Temat: Metody prowadzenia badań marketingowych.
Na dzisiejszej lekcji kontynuujemy badania marketingowe.
Omówimy:
- Metody prowadzenia badań marketingowych:
a) analiza wtórnych źródeł informacji
b) obserwacja
c) wywiad
d) ankieta
2. Typy ankiet.
3. Budowa kwestionariusza.
Ad. 1
W prowadzeniu badań marketingowych wykorzystuje się różne metody ich prowadzenia. Najprostszą techniką badań jest:
a) analiza wtórnych źródeł informacji – polega na wykorzystaniu informacji publikowanych przez inne podmioty np.: urząd statystyczny, placówki naukowo – badawcze, publikacje prasowe. Technika ta nie wymaga dużych nakładów finansowych.
Inne techniki:
b) obserwacja – polega na gromadzeniu i rejestrowaniu informacji o faktach i zdarzeniach, których świadkiem jest osoba prowadząca badanie np.: w sklepie.
c) wywiad – polega na przeprowadzeniu rozmowy przez badacza z osobą badaną. Może być:
– bezpośredni
– telefoniczny
– grupowy
– internetowy
d) ankieta – uczestnicy badania otrzymują kwestionariusz tzw. ankietę z pytaniami w którym udzielają odpowiedzi na zamieszczane pytania.
Ad.2
Ankieta może być przesyłana:
- pocztą
- zamieszczana w prasie
- wyłożona w sklepie
- wypełniona w obecności ankietera
- telefoniczna
Ad. 3
Wskazówki istotne przy sporządzaniu ankiety:
- Liczba pytań nie powinna być większa 6-10
- Każde pytanie dotyczy jednego zagadnienia
- Pytania powinny być proste
- Formułując pytania, piszemy dużą literą zwroty do osób Pan/Pani
- Nie należy zadawać pytań drażliwych
Budowa kwestionariusza (ankiety):
I część wstępna:
– przedmiot badania
– dane przedsiębiorstwa przeprowadzającego badanie
– tekst zachęcający do wypełnienia ankiety
II część zawiera informacje w jaki sposób zakreślać odpowiedzi
III część zasadnicza
– pytania (produkt, cena, dystrybucja, promocja)
IV część metryczka
– pytania dotyczące respondenta np.: wiek, płeć, wykształcenie, zawód, miejsce zamieszkania, dochody, członkowie rodziny.
Na jutrzejszej lekcji będziemy sporządzać ankietę badawczą na ocenę.
Lisiecka Anna