22.04.2020
Temat: Zjawiska pogodowe.
1.Wprowadzenie słownictwa.
Obejrzyjcie filmik i powtarzajcie nazwy zjawisk pogodowych.
https://ok.ru/video/8596292872
Zapoznajcie się proszę ze słowniczkiem poniżej i zapiszcie wyrażenia:
Погодные явления (zjawiska pogodowe):
Атмосферное давление – ciśnienie atmosferyczne
Ветер – wiatr
Влажность – wilgotność
Гололедица – gołoledź
Гроза (буря) – burza
Гром – grzmot
Жара – upał
Молния – błyskawica
Мороз – mróz
Облачность – zachmurzenie
Осадки – opady
Град – grad
Дождь (идёт) – deszcz (pada)
Моросящий дождь – mżawka
Ливень – ulewa
Метель – zamieć
Снег (идёт) – śnieg (pada)
Снегопад – opady śniegu, śnieżyca
Туман – mgła
Радуга – tęcza
Температура – temperatura
Туча – chmura
Ураган – huragan
Иней – szron
Роса – rosa
2.Rozwiązywanie ćwiczeń.
Postarajcie się wykonać ćwiczenia.
Ćwiczenie
Ćwiczenie
Wysłuchajcie nagrania o prognozach pogody i odpowiedzcie, które zdania są prawdziwe, a które nie:
Ćwiczenie
Zapoznajcie się z informacjami poniżej dotyczącymi stosowania słowa градус (stopień) oraz метр (metr) po liczebnikach. Postępujemy podobnie jak w przypadku z wyrażeniem год.
1 (21,31…) – градус
2,3,4 (22,23, 24 …) – градуса
5, 6, 7….11….19…20….25…..28…..30….40 – градусов
1 (21,31…) – метр
2,3,4 (22,23, 24 …) – метра
5, 6, 7….13….18…20….26…..27…..30….40 – метров
м/сек – метров в секунду (m/s – metrów na sekundę)
+31 ° C– плюс тридцать один градус по Цельсию
+24 ° C – плюс двадцать четыре градуса по Цельсию
– 11 ° C – минус одиннадцать градусов по Цельсию (мороза)
– 23 ° C – минус двадцать три градуса по Цельсию (мороза)
34 м/сек – тридцать четыре метра в секунду
58 м/сек – пятьдесят восемь метров в секунду
Postarajcie się wykonać ćwiczenia. Zwróćcie uwagę na przetłumaczone obok słowa.
3.Podsumowanie:
Na zakończenie obejrzyjcie krótki filmik o niebezpiecznych zjawiskach pogodowych:
„Опасные метеорологические явления и процессы”
https://www.youtube.com/watch?v=I3g66cvKkKI&feature=emb_title
Rozwiążcie kartę pracy – podpiszcie zjawiska pogodowe przedstawione na obrazkach po rosyjsku. Zdjęcia zostały ponumerowane. Karta pracy podlega ocenie.
KARTA PRACY – zjawiska pogodowe – karta pracy
Rozwiązania przyślijcie na adres: radkowska.zsckrjablon@gmail.com
Piszcie również na dzienniku.
Życzę przyjemnej pracy.
Urszula Rądkowska