15.04.2020
Temat: Doskonalenie postawy siatkarskiej oraz poruszania się na boisku.
Opis postawy siatkarskiej
Charakteryzuje się rozkrocznym rozstawieniem nóg na wysokości bioder. Zawsze nogą zakroczną jest noga od strony zamierzonego kierunku podania piłki. Nogi siatkarza są ugięte, a tułów lekko pochylony. Ciężar ciała należy równomiernie rozłożyć na obie stopy. Ręce powinny być ugięte i ułożone blisko tułowia; dłonie mają znajdować się na wysokości klatki piersiowej. Należy również pamiętać o zasadzie: Im niższa postawa tym większe ugięcie nóg i pochylenie tułowia. W zależności od postawy należy również stanąć w szerszym lub węższym rozkroku.
Sposoby poruszania się po boisku do
Wyróżniamy dwa sposoby poruszania się po boisku: naturalne oraz specjalistyczne. Do sposobów naturalnych zaliczmy chód, bieg oraz wyskok, natomiast do sposobów specjalistycznych krok odstawno-dostawny. W kroku tym koncentrujemy się na tym, aby stopy nie łączyły się z sobą a ustawienie stopy kierunkowej (nadającej kierunek ruchowi) było na krawędzi przyśrodkowej.
Nauczanie postawy siatkarskiej oraz poruszania się po boisku w formie gier i zabaw
- „Stepowanie”
Cel zabawy: nauczanie postawy siatkarskiej oraz poruszania się po boisku.
Przybory: niepotrzebne.
Ustawienie: Dowolne w rozsypce, w postawie siatkarskiej naprzeciwko prowadzącego.
Przebieg: Ćwiczący w lekkim truchcie w miejscu (stepowanie), pod dyktando prowadzącego, poruszają się krokiem dostawnym w przód, do tyłu i w bok.
- „Naśladowanie w dwójkach”
Cel zabawy: : nauczanie postawy siatkarskiej oraz poruszania się po boisku.
Przybory: niepotrzebne
Ustawienie: dowolne w rozsypce naprzeciwko siebie.
Przebieg: jeden z dwójki porusza się w przód, do tyłu i w bok w postawie siatkarskiej, drugi naśladuje dokładnie jego ruchy.
- „Poruszanie się krokiem dostawnym pomiędzy liniami boiska”
Cel zabawy: nauczanie postawy siatkarskiej oraz poruszania się po boisku. Zapoznanie z liniami boiska do piłki siatkowej
Przybory: boisko, siatka.
Ustawienie: w rzędzie przed linią końcową boiska.
Przebieg:
Wariant 1: ćwiczący kolejno poruszają się krokiem dostawnym w postawie siatkarskiej i dotykają oburącz linii ataku i linii środkowej.
Wariant 2: ćwiczący ustawienie w rzędzie obok linii końcowej boiska. Kolejno poruszają się krokiem dostawnym w postawie siatkarskiej pomiędzy liniami bocznymi i je dotykaj
4. „Poruszanie się krokiem dostawnym pod siatką”
Cel zabawy: nauczanie postawy siatkarskiej oraz poruszania się po boisku. Zapoznanie z liniami boiska do piłki siatkowej.
Przybory: boisko, siatka.
Ustawienie: w rzędzie obok linii bocznej boiska przed siatką.
Przebieg:
Wariant 1: ćwiczący kolejno poruszają się krokiem dostawnym w postawie siatkarskiej pod siatką, następnie biegną tyłem wzdłuż linii bocznej krokiem dostawnym przed linią końcową, następnie biegną przodem wzdłuż drugiej linii bocznej i wracają na koniec rzędu.
Wariant 2: ćwiczący kolejno poruszają się krokiem dostawnym pod siatką i dotykają linii ataku po przeciwnych stronach siatki.
- „Poruszanie się krokiem dostawnym na pozycjach graczy”
Cel zabawy: nauczanie postawy siatkarskiej oraz poruszania się po boisku. Zapoznanie z pozycjami graczy na boisku i rotacją.
Przybory: boisko, kreda, 6 piłek lekarskich.
Ustawienie: w rzędzie za linią końcową boiska. Pierwszy ćwiczący przed pozycją prawego gracza linii obrony (pozycja nr 1).
Przebieg:
Wariant 1: ćwiczący kolejno wbiegają na boisko. Poruszają się krokiem dostawnym w postawie siatkarskiej. Przechodzą przez oznaczone na podłożu kredą koła wskazujące pozycję graczy. Na każdej pozycji wołają głośno jej numer.
Wariant 2: pozycje graczy oznaczone są piłkami lekarskimi leżącymi na podłożu, ćwiczący dotykają oburącz piłek.
6 „Zaczarowany berek”
Cel zabawy: nauczanie postawy siatkarskiej oraz poruszania się po boisku.
Przybory: boisko, szarfa.
Ustawienie: dowolne na boisku do siatkówki.
Przebieg:
Wariant 1: berek stara się dotknąć ćwiczących , którzy poruszają się po boisku do siatkówki. Przed dotknięciem może uchronić ćwiczącego przyjęcie przez 3 sekundy niskiej postawy siatkarskiej
Wariant 2: przed dotknięciem przez berka ćwiczący może się uchronić, gdy dotknie oburącz jednej z linii na boisku przez 3 sekundy.
Realizacja tematu na dwie dzisiejsze jednostki lekcyjne
https://www.youtube.com/watch?v=t2FS4aUdRPU
https://www.youtube.com/watch?v=0YNbOGXuYfc
https://www.youtube.com/watch?v=4GxdVJNooa0
https://www.youtube.com/watch?v=v96o8eFDAcQ
Pozdrawiam
Tomasz Jaroszkiewicz