2.04.2020 r.- 2 FTP
Temat: Lubię, kiedy kobieta omdlewa w objęciu… Poezja miłosna wczoraj i dziś.
Dzień dobry,
na poprzednich zajęciach omówiliśmy główne cechy postawy dekadenckiej oraz sposoby jej manifestowania. Według twórców przełomu modernistycznego alternatywą dla światopoglądu dekadenckiego były m. in. („sztuczne raje” – narkotyki / używki, erotyka, sztuka, filozofia Dalekiego Wschodu). Twórcy modernistyczni mówili wprost o emocjach, przełamywali obyczajowe tabu i opisywali czysty, zmysłowy erotyzm miłosnego aktu.
Jednym z takich twórców był Kazimierz Przerwa- Tetmajer- poeta najwyżej ceniony w okresie Młodej Polski. Mówiliśmy o poecie na poprzedniej lekcji, przy omawianiu postawy dekadenckiej. Na dzisiejszych zajęciach omówimy wiersz Tetmajera o tematyce miłosnej.
Wprowadzeniem do dzisiejszych zajęć będzie wykład w podręczniku, s. 58–59 Proszę przeczytać informacje z podręcznika na temat miłości młodopolskiej. Wykorzystując informacje zawarte w podręczniku, postaraj się określić typowe role społeczne przypisywane mężczyźnie i kobiecie.
.Szczególną uwagę proszę zwrócić na trzy młodopolskie ujęcia miłości:
- Miłość, jako uczucie niszczące.
- Miłość, jako akt hedonizmu.
- Miłość dająca poczucie pełni.
Zasadniczym ogniwem zajęć jest wiersz K. Przerwy- Tetmajera [Lubię, kiedy kobieta…].
Wiersz ukazał się w 1894 r. i jest jednym z najpopularniejszych polskich erotyków.
Definicję erotyku przeczytajcie ze st. 60 w podręczniku.
Proszę przeczytać wiersz:
Kazimierz Przerwa-Tetmajer
Lubię, kiedy kobieta…
Lubię, kiedy kobieta omdlewa w objęciu,
Kiedy w lubieżnym zwisa przez ramię przegięciu,
Gdy jej oczy zachodzą mgłą, twarz cała blednie,
I wargi się wilgotne rozchylą bezwiednie.
Lubię, kiedy ją rozkosz i żądza oniemi,
Gdy wpija się w ramiona palcami drżącemi,
Gdy krótkim, urywanym oddycha oddechem,
I oddaje się cała z mdlejącym uśmiechem.
I lubię ten wstyd, co się kobiecie zabrania
Przyznać, że czuje rozkosz, że moc pożądania
Zwalcza ją, a sycenie żądzy oszalenia,
Gdy szuka ust, a lęka się słów i spojrzenia.
Lubię to — i tę chwilę lubię, gdy koło mnie
Wyczerpana, zmęczona leży nieprzytomnie,
A myśl moja już od niej wybiega skrzydlata
W nieskończone przestrzenie nieziemskiego świata.
Przypisy
oszaleniać (neol.) — czynić szalonym. [przypis edytorski]
Po lekturze tekstu wiersza, proszę wykonać następujące polecenia:
– Wskaż, które z ujęć młodopolskiej miłości, ( o której czytaliście wcześniej) dominuje w utworze?
– Uzasadnij wybór dotyczący wskazanego ujęcia miłości.
– Wyjaśnij sposób postrzegania kobiety w wierszu.
– Wyjaśnij ukazane w wierszu role kobiety i mężczyzny w miłosnym akcie.
Kontekstem do dzisiejszego tematu jest wiersz poetki współczesnej A. Świrszczyńskiej Rozczarowana i szczęśliwa. Wiersz znajdziecie w podręczniku, na str. 61.
Proszę przeczytać wiersz oraz porównać role przypisywane kobiecie i mężczyźnie w wierszu A. Świrszczyńskiej i wierszu K. Przerwy- Tetmajera.
Dopełnieniem naszych zajęć jest temat Sztuka miłości w Młodej Polsce, który znajdziecie na portalu e-podręczniki https://epodreczniki.pl/a/sztuka-milosci-w-mlodej-polsce/Ddxwbd4TE
Zadanie na zaliczenie tematu zajęć:
- Czy można zaakceptować taki sposób pisania o kobiecie, jaki zaproponował K. Przerwa- Tetmajer w wierszu [Lubię, kiedy kobieta…]?
Odpowiedź uzasadnij w kilku zdaniach i prześlij na e-maila b.kusiuk@wp.pl do 3.04.2020 r.
Dziękuję za uwagę.
Pozdrawiam- Bożena Kusiuk