Drodzy Uczniowie,
Temat 1: Interpretacja tekstu literackiego w formie rozprawki interpretacyjnej, kompozycja rozprawki.
SCHEMAT SZCZEGÓŁOWEGO PLANU ROZPRAWKI
W rozprawce przyjmuje się tezę lub hipotezę, która jest następnie udowadniana/sprawdzana.
- TEMAT ROZPRAWKI Z TEZĄ
- Wstęp
– to prowadzenie do tematu
– powinien zaczynać się od ogólnych stwierdzeń i stopniowo zawężając przedmiot rozważań powinien przechodzić do tematu rozprawki.
Teza jest to założenie, którego autor jest pewien i dobiera argumenty w taki sposób, żeby potwierdzały to stanowisko. Teza wyraża ściśle określony pogląd na dany temat.
- TEZA
– Zapowiedź dalszych rozważań. Teza jest odpowiedzią na postawione w temacie pytanie.
*TEZA – zdanie twierdzące, co do którego należy podać argumenty.*
- ROZWINIĘCIE
- Argument 1 – odnosi się do tekstu, obrazu zamieszczonego pod tematem
- Argument 2 – dotyczy polecenia w temacie „odnieś się do całości utworu” . Podajemy wtedy
argument wynikający z tekstu.
– Interpretacja problemu w wybranych tekstach kultury
- Argument 1 + Przykład
- Argument 2 + Przykład
Każdy argument zapisuję od nowej linii lub nowego akapitu. Każdy argument kończy się wnioskiem, konkluzją.
- ZAKOŃCZENIE – Podsumowanie i sformułowanie wniosków
TEMAT ROZPRAWKI Z HIPOTEZĄ
Hipoteza – to przypuszczenie, że jest tak a nie inaczej, które wymaga sprawdzenia. Jeśli więc występuje ten drugi przypadek i nie można od razu postawić tezy, należy sformułować hipotezę, rozważyć ją, przeprowadzić dowód w postaci rozprawki i postawić tezę dopiero na końcu pracy.
WSTĘP
– muszę rozważyć temat (za i przeciw), więc konieczna jest rozprawka z hipotezą,
– we wstępie MUSZĘ sformułować hipotezę,
– nie stosuję pytań retorycznych,
– wstęp musi się składać z kilku zdań.
ROZWINIĘCIE
– wybieram kilka argumentów (ogólnych dowodów ZA),
– każdy argument rozwijam w kolejnych zdaniach,
– do każdego argumentu podaję przykład (z literatury, historii, filmu, życia itp.),
– każdą taką część zapisuję od nowej linii lub nowego akapitu
– wybieram kilka kontrargumentów (ogólnych dowodów PRZECIW),
– każdy kontrargument rozwijam w kolejnych zdaniach,
– do każdego kontrargumentu podaję przykład (z literatury, historii, filmu, życia itp.),
– każdą taką część zapisuję od nowej linii lub nowego akapitu
ZAKOŃCZENIE
– podsumowuję rozważania (ale nie powtarzam ich słowo w słowo!),
– Ważne! Z HIPOTEZY WYPROWADZAM TEZĘ – to jest wynik mojego rozumowania.
– formułuję kilka zdań – nie jedno!
Przeczytajcie z podręcznika przykładową interpretację ( str. 214 – 217).
Temat 2: Barok powtórzenie.
- Przeanalizujcie mapę myśli s. 232 – 233.
- Powtórzcie wiadomości dotyczące baroku, kierując się poleceniami ze str. 235 (nie musicie zapisywać odpowiedzi).
Przydatne będą też lekcje:
https://epodreczniki.pl/a/od-renesansu-do-baroku/DYaqn9OA6
https://epodreczniki.pl/a/w-co-wierzyc-religia-i-filozofia-baroku/D1Ekanr7y
https://epodreczniki.pl/a/barok-w-europie-i-polsce/DfIkVcyXD
https://epodreczniki.pl/a/sarmatyzm/Dp3JS0Fi4
oraz lekcje z e- podręczniki, z których korzystaliśmy, omawiając konkretne utwory z literatury baroku.
Pozdrawiam
Agnieszka Piekarska