29.04.2020.Temat: Słowa i ich znaczenia.
Celem lekcji jest scharakteryzowanie najważniejszych relacji semantycznych* w języku i zdefiniowanie pojęć: synonimia, homonimia, antonimia i polisemia.
*semantyczny – dotyczący znaczenia wyrazów, znaczeniowy;
semantyka – dział językoznawstwa, którego przedmiotem jest analiza znaczeń wyrazów.
Słowa odnoszą się zwykle do wielu pojęć. Na przykład miłość to zarówno uczucie, którym matka darzy swoje dziecko, jak i związek między ludźmi (np. wolna miłość). Wieloznaczność danego słowa, czyli istnieje wielu pojęć przez to słowo oznaczanych to polisemia.
Ze względu na swoje znaczenia słowa mogą pozostawać wobec siebie w różnych relacjach. Niektóre z nich to:
Antonimia – związek łączy słowa o przeciwstawnych znaczeniach, np. miłość – nienawiść. Słowa o znaczeniach przeciwstawnych to antonimy.
Homonimia – relacja między słowami o takim samym brzmieniu, ale zupełnie innych, niepowiązanych ze sobą znaczeniach, zwykle też o różnym pochodzeniu, np. kurka (gatunek grzyba) – kurka (mała kura, ptak). Takie wyrazy to homonimy.
Synonimia – bliskoznaczność, czyli relacja między słowami o podobnych znaczeniach np. miłość – sympatia, kochanie, zakochanie, amory. Takie wyrazy to synonimy.
Wyrazom można także nadawać znaczenia niedosłowne (przenośne, inaczej: metaforyczne), które nie są notowane w słowniku, i które można odczytać tylko w kontekście innych słów. Nadawanie nowych znaczeń słowom stanowi jeden z fundamentów poezji.
Ćwiczenia.
Postaraj się zrobić jak najwięcej ćwiczeń samodzielnie, jeśli chcesz przyswoić wiadomości z lekcji. Do wszystkich ćwiczeń znajdziesz odpowiedzi na zakończenie lekcji.
- Określ znaczenie słowa „głowa” (wskaż elementy znaczeniowe, które są potrzebne do zdefiniowania wyrazu).
- Wyraz „głowa” jest wieloznaczny. Wyjaśnij, w jaki sposób łączą się ze znaczeniem głównym następujące użycia słowa: „głowa rodziny”, „głowa kolumny”, „głowa kapusty”.
- Przyjrzyj się poniższym parom wyrazów:
„minie” (co zrobi?) – „minie” (komu? czemu?);
„wieżę” – „wierzę”;
„bal” (zabawa taneczna) – „bal” (ociosany pień drzewa).
Czym homonimy różnią się od wyrazów wieloznacznych?
- Wskazując różnice znaczeniowe między rzeczownikami „mamrotać”, „mówić”, „krzyczeć”, udowodnij, że synonimy to wyrazy blisko-, a nie jednoznaczne.
Który z podanych wyrazów ma najogólniejsze znaczenie i może zastąpić w tekście pozostałe?
- Uporządkuj podane synonimy według rosnącej intensywności znaczeniowej: a) Mokry, wilgotny, namokły. b) Zimny, lodowaty, chłodny, mroźny. c) Wyczerpanie, zmęczenie, znużenie.
- Do podanych rzeczowników dobierz najodpowiedniejsze synonimy wyrazów dobry / zły.
DOBRY | ZŁY | |
obiad | np. smaczny, smakowity, pyszny, wyśmienity | np. niesmaczny, ohydny |
człowiek | ||
postępowanie | ||
nastrój | ||
zakup | ||
wpływ | ||
wiadomości | ||
opinia | ||
wzrok |
Teraz możesz porównać swoje odpowiedzi z przykładowymi rozwiązaniami:
Słowa i ich znaczenia- załącznik
7. Przeczytaj sonet Cuda miłości Jana Andrzeja Morsztyna (podręcznik, lekcja 37, str.198.) i wykonaj polecenia do tekstu.
Odpowiedzi na pytania 1,3,4 prześlij.
Zdobytą wiedzę warto wykorzystać w praktyce, np. w redagowaniu prac pisemnych.
Stosowność wypowiedzi oficjalnej wymaga zrezygnowania ze słownictwa potocznego i slangowego.
Należy zachować ostrożność w stosowaniu wyrazów nacechowanych emocjonalnie.
Nieprzemyślane zastosowanie polisemów czy homonimów może sprawić, że wypowiedź stanie się dwuznaczna, a nawet śmieszna
Wykorzystanie semantycznych środków językowych powinno służyć wyeksponowaniu własnego stanowiska, zwróceniu uwagi na szczególnie istotny problem czy nawiązaniu kontaktu z odbiorcą.
Pozdrawiam – Katarzyna Nowak.