Uncategorized

Język polski, 24.06.2020 r.

Drodzy Uczniowie,

Temat 1: Interpretacja tekstu literackiego w formie rozprawki interpretacyjnej, kompozycja rozprawki.

SCHEMAT SZCZEGÓŁOWEGO PLANU ROZPRAWKI

W rozprawce przyjmuje się tezę lub hipotezę, która jest następnie udowadniana/sprawdzana.

  1. TEMAT ROZPRAWKI Z TEZĄ
  2. Wstęp

– to prowadzenie do tematu

– powinien zaczynać się od ogólnych stwierdzeń i stopniowo zawężając przedmiot rozważań powinien przechodzić do tematu rozprawki.

Teza jest to założenie, którego autor jest pewien i dobiera argumenty w taki sposób, żeby potwierdzały to stanowisko. Teza wyraża ściśle określony pogląd na dany temat.

  1. TEZA

– Zapowiedź dalszych rozważań. Teza jest odpowiedzią na postawione w temacie pytanie.

*TEZA – zdanie twierdzące, co do którego należy podać argumenty.*

  1. ROZWINIĘCIE
  2. Argument 1 – odnosi się do tekstu, obrazu zamieszczonego pod tematem
  3. Argument 2 – dotyczy polecenia w temacie „odnieś się do całości utworu” . Podajemy wtedy

argument wynikający z tekstu.

– Interpretacja problemu w wybranych tekstach kultury

  1. Argument 1 + Przykład
  2. Argument 2 + Przykład

Każdy argument zapisuję od nowej linii lub nowego akapitu. Każdy argument kończy się wnioskiem, konkluzją.

  1. ZAKOŃCZENIE – Podsumowanie i sformułowanie wniosków

TEMAT ROZPRAWKI Z HIPOTEZĄ

Hipoteza – to przypuszczenie, że jest tak a nie inaczej, które wymaga sprawdzenia. Jeśli więc występuje ten drugi przypadek i nie można od razu postawić tezy, należy sformułować hipotezę, rozważyć ją, przeprowadzić dowód w postaci rozprawki i postawić tezę dopiero na końcu pracy.

WSTĘP

– muszę rozważyć temat (za i przeciw), więc konieczna jest rozprawka z hipotezą,

– we wstępie MUSZĘ sformułować hipotezę,

– nie stosuję pytań retorycznych,

– wstęp musi się składać z kilku zdań.

ROZWINIĘCIE

– wybieram kilka argumentów (ogólnych dowodów ZA),

– każdy argument rozwijam w kolejnych zdaniach,

– do każdego argumentu podaję przykład (z literatury, historii, filmu, życia itp.),

– każdą taką część zapisuję od nowej linii lub nowego akapitu

– wybieram kilka kontrargumentów (ogólnych dowodów PRZECIW),

– każdy kontrargument rozwijam w kolejnych zdaniach,

– do każdego kontrargumentu podaję przykład (z literatury, historii, filmu, życia itp.),

– każdą taką część zapisuję od nowej linii lub nowego akapitu

ZAKOŃCZENIE

– podsumowuję rozważania (ale nie powtarzam ich słowo w słowo!),

– Ważne! Z HIPOTEZY WYPROWADZAM TEZĘ – to jest wynik mojego rozumowania.

– formułuję kilka zdań – nie jedno!

Przeczytajcie z podręcznika  przykładową interpretację ( str. 214 – 217).

Temat 2: Barok powtórzenie.

  1. Przeanalizujcie mapę myśli s. 232 – 233.
  2. Powtórzcie wiadomości dotyczące baroku, kierując się poleceniami ze str. 235 (nie musicie zapisywać odpowiedzi).

Przydatne będą też lekcje:

https://epodreczniki.pl/a/od-renesansu-do-baroku/DYaqn9OA6

 

https://epodreczniki.pl/a/w-co-wierzyc-religia-i-filozofia-baroku/D1Ekanr7y

 

https://epodreczniki.pl/a/barok-w-europie-i-polsce/DfIkVcyXD

 

https://epodreczniki.pl/a/sarmatyzm/Dp3JS0Fi4

 

oraz lekcje z e- podręczniki, z których korzystaliśmy, omawiając konkretne utwory z literatury baroku.

Pozdrawiam

Agnieszka Piekarska