06.05.2020r.
Temat: Rzeźbotwórcza działalność lodowców górskich i lądolodów.
Celem lekcji jest poznanie form terenu powstających w wyniku działalności lodowców górskich i lądolodów.
1. Obecnie na Ziemi istnieją dwa wielkie lądolody (Grenlandia i Antarktyda) i setki lodowców górskich. Procesy będące wynikiem rzeźbotwórczej działalności lodu lodowcowego tak w lodowcach górskich jak i lądolodach noszą nazwę procesów glacjalnych. W przypadku lodowców górskich wystarczającą siłę rzeźbotwórczą posiada wyłącznie sam lód lodowcowy, czym różni się od lądolodu, gdzie występują także formy utworzone przez wodę z topniejącego lądolodu.
2. Proszę zapoznać się z materiałem dydaktycznym w podręczniku zwracając uwagę na:
-erozyjną działalność lodowców ( detrakcja, detersja, egzaracja) i jej efekty (żłoby, kotły lodowcowe, barańce, doliny zawieszone, rysy i wygłady lodowcowe)
-transportową
-akumulacyjną działalność lodowców (moreny czołowe, denne, boczne, środkowe, sandry, kemy, ozy, drumliny)
W celu zrozumienia tematu proponuję film https://www.youtube.com/watch?v=T9qMuruzhbU&t=406s . Warto obejrzeć.
-niszczącą i budującą działalność lądolodów i wód z topniejącego lodu
3.Podsumowanie:
Lodowce niszczą podłoże skalne, transportują i akumulują materiał skalny.
Po ustąpieniu lądolodu lub lodowca na powierzchni pozostają bardzo różnorodne formy jego niszczącej i budującej działalności, m.in. cyrki lodowcowe, u – kształtne doliny polodowcowe, wzgórza morenowe, sandry i równiny sandrowe, jeziora polodowcowe.
Proponuję obejrzeć film celem utrwalenia zagadnienia: https://www.youtube.com/watch?v=J4Yhd10dfNQ
4. Potwierdzeniem aktywnego udziału w zajęciach będzie odesłanie informacji zwrotnej – zdjęcia notatki z zeszytu przedmiotowego, w której wypiszecie odpowiedzi na pytania i przesłanie do mnie do dnia 10.05.2020 do godziny 20.
Pytania do tematu – potwierdzenie aktywności
5. Wszelkie pytania i informacje zwrotne należy kierować na e-mail – kaczan2kaczan2@o2.pl lub poprzez e-dziennik wpisując w tytule wiadomości imię i nazwisko ucznia oraz klasę.
Powodzenia. Mariusz Kaczan