Temat na: 03.06.2020r.: MOJE PLANY ŻYCIOWE .
WYZNACZANIE DŁUGOTERMINOWYCH CELÓW.
Cel lekcji: Branie odpowiedzialności za planowanie własnej przyszłości.
Czas technikum a zwłaszcza nauki w szkole ponadpodstawowej to moment kiedy zwiększa się wiedza młodych ludzi, zmieniają ich upodobania i krystalizuje obraz tego, co chcieliby robić w życiu. Uczniowie określają swoje zainteresowania, predyspozycje i marzenia czego efektem jest wybór odpowiedniego kierunku studiów. Ta decyzja to pierwszy etap planowania kariery zawodowej. Zaczynacie podejmować pierwsze ważne dla was decyzje. Ażeby te decyzje były naprawdę świadome konieczne jest określenie własnych celów i dążeń życiowych. Każdy człowiek , nawet małe dziecko ma swoje cele życiowe np. posiadanie lalki Barbi. Dziecko w związku z tym podejmuje pewne działania które według niego spowodują realizację tego celu np. płacze ,prosi rodziców o kupienie tej lalki itp. Jednak te cele nie mają wpływu lub w niewielki sposób wpływają na jego dalsze życie. W waszym przypadku jest już inaczej. Wasze cele i dążenia jakie sobie wyznaczycie i działania jakie w związku z tym podejmiecie będą miały wpływ na całe wasze życie. Dlatego też tak ważne jest uświadomienie sobie celów i dopiero wtedy podejmowanie odpowiednich działań które doprowadzą do ich realizacji.
Za 4 lata ukończycie naukę w technikum. Jednak każdy z Was zamknie pewien rozdział swojego życia i dlatego już dziś powinien zacząć się zastanawiać co dalej? Co dalej chcę zrobić z moją przyszłością i z moim życiem?
Pewnie prawie każdy z was zastanawiał się już nad tą kwestią i niektórzy mają plany na przyszłość, to wielu jeszcze nie wie dokładnie, co chce w życiu robić.
Zastanówcie się:
1)Co chciałbyś osiągnąć w swoim życiu w ciągu najbliższych dziesięciu lat?
2) W jaki sposób będziesz starał się zrealizować swoje życiowe plany?
Wyobraźcie sobie, że dostajecie świetny samochód, najnowszej generacji, nowiutki i jest tylko dla Was. Nie macie prawa jazdy, nie znacie miasta, nie wiecie gdzie jechać, w którym kierunku. Wsiadacie do niego i ruszacie przed siebie – bez żadnego planu…
– Co się może wydarzyć?
– Gdzie możecie trafić?
– Ile czasu zajmie Wam powrót w to samo miejsce, czy dojazd do domu – skoro nawet nie znacie drogi, a w zasadzie nie macie nawet planu tam wrócić…
Wniosek: Kiedy nie potrafimy sformułować celu, do którego zmierzamy – przynajmniej na dany moment naszego życia – możemy bardzo łatwo się pogubić.
W roku 1953 na Uniwersytecie Yale przeprowadzono bardzo słynne badanie. Zapytano absolwentów tej uczelni, czy mają wyraźne, spisane cele i plany na dalsze życie. Stwierdzono, że spisało swoje cele tylko 3 % absolwentów, 13 % miało cele, ale nie zapisało ich, 83 % nie miało żadnych celów. Po 20. latach stwierdzono, że te 3 % ze spisanymi celami miało więcej pieniędzy od pozostałych 97 % łącznie. W roku 1979 podobne badanie przeprowadzono na Uniwersytecie Harwarda. Zadano to samo pytanie. Ilu z was ma jasno spisane cele i plany po skończeniu szkoły? Wyniki były identyczne. Po dziesięciu latach sprawdzono, jak absolwenci radzą sobie w życiu. I znowu ta mała grupka ludzi z celami miała dziesięć razy więcej pieniędzy, niż ta ogromna grupa bez spisanych celów.
WNIOSEK – Tylko życie ze świadomością celu może przynieść sukces i spełnienie. W opisanym badaniu za miarę sukcesu użyto stanu posiadania (pieniędzy), ponieważ jest to najbardziej mierzalne. Nie chodzi o to, że sukces to bogactwo. Sukces to życie zgodnie z wyznawanymi wartościami, w zgodzie ze swoim sumieniem, realizacją marzeń i poczuciem spełnienia w różnych sferach życia. Chodzi o to, aby mieć marzenia i potrafić planować ich realizację.
Dostaliśmy życie, jesteśmy zdrowi, jesteśmy jedyni w swoim rodzaju, ale kiedy nie mamy wyznaczonego celu, bardzo łatwo możemy to stracić, zmarnować.
MARZENIE TO w rzeczywistości CEL Z DATĄ DO OSIĄGNIĘCIA, dlatego należy go potraktować zadaniowo.
Sukces zawodowy zależy nie tylko od pomyślnego zdania matury, ukończenia określonego typu studiów, odbycia stażu zawodowego. Bardzo ważną dziedziną są nasze umiejętności interpersonalne i organizacyjne.
Dalsza nauka powinna umożliwić młodemu człowiekowi przede wszystkim realizację własnych pasji i zainteresowań oraz pogłębienie wiedzy w wybranej dziedzinie. Wiele osób, wybierając np. kierunek studiów, kieruje się jednak modą lub przekonaniem o tym, że dane studia są stosunkowo proste i łatwo jest się na nie dostać.
Na zakończenie bardzo Was proszę prześlijcie mi własną propozycję oceny wraz z jej motywacją .
Pozdrawiam
Justyna Hawryluk