Uncategorized

Zajęcia praktyczne obsługa klientów 3 MTP

24.04.2020 r.

Temat zajęć: Stosowanie odpowiedniego typu obsługi w zależności od rodzaju zakładu

Czas realizacji: 6 godzin

Celem zajęć jest doskonalenie umiejętności rozróżniania i stosowania właściwego typu obsługi gości

Zagadnienia do tematu:

  1. Metody i techniki obsługi konsumentów
  2. Charakterystyka metod i technik obsługi konsumentów
  3. Technika przenoszenia zastawy stołowej
  4. Dobór metody obsługi do świadczonych usług gastronomicznych

Organizacja i technika pracy w zakładzie gastronomicznym powinny być:
 dostosowane do rodzaju zakładu gastronomicznego,
 dostosowane do wymagań i potrzeb konsumenta,
 zależne od stanu technicznego pomieszczeń, urządzeń i maszyn w zakładzie gastronomicznym,
 zależne od kwalifikacji i umiejętności pracowników.

Przy wyborze systemu obsługi należy brać pod uwagę:
 szybkość dostarczania potraw konsumentom – należy wybrać taki sposób obsługi, by czas pomiędzy przygotowaniem potrawy a jej podaniem konsumentowi był jak najkrótszy,
 dobór asortymentu potraw, napojów i towarów handlowych zgodny z rodzajem zakładu gastronomicznego i oczekiwaniami konsumentów,
 jakość potraw, napojów i towarów handlowych – by była możliwie jak najwyższa w warunkach zakładu gastronomicznego.

Podczas obsługi konsumenta kelner jest obowiązany do:
 otoczenia konsumenta należytą opieką i zapewnienia mu bezpieczeństwa na terenie zakładu,
 zapewnienia konsumentom właściwej jakości potraw i napojów,
 umiejętnego nakrycia stołu, z dobraniem właściwych naczyń i sztućców do serwowanych potraw i napojów,

Jakie trzy formy obsługi kelnerskiej możemy wyodrębnić?
– serwowanie potraw na talerzach (serwis niemiecki, amerykański) – potrawy są nałożone i udekorowane w części kuchennej i ekspedycyjnej, a następnie podane konsumentom wraz z niezbędnymi sztućcami i dodatkami,
– serwowanie potraw na półmiskach (serwis rosyjski) – potrawy są podawane na odpowiednich półmiskach, w wazach, czy też misach wraz ze sztućcami serwingowymi niezbędnymi do ich nałożenia, na stole powinny zostać przygotowane indywidualne nakrycia – talerze i sztućce,
– serwowanie potraw z półmisków lub innych naczyń (serwis francuski) – kelner przynosi półmisek i z niego serwuje danie na talerz konsumenta, podgrzany talerz i sztućce powinny znajdować się już na stole konsumenckim.

Charakterystykę poszczególnych systemów i metod obsługi gości zamieszczam w materiałach.

25_5.1_PUG_tresc

25_5.4_PUG_videocast

Zachęcam również do obejrzenia filmów instruktażowych  dotyczących przenoszenia naczyń stołowych.

Praca na dzisiaj – proszę zapoznać się z przesłanymi materiałami, dokładnie je przeanalizować.

W razie pytań i wątpliwości jestem pod adresem dorotagajowy@wp.pl

 

Dorota Gajowy