Temat: Planowanie i podejmowanie działań marketingowych- produkt jako narzędzie marketingu.
Na dzisiejszych zajęciach kontynuujemy zagadnienia związane z marketingiem. Dzisiaj zajmiemy się pierwszym elementem marketingu – produktem.
Omówimy:
- Pojecie produktu.
- Poziomy marketingowe produktu.
- Klasyfikacja produktów.
- Cykl życia produktu.
Jak pamiętacie z ostatnich zajęć marketing jest to grupa elementów znajdujących się pod kontrolą przedsiębiorstwa, za pomocą których przedsiębiorstwo może oddziaływać na rynek docelowy.
Produkt | Cena | Promocja | Dystrybucja |
Ø Cechy produktu
Ø Marka Ø Gwarancja Ø Opakowanie Ø Obsługa |
Ø Cena podstawowa
Ø Rabaty Ø Upusty Ø Warunki kredytowe Ø Strategie cenowe Ø Terminy płatności |
Ø Reklama
Ø Sprzedaż osobista Ø Promocja sprzedaży Ø Public relations |
Ø Kanału dystrybucji
Ø Zasięg Ø Dostępność produktów Ø Poziom zapasów Ø Logistyka |
Ad. 1
Produkt w marketingu – to oferowane nabywcom do sprzedaży dobra materialne, usługi czy pomysły (np.; patenty, programy komputerowe), które zaspakajają określone potrzeby.
Ad. 2
W strukturze produktu wyróżnia się trzy poziomy marketingowe:
- produkt podstawowy (rdzeń produktu) – to podstawowa korzyść, która powoduje, iż produkt jest kupowany przez nabywców np. przy zakupie produktów żywnościowych rdzeniem produktu jest zaspokojenie głodu. Czysty rdzeń produktu nie jest kupowany na rynku.
- produkt rzeczywisty – to produkt oferowany i kupowany na rynku, taką formę spotykamy w sklepach. Produkt rzeczywisty obejmuje produkt podstawowy oraz cechy dodatkowe np.; markę, opakowanie, jakość, kolor, smak itp.
- Produkt poszerzony – obejmuje produkt rzeczywisty i jest wzbogacony o dodatkowe korzyści np. bezpłatna dostawa do domu, montaż, zakup na raty itp.
Schemat Poziomy marketingowe produktu
Ad. 3
Klasyfikacja produktów
- I SPOSÓB WYKORZYSTANIA PRODUKTU PRZEZ NABYWCĘ:
- produkty konsumpcyjne – są one wykorzystywane przez ostatecznego nabywcę do osobistego użytku np; chleb, lodówka, komputer.
- produkty przemysłowe (zaopatrzeniowe) – są one wykorzystywane przez nabywcę do produkcji innych produktów np; maszyna produkcyjna, lodówka w zakładzie gastronomicznym, komputer w biurze.
Ten sam produkt może być zaliczony albo do produktów konsumpcyjnych, albo do produktów przemysłowych – w zależności od tego, kto dokonuje zakupu produktu.
- II SPOSOBU UJAWNIANIA SIĘ KORZYŚCI ZWIĄZANYCH Z ICH UŻYTKOWANIEM:
- produkty trwałe – są to dobra materialne, których używa się przez dłuższy czas np.; lodówka, telewizor, samochód
- produkty nietrwałe – są to dobra materialne używane do bieżącej konsumpcji np.; chleb, mydło, woda mineralna
- usługi – są to czynności wykonywane przez osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje w celu zaspokojenia potrzeb innych ludzi np.; usługi fryzjerskie, lekarskie, kosmetyczne, remontowe, edukacyjne
Podział produktów konsumpcyjnych
- CZĘSTOTLIWOŚĆ DOKONYWANIA ZAKUPÓW I OCZEKIWANIA KONSUMENTÓW DOTYCZĄCE WARUNKÓW ZAKUPÓW:
- Produkty powszechnego i wygodnego zakupu – to produkty kupowane często i rutynowo, bez większego zastanowienia, zaliczamy do nich:
- Produkty podstawowe, do których należą często kupowane produkty spożywcze (pieczywo, nabiał, owoce, warzywa, herbat, kawa) czy bilety komunikacji miejskiej
- Produkty nabywane pod wpływem impulsu np.; cukierki, guma do żucia, batony, gazety
- Produkty nagłej potrzeby kupowane w przypadku wystąpienia rzadkich sytuacji np.; środki opatrunkowe
- Produkty wybieralne są to produkty, które nabywca kupuje po zastanowieniu np.; meble, zmechanizowany sprzęt gospodarstwa domowego, maszyny rolnicze, telefony komórkowe
- Produkty epizodycznego zakupu to produkty rzadko kupowane na szczególne okazje np.; suknia ślubna, strój na komunię
- Produkty powszechnego i wygodnego zakupu – to produkty kupowane często i rutynowo, bez większego zastanowienia, zaliczamy do nich:
Ad. 4
Cykl życia produktu – to czas w którym produkt pozostaje na rynku. Okres ten rozpoczyna się w momencie wprowadzenia produktu na rynek, a kończy wtedy gdy nie znajduje on już nabywców.
Fazy cyklu życia produktu: (przed jest faza rozwoju)
- wprowadzenie
- wzrost
- nasycenie
- spadek
Przed wprowadzeniem produktu na rynek występuje faza poprzedzająca nazywana f. rozwoju.
- rozwoju – rozpoczyna się od powstania koncepcji produktu, podejmowane są tu prace projektowe, planistyczne i przygotowawcze do produkcji. W tym okresie ponoszone są koszty, a nie ma jeszcze przychodów. Faza ta kończy się wprowadzeniem produktu na rynek czyli „narodzinami”
- wprowadzenia – w tej fazie podejmowane są działania w zakresie informowania klientów o pojawiającym się na rynku produkcie. Oznacza to duże wydatki na reklamę, co przy niskiej sprzedaży powoduje minimalny zysk, a niekiedy i stratę. Popyt wzrasta w tej fazie bardzo powoli, a wzrost ten zależy od działań promocyjnych.
- wzrostu – w tej fazie następuje najszybszy wzrost sprzedaży, który powoduje, że koszty jednostkowe maleją, a zysk wzrasta. W tej fazie przedsiębiorstwa koncentrują się na dystrybucji produktu, często obniżają cenę.
- nasycenia (dojrzałości) – sprzedaż w tej fazie rośnie nadal, ale wolniej, gdyż klienci są już nasyceni produktem, lub też pojawia się produkt konkurencyjny. W tej fazie produkt powinien być udoskonalany aby klienci nadal go kupowali.
- spadku (schyłku) – w tej fazie następuje spadek sprzedaży, produkcji i zysku, rosną zaś koszty jednostkowe. Przestaje oddziaływać reklama, skuteczne może być w tej fazie obniżenie ceny.
Wykres Cykl życia produktu
Praca domowa
Wykonaj ćwiczenie KP 2 produkt
Efekty pracy proszę przesłać na adres e-mail zdolnenauczanie10@wp.pl wpisując w tytule wiadomość KP2 imię i nazwisko oraz klasę (to ważne ze względu na organizację mojej pracy i sprawność oceniania)
Termin przesyłania prac 04.05.2020
W razie pytań lub wątpliwości jestem do waszej dyspozycji.
Lisiecka Anna