PSYCHOLOG SZKOLNY

Rola motywacji w uczeniu się

Drogi Uczniu ! Droga Uczennico !

Natłok zadań i prac domowych może przytłoczyć. Zbliżający się termin egzaminu może budzić niepokój.
Warto pamiętać, że często Ci, którzy osiągnęli sukces mówią: „Wystarczy chcieć !”

Jak sprawić, by chciało Ci się uczyć?

  1. Zbuduj pozytywną motywację:
  • zapisz wszystkie korzyści płynące z nauki danego przedmiotu;
  • pomyśl o tym, że chcesz się czegoś nauczyć, nie trzymaj się kurczowo myśli „muszę”.
  1. Postaw sobie wysokie wymagania, ale mieszczące się w granicach Twoich możliwości:
  • oczekuj od siebie wysokich, ale też realnych wyników w nauce;
  • swoje aktualne osiągnięcia porównuj z wcześniejszymi wynikami
    (sukcesem może być nawet niewielka poprawa).
  1. Zwracaj uwagę na własne emocje:
  • staraj się nie dopuszczać do zbyt dużego natężenia stresu związanego z nauką;
  • buduj obraz swojej osoby w oparciu o przekonanie, że jesteś mądrą i wartościową osobą
    zdolną do nauczenia się wielu rzeczy;
  • pamiętaj o naturalnej potrzebie rozwijania się i poznawania nowych rzeczy, która ułatwia uczenie się;
  • rób przerwy i relaksuj się, gdy czujesz przeciążenie nauką.
  1. Myśl optymistycznie i nie zniechęcaj się drobnymi niepowodzeniami:

 

Barack Obama powiedział: „Najlepszy sposób, by nie czuć się bezradnym, to wstać i coś zrobić.
Nie czekaj, aż zdarzą się dobre rzeczy. Jeśli sam wyjdziesz i spowodujesz, że te dobre rzeczy się zdarzą,
napełnisz świat nadzieją.”

Jeśli czujesz się bezradnym wobec zbyt dużej liczby zadań, to zacznij działać:
zacznij od pierwszego ćwiczenia, potem przejdź do drugiego…
to z pewnością zbliży Cię do sukcesu.

Pozdrawiam
Anna Gronowska