08.05.2020
Temat: Stopień wyższy przymiotników.
Dziś nauczymy się tworzyć stopień wyższy przymiotników np. mądry – mądrzejszy.
1.Wprowadzenie do tematu.
Na początek proponuję obejrzenie filmiku, w którym dokładnie wyjaśnione zostały zasady tworzenia stopnia wyższego oraz podane zostały przykłady zastosowania tych form w zdaniach porównawczych.
Zapoznajcie się z teorią, postarajcie się przygotować własną notatkę, zapiszcie przykłady przymiotników wraz z tłumaczeniem.
Stopień wyższy przymiotników
W języku rosyjskim stopień wyższy przymiotników najczęściej tworzy się , dodając do tematu przymiotnika przyrostek – ee ( -eй), np.
Удобный – удобнее – wygodny – wygodniejszy
Умный – умнее – mądry – mądrzejszy
Красивый – красивее – ładny – ładniejszy
Интересный – интереснее – interesujący – bardziej interesujący
Приятный – приятнее – przyjemny – przyjemniejszy
Новый – новее – nowy – nowszy
Слабый – слабее – słaby – słabszy
Трудный – труднее – trudny – trudniejszy
Stopień wyższy tworzymy również przez dodanie do tematu przymiotnika przyrostka – е. Następuje wówczas wymiana spółgłosek w temacie, np.
Г: ж дорогой – дороже – drogi – droższy
Д: ж молодой – моложе – młody – młodszy
Зк:ж низкий – ниже – niski – niższy
Дк:щ сладкий – слаще – słodki – słodszy
К:ч мягкий – мягче – miękki – bardziej miękki
Т: ч богатый – богаче – bogaty – bogatszy
Х:ш тихий – тише – cichy – cichszy
Ст:щ простой – проще – prosty – prostszy
В:вл дешёвый – дешевле – tani – tańszy
Niektóre przymiotniki, takie jak: дaлёкий, долгий, большой, маленький и старый, tworzą stopień wyższy za pomocą przyrostka – ше:
Далёкий – дальше – daleki – dalszy
Долгий – дольше – długi – dłuższy
Высокий – выше – wysoki – wyższy
Маленький – меньше – mały – mniejszy
Старый – старше – stary – starszy
Большой – больше – duży – większy
Тонкий – тоньше – cienki – cieńszy
Niektóre przymiotniki tworzą stopień wyższy w sposób nieregularny, np.
Хороший – лучше – dobry – lepszy
Плохой – хуже – zły – gorszy
Stopień wyższy przymiotników można również tworzyć, dodając do stopnia równego wyraz более (bardziej) lub менее (mniej), np.
Более длинный – dłuższy
Менее сладкий – mniej słodki
2.Rozwiązywanie ćwiczenia.
Postarajcie się wykonać krótkie ćwiczenie. Zapiszcie całe zdania i uzupełnijcie. Przyślijcie zdjęcie ćwiczenia na adres: radkowska.zsckrjablon@gmail.com
Otrzymacie plusa z aktywności i pracy na lekcji
Ćwiczenie
Przymiotniki podane w nawiasach wstaw w stopniu wyższym:
Математика (трудный)…………………………………………химии.
Апельсины (сладкий)……………………………………………чем лимоны.
Кресло (удобный)…………………………………………стула.
Сосна (высокий)…………………………………………..рябины.
Краков (старый)………………………………….Варшавы.
Мама (молодой)………………………………папы.
Я (красивый)………………………………….тебя.
Фильм (интересный)…………………………………..книги.
3.Podsumowanie.
Na zakończenie posłuchajcie jeszcze raz króciutkiej teorii związanej z tworzeniem form stopnia wyższego przymiotników (2 min).
W razie pytań, wątpliwości piszcie na dzienniku lub na adres: radkowska.zsckrjablon@gmail.com
Czekam na rozwiązania ćwiczenia oraz prac wcześniejszych.
Życzę miłej pracy i pozdrawiam
Urszula Rądkowska