1FTR (Tech)Zdalne Lekcje

Wychowanie fizyczne kl. I FTR

30.04.2020

Temat:

Dzień dobry,

na dzisiejszej zdalnej lekcji zapoznacie się z zasadami gry sportowej o nazwie „Ringo”.

Celem gry jest zdobycie 15 punktów w wyniku obrony własnego terenu i takich rzutów kółkiem ringo z własnego pola bądź spoza tego pola w granicach boiska zaznaczonego antenkami ponad linką ringo – by kółko upadło na boisko przeciwnika. Jeśli przeciwnik wyrównał wynik do stanu 14: 14 – celem jest zdobycie dwóch punktów przewagi. Przy stanie 16: 16 zwycięża zawodnik zdobywający 17 punkt. Punkt zdobywa się za każdy błąd przeciwnika, a traci za każdy błąd własny, powodujący wypadnięcie kółka ringo z gry.

Kółko ringo, według wzoru zastrzeżonego przez Włodzimierza Strzyżewskiego, średnicy 17 cm, posiadać winno masę 160-165g, mieć otwór dekompresyjny i ryflowanie górnej oraz dolnej powierzchni kółka.

Boisko ringo dla gier zespołowych (dwójki i trójki) ma wymiary podstawowe boiska siatkówki: 9 x 18 m, linka ringo – czyli sznur lub taśma (szerokości, co najmniej 1 cm z umocowanymi barwnymi wstążkami długości najmniej 25 cm i o rozstawie nie większym niż 20 cm) lub siatka o szerokości do 40 cm i oczkach 5×5 do 10×10 cm – – jest zawieszona na wysokości 243 cm.

Wymiary boiska dla gier indywidualnych zależą od wieku (kategorii) zawodników i jest ich bardzo dużo dlatego podam tylko te obowiązujące Was:

  • kategoria 5-6. kadetek i kadetów (14-16 lat) 8 x 16 m, linka ringo 243 cm
  • kategoria 7-8. juniorek i juniorów (17-19 lat) 8 x 18 m, linka ringo 243 cm

 

Grę rozpoczyna serwis zza końcowej linii boiska, w granicach przedłużonych bocznych linii boiska. Dopiero po wyrzucie kółka zawodnik może wejść na własne boisko. Przekroczenie linii końcowej w czasie serwisu lub wtargnięcie jakąkolwiek częścią ciała poza przedłużenie linii bocznych powoduje utratę punktu.

Lot kółka powinien być zbliżony do poziomu podłoża, albo też kółko może zbliżać się do boiska przeciwnika całym obwodem w płaszczyźnie czołowej.

W żadnym momencie gry kółko nie może zbliżać się do pozycji pionowej patrząc wzdłuż toru jego lotu. Kółko koniecznie musi mieć rotację – w przypadku jej braku następuje utrata punktu.

Kółko należy chwycić tylko jedną ręką i tą samą ręką trzeba odrzucić.

Kółko wypadające z ręki przy pierwszym chwycie – wolno chwytać drugi raz tą samą ręką. Partner ma prawo chwycić takie kółko dowolną ręką, jako rozpoczynający chwytanie. Dwaj partnerzy mogą też chwycić kółko jednocześnie, jednakże odrzucić je może tylko jeden z nich (dozwolone są bowiem dwa chwyty kółka na boisku w danej akcji).

Kółko winno być chwycone choćby jednym palcem. Wpadnięcie kółka poza wszystkie palce na nadgarstek lub przedramię powoduje utratę punktu.

Przy chwycie kółka w miejscu lub po zatrzymaniu się wolno oderwać stopę od podłoża bez prawa jej postawienia przed odrzuceniem kółka.

Od pierwszego dotknięcia kółka przy chwytaniu nie wolno nabierać szybkości ani celowo zbliżać się do boiska przeciwnika pod pozorem „kroków hamowania” – pod karą utraty punktu. W kierunku boiska przeciwnika wolno wykonać jedynie 2 kroki rzeczywistego hamowania, to jest 3 kontakty stóp z podłożem.

Przykładowy mecz ringo:

MECZ

W razie pytań proszę o kontakt przez e-dziennik

Pozdrawiam

Artur Paterek