Uncategorized

język rosyjski II CB

07.04.2020

Temat: Rzeczowniki nieodmienne.

 

1.Wprowadzenie.

Obejrzyjcie proszę krótki filmik, w którym Rosjanka wymienia najbardziej popularne w języku rosyjskim rzeczowniki nieodmienne.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=68&v=H3wj0bGO2b4&feature=emb_title

Nieodmienne rzeczowniki to najczęściej pospolite rzeczowniki pochodzenia obcego, zakończone na samogłoskę. Najczęściej używane rzeczowniki znajdziecie w karcie z ćwiczeniami (wraz z tłumaczeniem). Zapiszcie je.

Ćwiczenia rzeczowniki nieodmienne – ćwiczenia

2.Ćwiczenie użycia rzeczowników z przymiotnikami.

To, że podane rzeczowniki się nie odmieniają, to znaczne ułatwienie, ponieważ nie musisz się martwić o przypadki. Natomiast przymiotnik towarzyszący temu rzeczownikowi będzie się odmieniał. Popatrz na przykłady w karcie ćwiczeń. Umieściłam również dodatkowe tabele, które ułatwią wam zapamiętanie rzeczowników oraz pomogą określić ich rodzaj. Zapoznajcie się z nimi i postarajcie się wykonać ćwiczenie – użyj wyrażeń z nawiasów we właściwej formie.

  1. Informacja o moskiewskim metrze.

Metro w Moskwie (Московский метрополитен) – system kolei moskiewskiej, głównie podziemnej, zlokalizowany w stolicy Rosji – Moskwie i częściowo w Obwodzie Moskiewskim. Jest pierwszym systemem metra oddanym do użytku w Rosji (otwarto 15 maja 1935 r.). System składa się z 15 linii; jego długość wynosi 333 kilometry, na których znajduje się 200 stacji. Należy do najbardziej obciążonych systemów metra na świecie. Codziennie korzysta z niego średnio 7,1 miliona pasażerów.Metro moskiewskie wyróżniają przede wszystkim stacje, których część uważana jest za wzorcowy przykład architektury socrealizmu (44 z nich zostały zaliczone do obiektów dziedzictwa kulturowego Rosji). Ich wnętrza przypominają pałace, pod sufitami wiszą misterne żyrandole.

Zachęcam do obejrzenia filmiku  „15 фактов о метро России”

https://www.youtube.com/watch?time_continue=11&v=Rou23vWnsFM&feature=emb_title

Zamieściłam w ćwiczeniach zdjęcia stacji metra. Poszukajcie ich również samodzielnie. Przeczytajcie krótki tekst o moskiewskim metrze po rosyjsku i postarajcie się przetłumaczyć na język polski. Przydatne słowa znajdziecie pod tekstem.

4.Podsumowanie.

Powtórzcie jeszcze raz rzeczowniki nieodmienne. Pomoże wam w tym krótka prezentacja: https://www.youtube.com/watch?v=2T_oImx19Bo

Zainteresowanym polecam „Niezwykły Świat – Rosja – Moskwa – Metro cz. 1 i 2”

https://www.youtube.com/watch?v=cWN9yrvwlr4

https://www.youtube.com/watch?v=BX3eIMkBM9s

Pamiętajcie, że zawsze możecie wyrazić opinię na temat sposobu przygotowywania zajęć, doboru materiałów, tego co wam się podoba, a co nie. Wasze zdanie jest dla mnie bardzo ważne i daje mi wskazówki do dalszej pracy. Piszcie na dzienniku lub na adres: radkowska.zsckrjablon@gmail.com

Miłej pracy!

Urszula Rądkowska