1BT (Tech)Zdalne Lekcje

Wychowanie fizyczne kl. IBT

24.04.2020

Temat: Walory zdrowotne rekreacyjnego biegania

Temat: Doskonalenie bloku pojedynczego w piłce siatkowej

Korzyści zdrowotne wynikające z biegania

Bieganie to dobry sposób na stres i lepszy sen. Godzinny bieg może zwalczyć stres trzy razy lepiej niż spędzenie tego czasu na odpoczynku. Wyjście „pobiegać” to szansa na to, by pobyć samemu ze sobą, odetchnąć i zrelaksować się. Podczas tej aktywności poprawie ulega koordynacja ruchowa. Integruje się praca układu nerwowego oraz układu wydzielania wewnętrznego. Następuje wydzielanie hormonów m.in. endorfin.

– Podczas biegu wydzielany jest hormon szczęścia, co obniża znacząco poziom stresu. Uwaga skupiona jest wyłącznie na ruchu i obserwacji terenu, mózg „odpoczywa”.

– Bieganie stało się swego rodzaju terapią na ciężkie dni w pracy. Pozwala także pomyśleć o sprawach z życia prywatnego. Zdecydowanie bieganie polepsza samopoczucie, a uwalniające się w trakcie biegu endorfiny dodają uśmiechu i energii.

Bardzo ważne jest to, że bieganie znacząco obniża ryzyko chorób serca. Czynność ta poprawia krążenie krwi, podwyższa poziom dobrego cholesterolu HDL oraz polepsza wrażliwość organizmu na działanie insuliny (co zapobiega insulino odporności). Bieganie może także uchronić przed cukrzycą typu 2. Co więcej, jogging kształtuje mięśnie całego ciała. To, że najintensywniej pracuje dolna część ciała, nie wyklucza aktywności mięśni brzucha, pleców i ramion.

Czy każdy może biegać?

Na pewno biegać nie mogą osoby ze zdiagnozowanym problemem zdrowotnym i ci, którym zabronił tego lekarz.
Jest wiele chorób, które wykluczają bieganie. Jeśli mamy problem, nie działajmy w myśl „rozbiegam to”.
Zawsze warto skontaktować się z lekarzem, który ustali, czy dana osoba może uprawiać sport. Dotyczy to również kobiet w ciąży. Jest to zależne od trymestru, przebiegu ciąży i aktualnej wydolności organizmu. Najważniejsze oczywiście jest bezpieczeństwo zdrowia dziecka i kobiety. Natomiast osoby w średnim wieku muszą zwrócić uwagę na stan układu krążenia, narządu ruchu oraz odpowiedni dobór intensywności wysiłku.

Dzięki temu, że biegamy, zapewniamy sobie zazwyczaj dłuższe i lepsze jakościowo życie. Warto pamiętać też, że każda aktywność fizyczna, która ma skutecznie poprawiać naszą kondycję, zdrowie i samopoczucie, musi być wykonywana regularnie.

 

Doskonalenie bloku pojedynczego.cd.

Na poprzednich zdalnych zajęciach była obszernie wyjaśniona technika oraz metodyka nauczania bloku pojedynczego.

W przesłanych linkach znajdziecie ćwiczenia doskonalące temat naszej lekcji.

https://www.youtube.com/watch?v=wLoPSS5VV4g

https://www.youtube.com/watch?v=H_aYtz1VZos

https://www.youtube.com/watch?v=ubsQ2EQV3H4

Pozdrawiam i zachęcam do aktywności:

Tomasz Jaroszkiewicz