23.06.2020 r.
Temat: Umiem więcej- rozprawka problemowa. ( 2 godz. lekcyjne)
Dzień dobry,
Kolejne dwie godziny zajęć poświęcimy rozprawce problemowej.
Powtórzymy:
- zasad tworzenia rozprawki, jako formy wypowiedzi
- sposobu konstruowania tematu rozprawki do maturalnego arkusza egzaminacyjnego
- zasady tworzenia tezy/hipotezy oraz argumentów
- Na początek proszę abyście dokładnie zapoznali się z prezentacją – prezentacja- rozprawka
- slajd 2 i 3 dotyczy wymagań na egzaminie maturalnym w zakresie tworzenia rozprawki problemowej
- slajd nr 4 przedstawia dwa tematy rozprawek, zwróć uwagę na stałe elementy tematu, wyróżnione na slajdzie kolorami. Szczególną uwagę poświęć na porównanie zakresu materiału w temacie zawierającym tzw. lekturę ogwiazdkowaną i takim, do którego dołączono fragment pochodzący z tekstów nieomawianych na lekcjach.
- Przejdź teraz do podstawowego elementu rozprawki, tj. tezy. Przypomnij, czym jest teza (prezentacja slajd 5.). Pamiętaj, że w rozprawce maturalnej teza nie musi być wyrażona wprost, nie musi wystąpić we wstępie, ale powinna mieć rozbudowaną formę, nie powinna być prostym powieleniem tematu.
- Otwórz plik- karta pracy 1. zawierającą temat z egzaminu maturalnego z maja 2015 roku. Przeczytaj materiał i postaraj się sformułować tezę/stanowisko.
- Na kolejnych slajdach (prezentacja slajdy 6–8.) znajdują się trzy przykładowe wstępy. Zwróć uwagę na to, że na slajdzie 7 stanowisko autora rozprawki pojawia się dopiero w zakończeniu pracy.
- Otwórz i przeczytaj pliki- karta pracy 2 i 3 Zawierają one fragmenty wypracowań. Zastanów się, czy przytoczone w nich argumenty potwierdzają przyjętą przez autora tezę.Proszę abyście przeanalizowali tematu rozprawki, który pojawił się w arkuszu matury próbnej w grudniu 2014 r. (prezentacja slajd 9)
- Przeczytajcie zadanie KARTA PRACY 4, a następnie opracujcie tezę/stanowisko oraz przygotujcie 3 argumenty na jej potwierdzenie.
Pozdrawiam- Bożena Kusiuk