20.04.2020
Temat: Powtórzenie wiadomości o ciągach liczbowych.
W prośbach do mnie przysłanych na messengera największa grupa z Was prosiła o powtórzenie ciągów liczbowych.
Zadania maturalne dotyczące ciągów zazwyczaj możemy podzielić na:
- grupę zadań za 1pkt (zadania zamknięte) – w nich najczęściej trzeba policzyć „któryś” wyraz ciągu podstawiając do wzoru, zastosować wzór na ciąg arytmetyczny lub geometryczny, które to wzory znajdują się w tablicach maturalnych matematycznych
- grupę zadań za 2-3 punkty, w których bardzo często należy wykorzystać więcej niż jeden wzór lub zastosować jakąś własność ciągu arytmetycznego lub geometrycznego.
- zadania za 4pkt najczęściej są to zadania z treścią ale takie, które z mniejszym lub większym wysiłkiem można policzyć „na piechotę”.
- w końcu zadania za 5-6pkt które przeznaczone są już dla wprawnych matematyków ponieważ zazwyczaj zawierają dodatkową niewiadomą lub „haczyk” na który trzeba „wpaść”.
Zadań z ciągów robiliśmy sporo, przykro, że się od razu do nich nie przyłożyliście. Ale proponuję, abyście nauczyli się rozwiązywać zadania z książki ” Jak zdać maturę….” . Przypominam, że należy podejmować próby rozwiązywania do czasu, aż nauczymy się rozwiązywać te zadania bez zaglądania do notatek. Nie zaszkodzi co pewien czas sprawdzić, czy nie zapomnieliśmy tego, co się nauczyliśmy, czyli rozwiązać jeszcze raz.
Teorię z ciągów liczbowych znajdziecie pod adresem: https://szaloneliczby.pl/liceum-technikum/ znajdźcie dział 6 ciągi liczbowe. To dobre opracowanie. Ponadto są tam sprawdziany do zrobienia, które mogą być doskonałym ćwiczeniem do zadań zamkniętych:
https://szaloneliczby.pl/ciagi-podstawy-sprawdzian-liceum-technikum/
https://szaloneliczby.pl/ciag-arytmetyczny-sprawdzian-liceum-technikum/
https://szaloneliczby.pl/ciag-geometryczny-sprawdzian-liceum-technikum/
dzisiaj na potwierdzenie aktywności każdy przysyła co chce. Konsultacji dzisiaj nie ma, bo jest Rada Ped.
Temat2 kl 4FTP: Ciągi liczbowe – rozwiązywanie zadań.
Kontynuujemy poprzednią tematykę. Moja kolejna propozycja dla Was: https://www.youtube.com/watch?v=d_tUkSnuNmE
Moi drodzy ćwiczcie na zadaniach już rozwiązanych, przynajmniej na początek, bo to, że rozumiecie zadanie wcale nie musi oznaczać, że potraficie je rozwiązać. Wiecie, to tak jak jazda na rowerze, to, że wiem jak się jeździ na rowerze nie musi oznaczać, że umiem jeździć. Należy po prostu poćwiczyć i robić to wytrwale, nawet jakby miało się poobijać kolana ;-))). Jeśli po trzech dniach sięgniecie po zadanie i potraficie je rozwiązać bez „podglądania” rozwiązania to można uznać, że się nauczyliście. Dopiero jak nauczycie się pewnej puli zadań już rozwiązanych sięgajcie po nierozwiązane. To najlepszy sposób na nauczenie się rozwiązywania zadań.
Pozdrawiam I.Sokołowska