PEDAGOG SZKOLNY

Predyspozycje zawodowe

Dzisiaj mam propozycję, żebyście pomyśleli o swojej przyszłości zawodowej.

Przedstawiam Wam prosty kwestionariusz, który pomoże Wam określić swoje predyspozycje zawodowe, a w przyszłości wybrać satysfakcjonujący zawód.

 

Każdy z nas charakteryzuje się innym podejściem do pracy. Inne mamy

zainteresowania i potrzeby. Cechują nas różne charaktery oraz potrzeby.

Aby właściwie pokierować swoją drogą zawodową warto wiedzieć, jaki typ charakteru

się posiada. Możesz posłużyć się poniższym kwestionariuszem, który pozwoli

wstępnie określić Twoje predyspozycje zawodowe.

Przeczytaj poniższe sformułowania, które określają różne zachowanie podczas

pracy i współżycia w grupie. Postaraj się przeczytać je dokładnie i zaznacz te, które

są Tobie bliskie. Pamiętaj, że nie ma tu złych ani dobrych odpowiedzi. Każdy z nas

jest inny i co innego lubi. Postaraj się kierować własnym zachowaniem, a nie tym,

co powinno się robić. Powodzenia!

 

Typy zawodowe — kwestionariusz

 

  1. Czy chciałbyś/chciałabyś mieć taką pracę, w której kierujesz,

kontrolujesz i planujesz działanie innych pracowników?

  1. Czy lubisz pracować nad jednym zadaniem, dopóki go nie

skończysz?

  1. Czy lubisz zajmować się wieloma sprawami jednocześnie?
  2. Czy potrafisz projektować, wymyślać lub tworzyć różne przedmioty?
  3. Czy jesteś w stanie pomagać ludziom, którzy są czymś

zdenerwowani lub zmartwieni?

  1. Czy projekty lub inne prace, wykonujesz dokładnie, krok po kroku?
  2. Czy lubisz zagłębiać się w problemy, nad którymi pracujesz?
  3. Czy jest dla Ciebie ważne żeby być najlepszym?
  4. Czy rozwiązując problemy chciałbyś/chciałabyś opierać się na

faktach?

  1. Czy lubisz grę w szachy i inne gry, wymagające logicznego

myślenia?

  1. Czy lubisz pracować nad jednym zadaniem przez dłuższy czas?
  2. Czy podobałaby Ci się praca, w której co chwilę miałbyś nowe

i różnorodne zadania?

  1. Czy podoba Ci się praca, wymagająca używania narzędzi?
  2. Czy chciałbyś/chciałabyś pracować z materiałem takim jak drewno,

kamień, glina, tkanina lub metal?

  1. Czy chciałbyś/chciałabyś mieć stanowisko, które wymaga kontaktu

z ludźmi?

  1. Czy podejmujesz się nowego zadania dopiero wtedy, gdy

skończysz poprzednie?

  1. Czy lubisz prace ręczne, takie jak instalacje hydrauliczne, naprawa

samochodów, szycie lub tapetowanie?

  1. Czy współpraca z ludźmi przychodzi Ci łatwo?
  2. Czy umiesz wydawać polecenia?
  3. Czy interesujesz się problemami innych ludzi?
  4. Czy Twoim zdaniem praca naukowca jest satysfakcjonująca?
  5. Czy interesujesz się problemami społecznymi naszego kraju?
  6. Czy lubisz czytać magazyny i oglądać programy motoryzacyjne?
  7. Chętnie uczestniczysz w imprezach kulturalno–artystycznych?
  8. Czy dobrze wywiązujesz się z zadań wymagających

systematyczności i uporządkowania?

  1. Czy zawsze z uwagą słuchasz innych ludzi?
  2. Czy technika i zajęcia praktyczne należą do Twoich ulubionych?
  3. Czy uważasz, że konstruowanie to ciekawe zajęcie?
  4. Czy lubisz rysować?
  5. Czy lubisz kierować grupą osób?
  6. Czy lubisz zajmować się majsterkowaniem?
  7. Czy pomaganie innym ludziom sprawia Ci przyjemność?
  8. Czy możesz powiedzieć, że muzyka, słowo pisane, rysunki nadają

wartość Twojemu życiu?

  1. Czy chętnie sięgasz po poradniki psychologiczne?
  2. Czy interesują Cię nowinki techniczne?
  3. Czy chętnie reprezentujesz swoją grupę?
  4. Czy lubisz rozmawiać z innymi o ich kłopotach?
  5. Czy interesują Cię projekty i eksperymenty badawcze?
  6. Czy lubisz zajmować się naprawą różnych urządzeń?
  7. Czy chętnie podejmujesz się nowych zadań?
  8. Czy dobrze sobie radzisz w trudnych sytuacjach?
  9. Czy zdarza Ci się pisać wiersze, opowiadania?

 

Klucz

Zlicz otrzymane wyniki w każdej ze skal. Nie zdziw się, jeśli

uzyskałeś/uzyskałaś podobną ilość wyników w poszczególnych zakresach. Każdego

z nas cechują różnorodne zachowania i najczęściej jesteśmy typami mieszanymi.

Największą uwagę zwróć na te sfery, w których osiągnąłeś/osiągnęłaś najwyższe

wyniki — to jest typ preferowany przez Ciebie. Najniższy wynik oznacza, że jest to

typ zawodowy, który przejawiasz w najmniejszym stopniu.

Typ artysty – 4, 14, 24, 29, 33, 42

Typ ten charakteryzuje skupienie na przeżywaniu, najlepiej wyraża się poprzez

sztukę i działania artystyczne. Interesuje się kulturą i sztuką, związanymi

z twórczym wyrażaniem uczuć. Jest to charakter gotowy podejmować nowe

wyzwania, chętnie korzysta z wyobraźni, często odkrywa nowe formy wyrazu.

Typ kierownika – 1, 8, 19, 30, 36, 41

Osoby uzyskujące najwięcej wyników w tym zakresie lubią podejmować się

funkcji kierowniczych, lubią kontrolować innych, biorą odpowiedzialność za zadania

wymagające planowania, podejmowania decyzji i koordynowania. Są to osoby, które

potrafią wydawać polecenia, lubią organizować działalność swoją i innych. Cechuje

ich duża potrzeba osiągania sukcesu, umiejętności przekonywania

i samodzielności.

Typ społecznika – 5, 15, 18, 20, 22, 26, 32, 34, 37

Typ ten charakteryzuje się potrzebą bycia z ludźmi. Są to osoby, które chętnie

opiekują się innymi, pomagają w rozwiązywaniu problemów, są otwarte na potrzeby

innych. Cechuje ich duża potrzeba działań wymagających kontaktów

interpersonalnych. Przejawiają zainteresowania problematyką społeczną. Cechuje je

umiejętność komunikowania się i empatii.

Typ naukowy – 3, 10, 12, 21, 38, 40

Osoby, które najchętniej zaznaczały odpowiedzi w tym zakresie cechuje

potrzeba zgłębiania problemów i eksperymentowania. Są to osoby twórcze, gotowe

do podejmowania nowych wyzwań. Cechuje je potrzeba inicjowanie i wymyślanie

nowych, niestandardowych rozwiązań problemów. Otwarte na doświadczenie, lubią

przedmioty ścisłe.

Typ analityczny – 2, 6, 11, 16, 25

Typ analityczny cechuje osoby metodyczne, które lubią działać według jasnych

zasad i sprawdzonych metod. Są to osoby skupione na zadaniu, pracują tak długo

dopóki nie skończą. Cechuje ich duża potrzeba analizowania. W przeciwieństwie do

typu naukowego nie lubią nowych wyzwań i są mniej twórcze.

Typ techniczny – 9, 13, 17, 23, 27, 28, 31, 35, 39

Osoby, które najchętniej zaznaczały odpowiedzi w tym zakresie posiadają

zainteresowania techniczne. Chętnie pracują za pomocą narzędzi, lubią naprawiać

różne urządzenia, zawsze muszą dowiedzieć się jak to działa. Posiadają często duże

zdolności manualne. Rozwiązując problemy, bazują na stwierdzonych faktach

i sprawdzonych technologiach. Umysł ścisły, ale z elementami twórczego.

 

Jeżeli chcielibyście uzyskać dodatkowe informacje lub wskazówki proszę o kontakt przez dziennik, e-mail sorka.m@wp.pl, lub telefonicznie 501 687 453

Marta Lewczuk