Uncategorized

zajęcia z wychowawcą 1 B4

18.05.2020 r.

Temat: Savoir vivre- nienadane maniery, stylowe zachowanie, ujmujący wygląd. Sprawy wychowawcze.

Dzień dobry, drodzy Wychowankowie,

Dzisiejsze zajęcia poświęcimy omówieniu przymiotów dobrze wychowanego człowieka. Poproszę Was również o ocenę własnego zachowania oraz zachowania kolegów z klasy. Wasze propozycje – jak zwykle- wezmę pod uwagę, wystawiając propozycje ocen z zachowania na zakończenie roku szkolnego.

„…Grzeczność jest dawaniem na to baczności, aby nasze rozmowy i uczynki sprawiały przyjemność drugim i nam samym. Nie jest ona cnotą, lecz z wielu cnót wypływa, a niekiedy jest jej uzupełnieniem…” GAULTIER

Nazwa savoir vivre  została zapożyczona z języka francuskiego savoir – „wiedzieć”, vivre – istnieć”, co oznacza kwestie związane z tym, co należy wiedzieć, aby istnieć.

Zastanów się jak wygląda przestrzeganie zasad kultury w określonych miejscach, szczególnie w szkole.

Przeczytaj garść przyjacielskich rad od wychowawczyni, jak należy zachowywać się w następujących stosunkach panujących w szkole:

W relacjach uczeń-uczeń:

 ZAKAZY:

– nie rozmawiamy z nikim na ucho w gronie mniejszym niż siedem osób,

– nie używamy wulgarnych słów,

– nie pokazujemy palcem i wyśmiewamy innych osób,

– w szkole nie romansujemy; pozostawiając sprawy etyki na boku, pomyślmy o naszych kolegach i koleżankach- może to być dla nich krępujące,

NAKAZY:

– jeśli znajdujemy się w grupie mówimy do wszystkich, a nie tylko do jednej, wybranej osoby,

– musimy umieć uważnie słuchać- nie przerywamy i słuchamy tak, aby osoba mówiąca odnosiła wrażenie, że jest się zainteresowany jej wypowiedziami,

– w czasie rozmowy nie odwracamy się plecami do rozmówców,

– powinniśmy pamiętać o grzecznościowych zwrotach: proszę, dziękuję, przepraszam;

– traktujemy wszystkich jednakowo, bez względu na ubiór, klasę społeczną, wiarę;

– pierwszeństwo mają osoby wychodzące ze szkoły, niezależnie od płci,

– mężczyźni/ chłopcy przepuszczają kobiety/ koleżanki w drzwiach, jeśli ich zachowanie nie spowoduje niepotrzebnego tłoku,

W relacjach uczeń-nauczyciel:

– nie powinniśmy spóźniać się na lekcje, a jeśli nam się to zdarzy przepraszamy i podajemy powód,

– nie rozmawiamy przez telefon komórkowy w czasie trwania lekcji,

– nie żujemy gumy na lekcjach ani nie spożywamy żadnych posiłków,

– nie trzaskamy drzwiami wchodząc i wychodząc z klasy,

– w czasie lekcji nie ziewamy ani nie bawimy się podręcznym przedmiotem,

– zupełnie niedopuszczalne jest okłamywanie nauczyciela. Kłamiąc, poniżamy własną godność i tracimy ich zaufanie,

– nie spoglądamy na zegarek w czasie lekcji,

– niekulturalnie jest w czasie rozmowy z nauczycielem trzymać ręce w kieszeni,

– wykonujemy solidnie nasze obowiązki, np. jako dyżurni, – pilnujemy umówionych terminów składania prac pisemnych,

– ubieramy się stosownie do sytuacji,

– przy gwałtownym kaszlu w klasie podnosimy do ust chusteczkę lub ewentualnie przysłaniamy usta ręką,

– staramy się, jeśli to możliwe przepuszczać nauczyciela w drzwiach,

– w czasie lekcji zachowujemy absolutną ciszę, nie przeszkadzamy

Proszę  obejrzeć krótkiego filmu, w którym uczniowie jednej ze szkół zaprezentowali przykłady nieodpowiedniego  zachowania w szkole.

 

Zadanie domowe:

Drogi wychowanku, zastanów się jak wygląda przestrzeganie zasad kultury w naszej klasie i szkole?

Oceń stan faktyczny, stan oczekiwania i przyczyny złego postępowania.

Zbliża się koniec roku szkolnego i nadszedł czas aby zastanowić się nad ocenami z zachowania. Jak zawsze pytam o Waszą opinię w sprawie ocen z zachowania.

Propozycję własnej  oceny z zachowania i ocen Twoich kolegów z klasy prześlij na mojego maila b.kusiuk@wp.pl lub napisz na naszej grupie- j. polski 1 B4. Na propozycje ocen czekam do środy- 20.05.2020 r.

Pozdrawiam- Bożena Kusiuk