1FTR (Tech)Zdalne Lekcje

zajęcia z wychowawcą 1FTR

Dzień dobry

Temat na 29.04.2020r.:Jak radzić sobie ze stresem?

Celem lekcji jest radzenie sobie ze stresem.

Wg Charlesa Spielberga: ,,Stres jest to relacja między umiejętnościami radzenia sobie jednostki a wymaganiami stawianymi jej przez otoczenie’’ oraz jest to reakcja organizmu na jakiekolwiek stawiane mu wymagania fizyczne i psychiczne. Przyczyną stresu są bodźce, które zmieniają stopień gotowości człowieka do działania i określane są jako stresory. Dzięki nim życie nie jest monotonne, krótkotrwały stres jest zjawiskiem mobilizującym, pomaga nam przezwyciężać trudności.

Według Hansa Seyle’go stres przebiega w następujących fazach:

* Faza alarmowa. Początkowa, alarmowa reakcja zaskoczenia i niepokoju z powodu niedoświadczenia i konfrontacji z nową sytuacją. Wyróżniamy tutaj:

o Stadium szoku.

o Stadium przeciwdziałania szokowi- podejmujemy wysiłki obronne.

* Faza przystosowania (odporności). Organizm uczy się skutecznie i bez nadmiernych zaburzeń radzić sobie ze stresorem. Jeśli organizm poradzi sobie z trudną sytuacją wszystko wraca do normy. Jednak, gdy unikamy konfrontacji i nie podejmujemy działania pojawia się faza trzecia.

* Faza wyczerpania. Stałe pobudzenie całego organizmu (przewlekły stres) prowadzi do wyczerpania zasobów odpornościowych, apatii, niezdolności skutecznego działania, dolegliwości fizycznych, co może prowadzić do poważnych zaburzeń.

Dobre opanowanie radzenia sobie ze stresem zapewni nam komfort życia – uchroni przed nudą, ale i przed zmaganiami ponad nasze siły.

1.Kochani Uczniowie przeczytajcie artykuły na temat radzenia sobie ze stresem.

https://www.dlamaturzysty.info/s/1618/36216-Newsy-dla-maturzystow/4093109-Jak-radzic-sobie-ze-stresem-w-szkole-Poznaj-7-sposobow.htm

https://testosterone.pl/wiedza/jak-sobie-radzic-ze-stresem-10-porad/

  1. Zastanówcie się i odpowiedzcie na następujące pytania:

Z czym kojarzy się wam słowo „stres”?

  • Jakie sytuacje was stresują?
  • Co odczuwacie, gdy stajecie w obliczu sytuacji stresującej?
  • Czym jest stres?
  1. Jak neutralizować stres?
  • pójść na spacer,
  • posłuchać muzyki,
  • oglądać telewizję,
  • zjeść coś dobrego,
  • spotkać się z przyjaciółmi,
  • dłużej pospać,
  • zwierzyć się komuś ze swoich kłopotów,
  • pograć na komputerze,
  • poczytać książkę,
  • wykonywać ćwiczenia fizyczne,
  • majsterkować,
  • robić to, co się lubi.

4.Jak unikać stresu?

  • dbać o dobry stan zdrowia,
  • przestrzegać zasad higieny fizycznej i psychicznej,
  •  wypoczywać,
  • unikać zażywania leków i spożywania środków chemicznych,
  • stosować bogatą w witaminę B dietę antystresową uwzględniającą:   zielonolistne warzywa, owoce, pełnoziarniste produkty zbożowe, jaja, produkty mleczne, ryby, chude mięso, nasiona roślin strączkowych, słonecznika i dyni oraz orzechy,
  • uprawiać sport,
  • wykonywać zajęcia dające satysfakcję,
  • zapewnić sobie przyjazne otoczenie,
  • zabiegać o uzyskanie dobrych wyników w szkole,
  • stawiać sobie realne do osiągnięcia cele.
  1. Wykaz ćwiczeń relaksacyjnych

a). Kontrola oddechu: oddychanie przeponowe, wydech krótkimi, równymi wydechami – pogłębienie oddechu przez ćwiczenie.

b). Kontrola napięcia mięśniowego: ćwiczenia rozluźniające, ćwiczenia wyciszające – służą koncentracji. 3. Wpatrywanie się w jeden punkt: uczniowie siadają, wybierając i wpatrują się w niego 1-3 min.

c). Uruchamianie bodźców słuchowych: uruchamiamy tylko bodźce słuchowe (1-3 min) – ograniczenie bodźców wzrokowych. 5. Wsłuchiwanie się w siebie: zmykamy oczy, zatykamy uszy, wsłuchujemy się w siebie (2-3 min).

d). Pozycja sowy: długie siedzenie, chwytamy dłonią ramie przeciwległe, robimy głęboki wdech, głowę skręcamy do tego ramienia, które trzymamy, i wydychamy powietrze krótkimi wydechami (próba piórka).

e). Pozycja dorożkarska: nabrać powietrza w płuca, prostując plecy, a potem, powoli wypuszczając powietrze, pozwolić „opaść” klatce piersiowej, stopniowo pochylając się, najpierw kolana przywrzeć mocno do siebie, a potem rozluźniając mięśnie, rozstawić swobodnie, ręce luźno opuścić na kolana, pokołysać się jakby w rytm jazdy.

f) Weź głęboki wdech i powoli wypuszczaj powietrze licząc w myślach jak najdłużej.

g). Napinaj i rozluźniaj poszczególne partie mięśni. Najpierw napinamy i rozluźniamy mięśnie nóg, potem mięśnie brzucha, następnie grzbietu.

  1. Wypisz pozytywne strony , lub rozwiązania podanej sytuacji. Zapisz komunikat pozytywny w podanej sytuacji

a). Dostałem ocenę niedostateczną z kartkówki z fizyki. Jestem beznadziejny.

– ………………………………………………………………………………………………………………………………………..

b). Starałam się upiec ciasto. Nie wyszło mi. Kiepska ze mnie kucharka.

-…………………………………………………………………………………………………………………………………………

c). Zaprosiłem Anię na lody. Odmówiła mi. Jestem nieatrakcyjny.

-…………………………………………………………………………………………………………………………………….

d). Zbliża się sprawdzian. Już nic nie umiem. Mam pustkę w głowie.

-…………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

Stres nie jest zatem zjawiskiem negatywnym pod warunkiem, że nie unikamy sytuacji stresowych, a sukcesywnie pokonujemy stawiane przed nami zadania. Często wyolbrzymiamy sobie problemy, negatywnie myślimy o tym, co się ma wydarzyć. Bardzo istotne jest pozytywne myślenie, szukanie jasnych stron nawet tych sytuacji, którym trudno nam sprostać.

 

Jeśli macie pytania proszę o kontakt na mój e-mail.

Pozdrawiam

Justyna Hawryluk