2PT (Tech)Zdalne Lekcje

Komunikacja społeczna i praca w zespole II PT

Temat: Sposoby radzenia sobie ze stresem.

Data: 13.05.2020 r.

 

Radzenie sobie ze stresem pozwala na zachowanie zdrowia i harmonii w życiu. Jest kompetencją personalną, która przydaje się w szkole, w pracy, w domu, w towarzystwie znajomych. Pomaga osiągać cele i odnosić sukcesy. Jeśli odczuwasz stres, warto zastanowić się co warto zmienić.

10 sposobów walki ze stresem:

Krok pierwszy to poczucie rzeczywistości. Wdrożenie myślenia realistycznego, dotyczącego warunków, w jakich żyjesz. Ludzi i rzeczy, które otaczają Cię każdego dnia. Warto popracować nad słownictwem. Zamiast używać sformułowań „muszę”, „powinienem”, „powinnam”, zwróć uwagę, na to, czego „chcesz” i co „zrobisz”. Zamiast rozpamiętywać porażki, wyciągaj wnioski. Zamiast debatować o problemach, poszukaj rozwiązań.
Krok drugi to przyjęcie odpowiedzialności. Odpowiedzialność jest skutecznym narzędziem motywacyjnym. Jeśli przestajesz obarczać innych winą za swoje porażki, akceptujesz odpowiedzialność za to, co robisz (albo za to, czego nie robisz). Jeśli będziesz działać ze świadomością odpowiedzialności, wszystko pozytywne, co Cię spotka, będzie Twoją zasługą.
Krok trzeci to dostrzeganie szans i kreatywność. Otoczenie dostarcza bodźców każdego rodzaju, również pozytywnych. Trudne zadania mogą być szansą na wykorzystanie własnych możliwości.
Krok czwarty to osiąganie celów. Każde marzenie może się spełnić, jeśli tylko zamienisz je w cel i zaczniesz go realizować.
Krok piąty to planowanie działań. Codzienne zadania podzielone według kryteriów ważności i pilności, zapisane w kalendarzu dają poczucie spokoju że „ze wszystkim zdążysz”. Minimalizujesz ryzyko presji czasu, która może być stresorem.
Krok szósty to zdrowy styl życia. Jeśli będziesz prawidłowo się odżywiać, będziesz czuć się lekko i zdrowo. Warto zadbać o kondycję fizyczną, która poprawia nie tylko krążenie, oddychanie i inne funkcje organizmu, ale pozytywnie wpływa na samopoczucie, układ nerwowy i układ immunologiczny.
Krok siódmy to ciągły trening porozumiewania się ludzi. Negocjowanie spełnienia własnych interesów z jednoczesnym szacunkiem do interesów, potrzeb, poglądów, postaw innych osób. Savoir-vivre w codziennym życiu pomaga nawiązywać kontakty, budować więzi społeczne. Pozytywne nastawienie i uśmiechanie się do ludzi sprawia, że otoczenie nam sprzyja.
Krok ósmy dotyczy zainteresowań. Hobby „restartuje” przeciążony umysł, odwraca uwagę od codzienności, pozwala na przyjemne spędzanie czasu. Rozwój zainteresowań daje poczucie spełnienia i zadowolenia.
Krok dziewiąty to otwartość na zmiany. Warto akceptować „inność” w otoczeniu. Świat dookoła zmienia się w coraz większym tempie. Warto obserwować zmiany i odnaleźć swoje miejsce w zmieniającej się rzeczywistości – inaczej narażasz się na stres związany z odrzuceniem. Otwartość na zmiany zwiększa poczucie bezpieczeństwa i zdolność adaptacji do nowych warunków.
Krok dziesiąty to odpoczywanie. Głęboki relaks, śpiew, taniec, słuchanie muzyki, spacery, cisza sprzyjają kreatywności i uwalniają myślenie. Dzięki odpoczynkowi z nową energią ruszasz do codziennych zadań i wykonujesz je bardziej wydajnie.

Źródło: A. Krajewska „Kompetencje personalne i społeczne”

Zadanie dla ucznia:

Wymień 2 (zdrowe i akceptowane społecznie) sposoby radzenia sobie ze stresem, które stosujesz w swoim życiu.

Anna Gronowska