Dzień dobry
08. 04. 2020 r.
T: Nawożenie i pielęgnacja łąk i pastwisk.
Rozpoczynamy cykl tematów o łąkach i pastwiskach. Pierwsza lekcja poświęcona będzie nawożeniu łąk i pastwisk oraz szeroko rozumianej pielęgnacji TUZ czyli trwałych użytków zielonych.
Lekcja pojawiła się wczoraj, zgodnie z planem lekcji, jednak widoczna była w zakładce dla klasy 3 CB. Za pomyłkę bardzo przepraszam. Życzę miłej pracy.
1.Nawożenie TUZ
- nawozy mineralne
– azot
– fosfor
– potas
- nawozy naturalne
- wapnowanie i regulacja pH
Aby pomóc Wam zrozumieć zagadnienie nawożenia TUZ proponuję zapoznać się z treścią załącznika oraz z informacjami na podanej stronie:
https://www.kalendarzrolnikow.pl/1869/rekultywacja-lak-i-pastwisk-wiosna
- Zabiegi pielęgnacyjne łąk i pastwisk.
Obejrzyjcie krótki filmik. Wyjaśni on sposoby rekultywacji łąk i pastwisk.
https://www.youtube.com/watch?v=LSlcD3gVwpk
Załącznik 2. Tutaj także znajdziecie informacje dotyczące zabiegów pielęgnacyjnych.
- Podsiew łąk.
Proszę zapoznać się z treścią tych materiałów. Pomoże to zrozumieć zagadnienie podsiewu łąk jako kolejnego sposobu rekultywacji. Pamiętajcie, że w zależności od stopnia degradacji oraz warunków siedliskowych rekultywację trwałych użytków zielonych można przeprowadzić jedną z trzech metod:
– nawożenia i racjonalnego użytkowania,
– podsiewu,
– ponownej uprawy.
https://www.topagrar.pl/articles/tuz/kiedy-najlepiej-podsiewac-laki-i-pastwiska/
https://www.youtube.com/watch?v=6zEHIaAKQ60
- Funkcja trwałych użytków zielonych.
– dostarczają najtańszej paszy dla zwierząt hodowlanych
‒ produkują tlen i nasycają parą wodną powietrze;
‒ chronią gleby przed erozją wodną i wietrzną;
‒ hamują mineralizację gleb torfowych i torfowo-murszowych;
‒ stanowią naturalny zbiornik retencyjny;
‒ pełnią funkcje rekreacyjne i odznaczają się wysokimi walorami estetycznymi;
‒ stanowią ostoję wielu gatunków roślin i zwierząt, w tym często gatunków rzadkich i prawnie chronionych.
Dla chętnych podaję literaturę do tego tematu:
- Kocan T., Jacniacki K. 1972 PWRiL Warszawa. Uprawa łąk i pastwisk
- Moraczewski R. 1996 Rozwój SGGW Warszawa. Łąki i pastwiska w gospodarstwie rolnym
Podsumowując
1.Zapoznaj się z załączonymi materiałami.
2.Do zeszytu wpisz temat lekcji oraz punkty.
3.Odpowiedz na pytanie: Jaka dawka azotu powinna być wniesiona na łąki?
- Scharakteryzuj punkt 3 czyli podsiew łąk w zeszycie przedmiotowym.
- W podsumowaniu, proszę zrobić dla własnej wiedzy Quiz pod hasłem: „ Mieszczuchy nie mają szans”. Podaję link:
Marta Marecka-Gierej
T: Użytkowanie łąk i pastwisk.
08. 04. 2020 r.
- Użytkowanie TUZ.
- Użytkowanie pastwiskowe
- Użytkowanie kośne
- Użytkowanie pastwiskowo-kośne
Aby przybliżyć Wam temat, proponuję obejrzeć filmiki. Zwróć uwagę na trawy, które są wykorzystywane na łąki i pastwiska.
https://www.youtube.com/watch?v=77WkXW2x1so
https://www.youtube.com/watch?v=QchHHglclpQ
Zapoznaj się z treścią załącznika nr 3. Tam znajdziesz najważniejsze informacje o użytkowaniu łąk i pastwisk.
- Czynniki decydujące o doborze mieszanek
Trawy pastewne różnią się między sobą budową morfologiczną, wymaganiami siedliskowymi i wartością żywieniową. O ich kierunku użytkowania decyduje:
– wysokość i struktura pędów wegetatywnych,
-trwałość,
– smakowitość,
-strawność,
-specyfika składu chemicznego,
-agresywność,
-wymagania siedliskowe
-odporność na niedobory opadów,
-zalewy powierzchniowe,
– wysokie stany wód gruntowych,
– wymarzanie w warunkach bezśnieżnych zim.
Dobór mieszanek zależy też od sposobu renowacji użytków zielonych, intensywności użytkowania z uwzględnieniem stosowania nawozów organicznych i wykorzystaniem herbicydów do zwalczania uciążliwych chwastów jedno- i dwuliściennych.
Jako podsumowanie zamieszczam tabelkę, w której znajdziesz gatunki traw dostosowane do sposobu użytkowania TUZ.
Tabela. Podział traw pastewnych wykorzystywanych do komponowania mieszanek
Pędy wegetatywne | ||
Wysokie | Wysokie i niskie | Niskie |
Użytkowanie |
||
I grupa – kośne |
II grupa – kośno-pastwiskowe (uniwersalne) |
II grupa – pastwiskowe |
1. Mozga trzcinowata | 1. Wyczyniec łąkowy/lisi ogon | 1.Życica trwała/rajgras angielski |
2. Wiechlina błotna | 2. Wiechlina zwyczajna/szorstka | 2. Wiechlina łąkowa
(duża tolerancja na stres) |
3. Kostrzewa trzcinowa | 3. Konietlica łąkowa/owsik złocisty | 3. Kostrzewa czerwona
(duża tolerancja na stres) |
4. Życica wielokwiatowa/rajgras włoski | 4. Mietlica biaława | |
5.Życicawesterwoldzka/rajgras holenderski | 5.Tymotka łąkowa/brzanka | |
6. Stokłosa | 6. Życica mieszańcowa | |
7.Rajgras wyniosły | 7. Kostrzewa łąkowa (królowa polskich traw) | |
8.Kupkówka pospolita/rajgras niemiecki | ||
9. Stokłosa bezostna |
Gatunki podkreślone – z rozłogami podziemnymi, świetnie uszczelniające i zadarniające teren
Do zeszytu przedmiotowego wpisz punkty oraz przerysuj tabelkę.
Życzę zdrowych i spokojnych Świąt Wielkanocnych
Marta Marecka – Gierej