Temat: Jak sobie radzić z agresją w sieci?
Celem dzisiejszej lekcji jest zapoznanie uczniów z pojęciami „hejtowanie” oraz „mowa nienawiści”, zwiększenie świadomości dotyczącej problemu obrażania w sieci.
Wstęp
Hejtowanie, czyli obrażanie, znieważanie czy wyzywanie innych osób w sieci to coraz częstsze zjawisko. Obraźliwe komentarze i filmy, przerobione zdjęcia, tzw. memy, gry promujące nienawiść – to tylko kilka przykładów treści, których odbiorcami – jako ofiary i świadkowie – i twórcami bywają młodzi ludzie. Adresaci takich zachowań
nie zawsze potrafią sobie poradzić z emocjami, które się wówczas pojawiają: poczucie odrzucenia i samotności, smutek, samokrytyka czy bezradność. Będąc świadkiem, nieraz nieświadomie zwiększają poczucie krzywdy ofiary, klikając „Lubię to!” czy udostępniając obraźliwe treści. Sprawcy zaś często nie zdają sobie sprawy z motywów swoich działań – obrażają innych z zazdrości, niskiego poczucia wartości, w poszukiwaniu internetowego „fejmu”, chęci zaimponowania rówieśnikom, a wreszcie – nudy. W poczuciu złudnej anonimowości, jaką daje internet, i nie widząc reakcji ofiary, pozwalają sobie na wiele więcej niż w realnym świecie.
Hejt w sieci jest zjawiskiem, które może dotknąć naprawdę każdego. Poczucie anonimowości wyzwala
w internautach poczucie bezkarności. Choć korzyści z obecności internetu są oczywiste, jednak wciąż należy przypominać także o zagrożeniach, które ze sobą niesie. Czy istnieją skuteczne metody monitorowania hejtu, pozwalające na szybką reakcję?
Program IMPACT – Lekcja 8 – Hejt – YouTube
Eksperci wypowiadający się na ten temat w internecie zauważają, że hejt jest stylem komunikowania.
Nie ma w nim miejsca na odpowiedź czy poglądy innych osób. Hejt jest jedynie strumieniem złości i frustracji. Służy przekazywaniu własnych przekonań w krzywdzącej dla adresatów wypowiedzi formie.
Hejt w internecie…
HEJT STOP! JBB Team JBB Team • 333 wyświetlenia 8 miesięcy temu
Hejt w sieci to nic innego jak mowa nienawiści, która uwiła sobie wygodne gniazdko w wirtualnej przestrzeni. Fora, sekcje komentarzy na portalach i w mediach społecznościowych to w miarę środowisko, które sprzyja agresywnym wypowiedziom, uderzającym w konkretne osoby bądź całe grupy społeczne.
Hejterzy są często tak pewni siebie, że wystarcza im pozorna bariera, jaką stanowi ekran komputera lub smartfona. Nie zważają na fakt, że publikują wpisy i komentarze pod własnym imieniem i nazwiskiem. Zapominają także, że po drugiej stronie także znajduje się człowiek.
KAMPANIA STOP HEJT – YouTube
- Zastanów się, zanim odpowiesz na „hejterski” komentarz.
- Nie daj się ponieść emocjom, nie odpowiadaj pod wpływem chwili.
- Jeżeli bardzo się złościsz, napisz odpowiedź, a potem weź głęboki oddech i skasuj ją.
- Nie odpowiadaj agresją na agresję – w ten sposób jedynie prowokujesz hejtującego do dalszego obrażania.
- Nie lajkuj, nie udostępniaj „hejterskich” komentarzy – w ten sposób jedynie zwiększasz ich zasięg.
- Jeżeli możesz, kasuj nienawistne komentarze.
- Zgłaszaj hejt i mowę nienawiści, korzystając z opcji dostępnych na forach lub w mediach społecz-nościowych.
- Nie każda krytyka to hejt. Odróżniaj hejt od konstruktywnej krytyki.
- Gdy coś ci się nie podoba lub denerwuje, wyraź to kulturalnie, nie hejtuj.
- Nie rezygnuj z tego, co robisz, myślisz i mówisz tylko ze względu na hejterów.
- Jeżeli nie możesz poradzić sobie z hejterem, zgłoś to osobie zaufanej lub zadzwoń na Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży: 116 111