Temat zajęć: Przeprowadzanie inwentaryzacji składników majątkowych przedsiębiorstwa różnymi metodami.
- Metody przeprowadzania inwentaryzacji
- spis z natury
- uzgadnianie sald
- weryfikacja dokumentów
- Rodzaje inwentaryzacji
- inwentaryzacja okresowa polega na dokonaniu spisu całości lub części majątku w terminach ustalonych w planie inwentaryzacji jednostki gospodarczej.
- inwentaryzacja zdawczo-odbiorcza jest przeprowadzana w związku ze zmianą na stanowisku osoby materialnie odpowiedzialnej. Biorą w niej udział osoba zdająca i przyjmująca składniki majątku np. kasjer, magazynier.
- inwentaryzacja nadzwyczajna jest przeprowadzana wtedy, gdy występują szczególne okoliczności uzasadniające konieczność jej przeprowadzenia np. kradzież z włamaniem, pożar, powódź.
A.1. Inwentaryzację przeprowadza się z zastosowaniem jednej z trzech metod:
1) SPIS Z NATURY polega na ujęciu składników objętych inwentaryzacją w „Arkuszach spisu z natury”, po ich wcześniejszym przeliczeniu, zmierzeniu, zwarzeniu, czyli te składniki spisywane muszą być wyrażone w jednostkach miar naturalnych np. szt., kg, m, litrach. po zakończeniu spisu z natury porównuje się dane spisu z danymi księgowymi. Gdy stan faktyczny różni się od księgowego, ustala się różnice inwentaryzacyjne, wyjaśnia przyczyny powstałych różnic oraz ustala się sposób ich rozliczenia.
Metodą spisu z natury inwentaryzuje się:
– środki pieniężne w kasie, czeki, weksle obce,
– papiery wartościowe tj. akcje i obligacje,
– zapasy tj. materiały, półprodukty, produkty gotowe i towary,
– środki trwałe ( z wyjątkiem tych do których dostęp jest utrudniony).
2) UZGADNIANIE SALD polega na potwierdzeniu przez kontrahentów (wierzycieli, tych co mają otrzymać należność) i banki prawidłowości sald wykazanych w ewidencji księgowej (w dokumentach).
Metodą uzgodnienia (potwierdzenia) sald inwentaryzuje się:
– środki pieniężne zgromadzone na rachunku bankowym,
– udzielone pożyczki,
– należności od odbiorców, pracowników, publicznoprawne.
3) WERYFIKACJA DOKUMENTÓW polega na porównaniu danych księgowych z odpowiednimi dokumentami w celu stwierdzenia istnienia określonych składników aktywów i pasywów.
Metodą weryfikacji dokumentów inwentaryzuje się:
– środki trwałe do których dostęp jest utrudniony np. rurociągi, grunty,
– wartości niematerialne i prawne,
– należności sporne,
– zobowiązania,
– kapitały własne.
KARTA PRACY (wykonanie do 15.04.2020) w załączniku Inwentaryzacja KARTA PRACY 2
Proszę skorzystajcie ze strony https://kno.ore.edu.pl/repozytorium-kursow.html
Na tej stronie wejdź w zakładkę repozytorium kursów on-line → grupa zawodów Ekonomiczno-finansowo-biurowa → Zasady prowadzenia i rozliczania inwentaryzacji → „Zaloguj się jako gość” → Moduł I → Istota inwentaryzacji
Wszelkie pytania i informacje zwrotne proszę kierować do mnie na e-mail beata.klasa12@gmail.com lub e- dziennik albo Messenger.
Pozdrawiam, Beata Waszczuk