06.04.2020
Temat: Przepis kulinarny – etapy przygotowywania dania.
Celem dzisiejszej lekcji jest poznanie słownictwa i wyrażeń związanych z przygotowywaniem potraw oraz nazw przyborów kuchennych. Nasz temat powiązany jest z naszym życiem codziennym, bo chociaż nie uczycie się w technikum gastronomicznym, to z pewnością przygotowujecie sobie proste dania np. kanapki.
1.Wprowadzenie wyrażeń związanych z tematem.
Na początku obejrzyjcie proszę krótki filmik :
„Рецепты простых блюд на каждый день” („Przepisy prostych dań na każdy dzień”)
https://www.youtube.com/watch?time_continue=74&v=mHRvoZPuYdQ&feature=emb_title
2.Utrwalanie wyrażeń.
Do tematu przygotowałam prezentację. Znajdziecie w niej najczęściej używane słowa związane z przygotowaniem posiłku np. gotować, smażyć, piec itp. wraz z tłumaczeniem. Utworzone zostały formy 1 osoby liczby pojedynczej (slajd nr 2). Zapiszcie te wyrażenia.
PREZENTACJA Przepis kulinarny – etapy przygotowywania dania
Na 3 slajdzie znajdziecie podstawowe składniki, a na 4 wyrażenia pomocne do „przygotowania kanapki”. Zapoznajcie się z nimi.
3.Wprowadzenie nazw przyborów kuchennych.
Obejrzyjcie proszę krótki filmik na rosyjskich stronach internetowych, w którym pojawią się nazwy niektórych przyborów kuchennych.
https://www.youtube.com/watch?v=pgs5e7OEwmE
Na slajdzie 5 w prezentacji znajdziecie nazwy przyborów kuchennych. Postarajcie się je zapisać. Obrazki pomogą wam przetłumaczyć te nazwy na język polski.
4.Ćwiczenie odmiany czasownika „kroić”.
Na 6 slajdzie prezentacji znajdziecie odmianę czasowników „kroić” i „pokroić” (резать, нарезать) w czasie teraźniejszym. Przeczytajcie je głośno. Na tym slajdzie znajdują się również wyrażenia: pokroić w plasterki, na kawałki, w kostkę. Zapiszcie odmianę oraz wyrażenia. Postarajcie się przetłumaczyć krótkie wyrażenia np. kroję w kostkę itp.
5.Utrwalenie wyrażeń związanych z przygotowywaniem dań.
Na 7 slajdzie znajdziecie krótkie zdania z wyrażeniami, które się dziś pojawiły oraz obrazki czterech przyborów kuchennych. Postarajcie się je przetłumaczyć.
Zróbcie zdjęcie zapisanego ćwiczenia ze slajdu 7 (nawet jeśli wykonacie je tylko częściowo) i przyślijcie je na adres: radkowska.zsckrjablon@gmail.com
Będzie ono potwierdzeniem waszego uczestnictwa w lekcji. Otrzymacie plusy z aktywności, które zostaną doliczone do zebranych już wcześniej.
6.Podsumowanie.
Na zakończenie proponuję obejrzenie krótkich filmików:
https://www.youtube.com/watch?v=GAbx2O3HBI4 – przygotowywanie dania
https://www.youtube.com/watch?v=3jvWCs8Fs2s – przybory kuchenne
Pamiętajcie, że zawsze możecie wyrazić opinię na temat sposobu przygotowywania zajęć, doboru materiałów, tego co wam się podoba, a co nie. Wasze zdanie jest dla mnie bardzo ważne.
Możecie do mnie pisać na dzienniku bądź na wskazany wcześniej adres.
Miłej pracy!
Urszula Rądkowska