Religia 21.05.2020r.
Temat: Potrzeby wspólnoty Kościoła – V przykazanie kościelne.
Katechizm Kościoła Katolickiego * KKK 2041-2043 »
2043 „Wierni są zobowiązani dbać o potrzeby Kościoła”
– mówi, że wierni powinni dbać o potrzeby materialne Kościoła, każdy według swoich możliwości.
„Potrzeby wspólnoty Kościoła” to m.in.:
- troska o liturgię (ministranci, schola…)
- chorzy, cierpiący, samotni w parafii
- osoby starsze
- zaniedbane dzieci i młodzież (np. świetlice parafialne)
- bezrobotni i ich rodziny
- dbanie o wystrój kościoła (sprzątanie, dekoracja…)
- opłaty za media w kościele, podatki, ubezpieczenie
- ofiary na rzecz Kościoła Powszechnego (misje, „świętopietrze”, …)
Uczynki miłosierdzia co do ciała:
- nagich przyodziać,
- głodnych nakarmić,
- bezdomnym dać dach nad głową,
- chorych i więźniów nawiedzić,
- umarłych grzebać.
Uczynki miłosierdzia co do duszy:
- pouczać,
- radzić,
- pocieszać,
- umacniać,
- przebaczać,
- krzywdy cierpliwie znosić.
Z kazania kardynała Karola Wojtyły
Chrześcijaństwo jest niemożliwe bez miłosierdzia
Brat Albert Chmielowski – była to natura bardzo bogata, wszechstronnie uzdolniona. Zapowiadał się jako znakomity malarz, był ceniony przez wszystkich mistrzów pędzla, którzy na zawsze pozostaną w pamięci naszego narodu jako przedstawiciele wielkiej sztuki. Wiemy, że była to jeszcze i dlatego natura bogata, że nie szczędził siebie. Dał tego dowód, gdy jako niespełna 20-letni młodzieniec wziął udział w Powstaniu Styczniowym. Wszystko postawił na jedną kartę dla miłości Ojczyzny. Miłość Ojczyzny wypaliła na nim dozgonny stygmat: pozostał kaleką do śmierci, zamiast własnej nogi, nosił protezę.
Ponad to bogactwo natury uderza w nim przede wszystkim bogactwo łaski. Łaska Boża, to jest sam Bóg udzielający się człowiekowi, przelewający się niejako do jego duszy. Im bardziej Bóg udziela się duszy, im bardziej się do niej przelewa przez dary Ducha Świętego, tym bardziej rzuca ją na kolana. Tak właśnie na kolana rzucona została dusza Adama Chmielowskiego przed niewypowiedzianym majestatem Boga, świętością i miłością Boga.
Ale Bóg w przedziwny sposób działa w dziejach człowieka. Oto rzucając go przed sobą na kolana, każe mu równocześnie uklęknąć przed jego braćmi, bliźnimi. Tak właśnie stało się w życiu Brata Alberta: rzucony na kolana przed majestatem Bożym, upadł na kolana przed majestatem człowieka, i to najbiedniejszego, najbardziej upośledzonego, przed majestatem ostatniego nędzarza.
Może to porównanie jest wstrząsające, w naszych czasach nie widzimy takich drastycznych zestawień, tak krzyczącej nędzy, tak jawnego upokorzenia człowieka. Jest jednak i dzisiaj wiele zestawień pozornie mniej rażących, a jednak nie mniej rażących. Jest dużo ludzkich potrzeb, wiele wołania o miłosierdzie – czasem w sposób dyskretny, niedosłyszalny. Iluż jest jeszcze ludzi chorych i opuszczonych w swoich chorobach, bez żadnej opieki? Iluż jest jeszcze ludzi starych, przymierających głodem i tęskniących za sercem? Ile jest trudnej młodzieży, która w dzisiejszej atmosferze życia nie znajduje dla siebie moralnego oparcia?
Miłosierdzie i chrześcijaństwo jest wielką sprawą naszych dni. Jeżeliby nie było miłosierdzia, nie byłoby chrześcijaństwa: to jest jedno i to samo. W służbie miłosierdzia nawet fundusze nie są najważniejsze, nawet domy, zakłady i szpitale nie są najważniejsze, chociaż są to środki niezbędne. Najważniejszy jest człowiek; trzeba świadczyć swoim człowieczeństwem, sobą. Tutaj Brat Albert jest dla nas nieporównanym wzorem. Nie miał prawie żadnych środków, nie dysponował żadnymi funduszami, żadnymi gotowymi instytucjami, postanowił dawać siebie. Dlatego rzucił go Bóg na kolana przed człowiekiem najbardziej wydziedziczonym, ażeby dawał siebie. I dawał do końca swoich dni; dawał ze wszystkich sił. Był to wyraz jego wiary i miłości. Ten wyraz jego wiary i miłości jest dla nas bezcenny, jak równie bezcenny jest w obliczu Boga. Trzeba, ażeby nasze człowieczeństwo wróciło w nowy sposób uwrażliwione na człowieka, jego potrzeby, jego niedolę i cierpienia i ażeby gotowe było świadczyć sobą, świadczyć gołymi rękami, ale pełnym sercem; taki dar bowiem więcej znaczy aniżeli pełne ręce i środki bogate. „Ponad to wszystko większa jest miłość”.
LG III, s.1241-1243.
Zapamiętaj! – W twoim środowisku jest wiele osób, którym możesz pomóc. Bądź stróżem wszystkiego, co służy dobru społecznemu.
Św. Teresa od Dzieciątka Jezus mówiła „W sercu Kościoła, mojej matki, mam być miłością.”
Pomyśl: Co możesz zrobić dla:
– swojej rodziny,
– swojego środowiska?
Wieczorem pomódl się uczynkami miłosierdzia co do ciała i co do duszy.
Z poważaniem,
Małgorzata Łobejko