Uncategorized

język rosyjski I CB

06.04.2020

Temat: Przepis kulinarny – etapy przygotowywania dania.

 

Celem dzisiejszej lekcji jest poznanie słownictwa i wyrażeń związanych z przygotowywaniem potraw oraz nazw przyborów kuchennych. Nasz temat powiązany jest z naszym życiem codziennym, bo chociaż nie uczycie się w technikum gastronomicznym, to z pewnością przygotowujecie sobie proste dania np. kanapki.

 

1.Wprowadzenie wyrażeń związanych z tematem.

Na początku obejrzyjcie proszę krótki filmik :

„Рецепты простых блюд на каждый день” („Przepisy prostych dań na każdy dzień”)

https://www.youtube.com/watch?time_continue=74&v=mHRvoZPuYdQ&feature=emb_title

2.Utrwalanie wyrażeń.

Do tematu przygotowałam prezentację. Znajdziecie w niej najczęściej używane słowa związane z przygotowaniem posiłku np. gotować, smażyć, piec itp. wraz z tłumaczeniem. Utworzone zostały formy 1 osoby liczby pojedynczej (slajd nr 2). Zapiszcie te wyrażenia.

PREZENTACJA Przepis kulinarny – etapy przygotowywania dania

Na 3 slajdzie znajdziecie podstawowe składniki, a na 4 wyrażenia pomocne do „przygotowania kanapki”. Zapoznajcie się z nimi.

3.Wprowadzenie nazw przyborów kuchennych.

Obejrzyjcie proszę krótki filmik na rosyjskich stronach internetowych, w którym pojawią się nazwy niektórych przyborów kuchennych.

https://www.youtube.com/watch?v=pgs5e7OEwmE

Na slajdzie 5 w prezentacji znajdziecie nazwy przyborów kuchennych. Postarajcie się je zapisać. Obrazki pomogą wam przetłumaczyć te nazwy na język polski.

4.Ćwiczenie odmiany czasownika „kroić”.

Na 6 slajdzie prezentacji znajdziecie odmianę czasowników „kroić” i „pokroić” (резать, нарезать) w czasie teraźniejszym. Przeczytajcie je głośno. Na tym slajdzie znajdują się również wyrażenia: pokroić w plasterki, na kawałki, w kostkę. Zapiszcie odmianę oraz wyrażenia. Postarajcie się przetłumaczyć krótkie wyrażenia np. kroję w kostkę itp.

5.Utrwalenie wyrażeń związanych z przygotowywaniem dań.

Na 7 slajdzie znajdziecie krótkie zdania z wyrażeniami, które się dziś pojawiły oraz obrazki czterech przyborów kuchennych. Postarajcie się je przetłumaczyć.

Zróbcie zdjęcie zapisanego ćwiczenia ze slajdu 7 (nawet jeśli wykonacie je tylko częściowo) i przyślijcie je na adres: radkowska.zsckrjablon@gmail.com

Będzie ono potwierdzeniem waszego uczestnictwa w lekcji. Otrzymacie plusy z aktywności, które zostaną doliczone do zebranych już wcześniej.

6.Podsumowanie.

Na zakończenie proponuję obejrzenie krótkich filmików:

https://www.youtube.com/watch?v=GAbx2O3HBI4 – przygotowywanie dania

https://www.youtube.com/watch?v=3jvWCs8Fs2s – przybory kuchenne

Pamiętajcie, że zawsze możecie wyrazić opinię na temat sposobu przygotowywania zajęć, doboru materiałów, tego co wam się podoba, a co nie. Wasze zdanie jest dla mnie bardzo ważne.

Możecie do mnie pisać na dzienniku bądź na wskazany wcześniej adres.

Miłej pracy!

Urszula Rądkowska