Temat: Asertywne komunikowanie się.
Data 15.06.2020 r.
Jeśli chcesz komunikować się w sposób asertywny:
- okaż empatię, postaraj się udowodnić rozmówcy, że rozumiesz jego zachowanie i nie chcesz wywołać kłótni;
- nazwij problem, powiedz, co Cię denerwuje i dlaczego;
- powiedz, czego oczekujesz, poproś o zmianę zachowania.
Trzy elementy asertywnej odmowy:
- Słowo NIE
- Informacja o tym, co zrobisz, lub czego nie zrobisz
- Krótkie wyjaśnienia
Techniki asertywne:
Zdarta płyta
Efektywna metoda unikania presji otoczenia, polegająca na konsekwentnym powtarzaniu tego samego argumentu do momentu, gdy argumenty drugiej strony wyczerpią się.
Zasłona dymna
Metoda skuteczna w sytuacji agresji werbalnej otoczenia. Polega na pozornym akceptowaniu kierowanej pod naszym adresem krytyki bez kontratakowania partnera. Prowadzi to sytuacji absurdalnej, w której strona atakowana zgadza się z każdą krytyką, a atakujący – intensyfikując agresję – dostrzega absurdalność swoich argumentów.
Asertywne uznanie błędu
Metoda przydatna w sytuacji, gdy wina leży po naszej stronie. Wiąże się z gotowością akceptowania własnych błędów – jako faktu zupełnie naturalnego – przy równoczesnym niewystępowaniu nadmiernego poczucia winy. Przykładem mogą być stwierdzenia typu: „Postąpiłem źle, lecz zaraz to naprawię”, „Przeoczyłem to, lecz zaraz się tym zajmę”.
Kompromis
Najbardziej popularna strategia asertywna, umożliwiająca prowadzenie mediacji z partnerem interakcji. Mediacja ma na celu wypracowanie obustronnych ustępstw.
Wypytywanie o strony ujemne
Strategia przydatna w sytuacji podejrzewania partnera o ukrywanie prawdziwych przyczyn niezadowolenia. Pytania typu: „Dlaczego sądzisz, że to, co robię jest złe?” przyczyniają się do ujawnienia prawdziwych źródeł konfliktu.
Wypytywanie o strony dodatnie
Metoda ta – podobnie jak poprzednia strategia – polega na zadawaniu pytań partnerowi interakcji. Pozwala ona uniknąć nadmiernej presji z jego strony, zmuszając go zarazem do udowodnienia pozytywnych aspektów czynności, do której wykonania namawia. Np.: „Dlaczego musimy robić to teraz?”, „Co złego jest w tym, że się jeszcze poczeka?”
Zadanie dla ucznia:
Poćwicz formułowanie asertywnego komunikatu.
Anna Gronowska