2BT (Tech)2FTP (Tech)UncategorizedZdalne Lekcje

Matematyka 2BT, 2FTP (grupa rozszerzona)

Dzień dobry!

Dzisiaj zgodnie z planem dwie lekcje na których będziemy realizowali dwa tematy.
Na pierwszej lekcji będziemy ćwiczyć umiejętność rozwiązywanie nierówności wymiernych, na drugiej lekcji wrócimy na chwilę do gimnazjum i przypomnimy sobie czym była proporcjonalność odwrotna.

 

15.05 (2h)

Lekcja 1:
Temat: Rozwiązywanie nierówności wymiernych.

Bazą do waszej dzisiejszej pracy jest filmik który mieliście za zadanie obejrzeć wczoraj. Jeśli jeszcze tego nie zrobiliście, udostępniam link ponownie: https://www.youtube.com/watch?v=_KxaFRWViAc
Posłuchajcie tłumaczenia i przepiszcie rozwiązania przykładów do zeszytu.

Następnie spróbujcie samodzielnie rozwiązać:
Ćw. 1 str. 147 podpunkty (a,b)
a) Aby rozwiązać podpunkt (a) – zapoznajcie się z przykładem 1 na str. 146 (przykład 1 jeśli bliźniakiem naszego podpunktu)
b) Podpunkt (b) – możecie rozwiązać za pomocą jednego ze sposobów z Przykładu 2 str. 146 – w filmiku jest omówiony 2 sposób (ten z mnożeniem przez kwadrat mianownika)

– Ćw. 2 str. 147 przykład (a,b,c)

a) Przenosimy wszystko na lewą stronę i sprowadzamy do wspólnego mianownika.
Kiedy już będziemy mieli po lewej stronie ułamek mnożymy razy kwadrat mianownika aby zastosować II sposób rozwiązania z Przykładu 2 str. 147.

b) Podpunkt (b) rozwiązujemy jak Przykład 3 str. 147 <- rysujemy wykres funkcji liniowej i parabolę (wzór funkcji liniowej przedstawiony jest w liczniku a wzór funkcji kwadratowej dany jest w mianowniku). Odpowiedzią w tej nierówności będzie przedział, w którym znajduje się wykres funkcji liniowej, poniżej osi X, ponieważ mamy wyznaczyć wartości mniejsze od zera.

c) Bardzo ciekawy przykład – jeśli pomnożymy nierówność razy kwadrat mianownika (tak jak na filmiku) wówczas otrzymamy po lewej stornie nierówność wielomianową. Dobry moment na przypomnienie sobie wiadomości z poprzedniego działu. Przekartkujcie kartki w zeszycie bądź w podręczniku 😊

Skan podręcznika: 3.5 Nierówności wymierne str. 146 – 148

W razie gdybyście nie wiedzieli jak zacząć wrzucę podpowiedzi na grupę. Jeśli nadal będzie coś niejasnego – napiszcie.

 

Lekcja 2

Temat: Wielkości odwrotnie proporcjonalne.

  1. Zapiszcie temat w zeszycie: Wielkości odwrotnie proporcjonalne.
  2. Uruchomcie film: https://www.youtube.com/watch?time_continue=17&v=xa-bvp8pAE0&feature=emb_logo
    – Film oglądamy od początku do 8:49.
    – Przepisujemy do zeszytu definicję proporcjonalności odwrotnej (macie ją po lewej stornie na filmiku)
  3. Wracamy do filmu oglądamy w jaki sposób rozwiązać Przykład 1 (od 8:49 do 11:24)
  4. Samodzielnie w zeszycie próbujecie rozwiązać:
    – Ćw. 1 str. 150
    a) W Podpunkcie (a) – współczynnik proporcjonalności macie podany (a=60). Musicie sprawdzić czy każdy iloczyn (s,p) daje w wyniku 60, jeśli tak – mamy do czynienia z proporcjonalność odwrotna.
    b,c) W Podpunkcie b i c musicie wyznaczyć współczynnik proporcjonalności (widać go bardzo dobrze) Sprawdzamy czy iloczyny (q,t) oraz (P,T) dają taki sam wynik.

    Tylko w jednym z tych 3 podpunktów występuje proporcjonalność odwrotna.

    – Ćw. 2 str. 151
    Aby wyznaczyć S należy ułożyć proporcje taką, jaką przedstawiła Pani w ciągu 9 pierwszych minut. Jeśli obejrzeliście filmiki, nie będziecie mieli problemu z tym zadaniem 😊 Ewentualnie można wyznaczyć współczynnik a – i na jego podstawie zapisać równanie z nieznanym T.

    – Ćw. 3 str. 151
    W tym ćwiczeniu musicie skorzystać z tabelki ze str. 150 lub na samej górze str. 151 macie wyznaczy współczynnik proporcjonalności (w*t=35100). W Podpunkcie a i b musicie wykorzystać tę zależność wstawiając tylko odpowiednią wartość z przykładu.

Skan podręcznika: 3.6 Wielkości odwrotnie proporcjonalne str. 149-153

Potwierdzeniem Waszej dzisiejszej obecności na zajęciach będzie przesłanie zdjęcia:
– wykonanego ćw. 1 str. 147 (przykład a, b)
– wykonanego ćw. 2 str. 151.

Za przesłanie pozostałych rozwiązań wstawiam plusa, czekam na nie do poniedziałku do godz. 20.00.

W razie problemów i wątpliwości piszcie – będę pomagać.

 

Pozdrawiam,
Marlena Lotek.