Temat: Planowanie i podejmowanie działań marketingowych- cena jako narzędzie marketingu.
Na dzisiejszych zajęciach kontynuujemy zagadnienia związane z marketingiem. Dzisiaj zajmiemy się drugim elementem marketingu – ceną.
Omówimy:
- Definicję ceny.
- Klasyfikację cen.
- Czynniki kształtujące cenę.
- Metody ustalania ceny.
- Upusty cenowe.
- Rabaty cenowe.
Ad. 1 Cena – to wartość towaru wyrażona pieniądzu.
Ad. 2
- Z punktu widzenia przepisów o podatku VAT wyróżniamy:
a) cenę brutto – cena z podatkiem VAT
b) cenę netto – cena bez podatku VAT
2. Zgodnie z kryterium szczebla obrotu produktu występują:
a) cena skupu – ustalana dla produktów pochodzących z rolnictwa, leśnictwa, rybołówstwa
b) cena zbytu – cena, po której producent sprzedaje swoje produkty
c) cena hurtowa – cena zbytu powiększona o marżę hurtową
d) cena detaliczna – cena zbytu powiększona o marżę hurtową i detaliczną. (to cena hurtowa powiększona o marżę detaliczną)
Marża – to różnica między ceną sprzedaży, a ceną zakupu.
Ad. 3 Na wysokość ceny wpływają następujące czynniki:
- koszty wytworzenia;
- ceny produktów konkurentów;
- jakość produktu;
- atrakcyjność produktu;
- wielkość popytu na produkt
Ad. 4 Wyróżniamy trzy metody ustalania cen:
- metoda kosztowa – cena ustalana jest na podstawie kosztów wytworzenia;
- metoda popytowa – cena ustalana jest na podstawie zależności zachodzących między popytem a ceną (Im wyższa cena na dobro tym mniejszy popyt lub im cena niższa tym większy popyt)
- metoda konkurencyjna – cena ustalana jest na podstawie obserwacji cen konkurencji.
Zazwyczaj do ustalania cen stosuje się łącznie wszystkie metody.
Ad. 5 Obniżki ceny mogą mieć postać:
- bonifikaty – jest to upust np.; w przypadku zakupu towarów poza sezonem.
- rabat – to zniżka procentowa od określonej ceny w zamian za duży zakup.
- skonto – procentowa obniżka ceny w przypadku zapłaty gotówką lub w terminie wcześniejszym, niż ustalono.
Ad. 6 Wyróżniamy następujące rabaty cenowe:
a) rabat ilościowy – czyli obniżenie ceny w związku z zakupem określonej przez sprzedawcę ilości
b) rabat sezonowy (czasowy) – jest to obniżenie ceny prze nabywców, którzy dokonują zakupu w określonym przez sprzedawcę czasie. Rabaty te stosowane są z reguły przy sprzedaży produktów, które wykazują sezonowe wahania sprzedaży.
c) rabat funkcjonalny (handlowy) – stosowany wobec pośredników handlowych (hurtowników, sprzedawców detalicznych) w zamian za wykonanie przez nich określonych czynności, np.: związanych z promocją czy dystrybucją produktu.
d) rabat związany z charakterystyką konsumenta – udzielany jest ze względu na pewne cechy nabywcy np.: wiek, wykształcenie, zawód, przynależność do określonej organizacji.
e) rabat przestrzenny – który polega na sprzedawaniu produktów po niższej cenie w określonym regionie.
Bardzo proszę zapoznać się z proponowanymi materiałami i zapisać jako formę notatki.
Lisiecka Anna