06.04.2020
Język polski – klasa III MTP
Temat: W Warszawie przy karuzeli… Czesław Miłosz o powstaniu w getcie.
Czas realizacji: 1 godzina
Podczas dzisiejszej lekcji poznamy wiersz Czesława Miłosza „Campo di Fiori”, który nie tylko dokumentuje powstanie w getcie warszawskim, ale też snuje refleksje o sensie dziejów oraz stawia Polakom trudne pytania.
Czesław Miłosz w okresie dwudziestolecia międzywojennego należał do wileńskiej grupy poetyckiej Żagary. Okupację spędził w Warszawie i był świadkiem powstania w getcie warszawskim w 1943 roku. Utwór „Campo di Fiori” został opublikowany jeszcze w czasie wojny, w kwietniu 1944 r. w antologii „Z otchłani” i niedługo potem przedrukowany w Nowym Jorku. Wiersz opublikowany w tomiku „Ocalenie” w 1945 r.
- Zapoznaj się z krótkim filmem przedstawiającym Czesława Miłosza – szósty film https://epodreczniki.pl/a/galeria-wielkich-polakow/DLHiRKLUI
- Przeczytaj wiersz „Campo di Fiori” – podręcznik str. 154-156 lub tutaj: https://www.milosz.pl/przeczytaj/poezja/32/campo-di-fiori
- W oparciu o treść wiersza oraz poniższy materiał pomocniczy
dokonaj analizy i interpretacji utworu uwzględniając poniższe zagadnienia:
a) Wydziel graficznie dwie perspektywy czasowe i przestrzenne przedstawione w wierszu. Skorzystaj ze schematu:
Giordano Bruno | Powstańcy w getcie warszawskim | |
Miejsce | ||
Czas | ||
Elementy codzienności |
b) Scharakteryzuj zachowanie mieszkańców Rzymu i mieszkańców Warszawy.
c) Wyjaśnij sens zestawienia pojedynczej śmierci ze śmiercią masową.
4. W ramach zadania pisemnego sporządź notatkę pod tematem, wykorzystując podane materiały i źródła.
Wszelkie pytania dotyczące tematu oraz wykonane zadanie proszę kierować na grupę, dziennik elektroniczny lub mój adres mailowy: msemeniuk@onet.pl
Pozdrawiam,
Małgorzata Semeniuk