15.04.2020 r.
Język polski – klasa IV BT
Temat: Wojna w kulturze i literaturze, cz. I – powtórzenie i utrwalenie wiadomości.
Przypomnij sobie podstawowe informacje dotyczące II wojny światowej i okupacji za pomocą prezentacji PowerPoint:
- w-cieniu-wojny
- czas-pogardy-czas-bohaterstwa
oraz materiału w podręczniku Zrozumieć tekst, zrozumieć człowieka, cz.3, s. 128-220Zwróć uwagę na następujące zagadnienia:- Ramy czasowe- ważne wydarzenia, daty, które należy pamiętać.
- Nazwy epoki:
– „epoka pieców”
– „świat odwróconego Dekalogu”
– „czas pogardy”
- Poeci i wojna- katastrofizm generacyjny- poezja K.K. Baczyńskiego- obraz pokolenia młodych ludzi z czasów II wojny światowej.
- Pokolenie Kolumbów.
- Literatura lagrów. Cechy: opis obozowej rzeczywistości z wykorzystaniem metody behawioralnej, indywidualizacja języka postaci, brak ocen, naturalizm przedstawienia.
- Literatura łagrowa- Gustaw Herling-Grudziński Inny świat – opisy zachowań, działań, ukazanie mechanizmów totalitaryzmu.
- Literatura zagłady- Hanna Krall Zdążyć przed Panem Bogiem, Zofia Nałkowska. Cechy: trudności w wyrażeniu niewyrażalnego, konieczność ograniczenia zabiegów literackich do minimum, aby nie zaciemniać obrazu tragedii, forma świadectwa.
Zachęcam Cię do zapoznania się z materiałem dydaktycznym na platformie edukacyjnej- e podręczniki- temat: Kiedy pacyfista musi być militarystą.
https://epodreczniki.pl/a/kiedy-pacyfista-musi-byc-militarysta/D1FD1m9Sx gdzie znajdziesz m.in. analizę twórczości K.K. Baczyńskiego.
Dodatkowo polecam zapoznanie się z prezentacjami dotyczącymi literatury wojny i okupacji:
https://prezi.com/8j54ww2ssrd0/czasy-wojny-i-okupacji/ ,
https://prezi.com/3db9mji_rmkc/literatura-wojny-i-okupacji/
Zachęcam Cię do sprawdzenia swojej wiedzy.
W załączonym pliku znajdziesz trzy zadania dotyczące omawianego tematu.Podobne pytania mogą pojawić się na egzaminie maturalnym- poćwicz- Ćwiczenia maturalne.
Pozdrawiam i życzę owocnej pracy!
Bożena Kusiuk