24.04.2020 r.
Temat zajęć: Stosowanie odpowiedniego typu obsługi w zależności od rodzaju zakładu
Czas realizacji: 6 godzin
Celem zajęć jest doskonalenie umiejętności rozróżniania i stosowania właściwego typu obsługi gości
Zagadnienia do tematu:
- Metody i techniki obsługi konsumentów
- Charakterystyka metod i technik obsługi konsumentów
- Technika przenoszenia zastawy stołowej
- Dobór metody obsługi do świadczonych usług gastronomicznych
Organizacja i technika pracy w zakładzie gastronomicznym powinny być:
dostosowane do rodzaju zakładu gastronomicznego,
dostosowane do wymagań i potrzeb konsumenta,
zależne od stanu technicznego pomieszczeń, urządzeń i maszyn w zakładzie gastronomicznym,
zależne od kwalifikacji i umiejętności pracowników.
Przy wyborze systemu obsługi należy brać pod uwagę:
szybkość dostarczania potraw konsumentom – należy wybrać taki sposób obsługi, by czas pomiędzy przygotowaniem potrawy a jej podaniem konsumentowi był jak najkrótszy,
dobór asortymentu potraw, napojów i towarów handlowych zgodny z rodzajem zakładu gastronomicznego i oczekiwaniami konsumentów,
jakość potraw, napojów i towarów handlowych – by była możliwie jak najwyższa w warunkach zakładu gastronomicznego.
Podczas obsługi konsumenta kelner jest obowiązany do:
otoczenia konsumenta należytą opieką i zapewnienia mu bezpieczeństwa na terenie zakładu,
zapewnienia konsumentom właściwej jakości potraw i napojów,
umiejętnego nakrycia stołu, z dobraniem właściwych naczyń i sztućców do serwowanych potraw i napojów,
Jakie trzy formy obsługi kelnerskiej możemy wyodrębnić?
– serwowanie potraw na talerzach (serwis niemiecki, amerykański) – potrawy są nałożone i udekorowane w części kuchennej i ekspedycyjnej, a następnie podane konsumentom wraz z niezbędnymi sztućcami i dodatkami,
– serwowanie potraw na półmiskach (serwis rosyjski) – potrawy są podawane na odpowiednich półmiskach, w wazach, czy też misach wraz ze sztućcami serwingowymi niezbędnymi do ich nałożenia, na stole powinny zostać przygotowane indywidualne nakrycia – talerze i sztućce,
– serwowanie potraw z półmisków lub innych naczyń (serwis francuski) – kelner przynosi półmisek i z niego serwuje danie na talerz konsumenta, podgrzany talerz i sztućce powinny znajdować się już na stole konsumenckim.
Charakterystykę poszczególnych systemów i metod obsługi gości zamieszczam w materiałach.
Zachęcam również do obejrzenia filmów instruktażowych dotyczących przenoszenia naczyń stołowych.
Praca na dzisiaj – proszę zapoznać się z przesłanymi materiałami, dokładnie je przeanalizować.
W razie pytań i wątpliwości jestem pod adresem dorotagajowy@wp.pl
Dorota Gajowy