Uncategorized

Zajęcia z wychowawcą Kl. III CB

Temat: Jak świadomie podejmować decyzje?

Ważne! Osoby które chcą poprawić oceny mają taką możliwość należy zapoznać się z harmonogramem konsultacji oraz procedurami obowiązującymi podczas konsultacji. Procedury są umieszczone na na szkolnej stronie w zakładce zdalne lekcje III CB.

 

Każdy człowiek często podejmuje decyzje. Niektóre są trafne, inne bywają błędne. Na dzisiejszej lekcji zastanowimy się jak świadomie podejmować decyzje.

 

Heurystyki to uproszczone metody wnioskowania, które mogą skracać czas podejmowania decyzji i wtedy są dla nas pomocne, ale niekiedy okazują się zawodne i prowadzą nas do błędnych wniosków.
Heurystyka dostępności polega na przypisywaniu większego prawdopodobieństwa zdarzeniom, które są łatwo dostępne świadomości i/lub nacechowane silnymi emocjami. Dla większości osób łatwiej dostępne w pamięci są informacje o katastrofach lotniczych, dlatego uznają je za powodujące śmierć większej liczby osób niż wypadki samochodowe.
Ludzie lepiej pamiętają doniesienia z mediów o katastrofach lotniczych, bo zwykle są to wydarzenia bardziej drastyczne niż wypadki w ruchu drogowym. Większości osób łatwiej także znaleźć słowa zaczynające się w języku angielskim na literę „r” – są dla nich szybciej dostępne pamięciowo niż słowa z literą „r” na trzeciej pozycji.
Heurystyka zakotwiczenia polega na oparciu się na łatwo dostępnej informacji, na podstawie której udzielamy odpowiedzi.

O czym warto pamiętać podejmując decyzje?

  • Mniej decyzji, gdy konieczna jest koncentracja;
  • Emocje jako nasz radar – co czuję, z jakiego powodu, co teraz jest dla mnie ważne, czego potrzebuję (silne emocje mogą utrudniać podejmowanie decyzji, jednak nie warto im zaprzeczać, ale potraktować jako informację o tym, co się z nami dzieje, czego potrzebujemy);
  • Korzystanie ze wsparcia innych osób – poszerzanie swojej perspektywy, korzyści z poznawania argumentów osób o innym zdaniu;
  • Wykorzystanie czasu jako sprzymierzeńca – nie wszystkie decyzje muszą być podjęte „na już”;
  • Wiedza o heurystykach i zjawisku zmęczenia decyzyjnego zmniejsza ryzyko błędnych decyzji;
  • Wsparcie od filozofów – pytania kartezjańskie, które warto sobie zadać podejmując ważne decyzje:

Co ogranicza naszą wolność?
Co oznacza “wolność od”, a co “wolność do”?
Kiedy możemy mieć problem z podjęciem decyzji?
Jak emocje mogą wpływać na podjęcie decyzji?

Zjawisko zmęczenia decyzyjnego – na czym polega?
Warto odnieść się do przykładu:
Chodzisz po sklepie w poszukiwaniu wymarzonej pary butów. Założyłeś kilkanaście par, żadna ci się nie podoba i już masz dość. Wtedy w ostatnim ze sklepów decydujesz się na te, które nie były tymi wymarzonymi, ale miały najmniej wad. Pewnie nie zdecydowałbyś się na nie, gdybyś zobaczył je jako jedne z pierwszych, ale teraz je bierzesz i z ulgą wracasz do domu. Powodem takiego zachowania było zmęczenie decyzyjne, a efektem – nietrafiony zakup.
Wniosek: W stanie zmęczenia decyzyjnego najczęściej występują dwa scenariusze: podejmujemy bezmyślne decyzje lub poddajemy się sytuacji i pozwalamy, aby okoliczności za nas zdecydowały.

Na zakończenie proponuję film

 

Pozdrawiam

Lisiecka Anna