Drodzy Uczniowie, zapraszam na kolejną lekcję poświęconą „Granicy” Z. Nałkowskiej.
Temat: Charakterystyka Czechlińskiego – „Kariera dziennikarska? Kim jest Czechliński?ˮ
- Praca z materiałami zamieszczonymi na portalu Epodręczniki.pl
Po zalogowaniu się na portalu Epodreczniki.pl będziecie mogli zapoznać się z materiałem edukacyjnym przeznaczonym na dzisiejszą lekcję. Na Wasze adresy e-mail została wysłana wiadomość z linkiem.
Przejdźcie do podrozdziału Preteksty i zapoznajcie się z fragmentem książki Ervinga Goffmana „Człowiek w teatrze życia codziennego”.
Wykonajcie ćwiczenie 8.1, 8.2 i 8.5:
– wyjaśnij, dlaczego w relacjach międzyosobowych ludzie starają się zdobyć wiedzę na temat innych osób,
– wskaż dwa elementy świadczące o „wyrazistości jednostki”,
– omów, w jaki sposób Goffman definiuje „interakcję”, „występ” i „rolę”.
- Charakterystyka Czechlińskiego – na podstawie fragmentu utworu zamieszczonego w podręczniku oraz dotychczas zgromadzonych informacji spróbuj samodzielnie przygotować charakterystykę postaci.
Załącznik nr 1 – „Granica” Załącznik nr 1
- Droga kariery Zenona Ziembiewicza – pomoc Czechlińskiego.
Załącznik nr 2 – „Granica” Załącznik nr 2
- Losy Zenona Ziembiewicza – Praca w redakcji dziennika „Niwa”
Losy Zenona Ziembiewicza – Praca w redakcji dziennika „Niwa” | |
Perspektywa zewnętrzna | Perspektywa wewnętrzna |
– młody dziennikarz w piśmie „Niwa”
– wyróżniający się publicysta (autor artykułów ukazujących życie we Francji) – redaktor naczelny „Niwy” (błyskotliwa kariera młodego dziennikarza) |
– redaktor naczelny „Niwy” (błyskotliwa kariera młodego dziennikarza)
– młodzieńcze marzenia związane z pracą w redakcji prowincjonalnego dziennika – pisanie artykułów „na zamówienie” jako możliwość uzyskania stypendium umożliwiającego kontynuację studiów – świadomość oszukiwania samego siebie i opinii publicznej w artykułach „cenzurowanych” dla potrzeb Czechlińskiego – plany związane z otrzymaniem posady redaktora naczelnego – rozczarowanie pracą w redakcji „Niwy” (traktowanie pracy jako sposobu na spłacenie długu zaciągniętego u Czechlińskiego)
|
Wnioski. Na podstawie zgromadzonych informacji sformułujemy wnioski dotyczące głównego bohatera powieści Nałkowskiej.
- a) Losy Ziembiewicza z „perspektywy zewnętrznej”:
– losy bohatera przykładem trudnego awansu społecznego (błyskotliwa kariera syna zubożałego szlachcica);
– jako prezydent miasta nie zrealizował swojego ambitnego programu społecznego;
– jako mężczyzna nie potrafił uporządkować swojego życia intymnego (romans z kobietą z niższych sfer zniszczył jego karierę zawodową).
- b) Losy Ziembiewicza z „perspektywy wewnętrznej”:
– decyzje podejmowane przez bohatera świadczą o tym, że jest konformistą (łatwo ulega wpływom ludzi);
– nie potrafił sprostać celom, które sobie postawił;
– nieustannie oszukiwał samego siebie, usprawiedliwiając swoje decyzje;
– podporządkował swoje życie karierze, co doprowadziło do jego ostatecznej katastrofy.
W oparciu o cytat z powieści „Granica” Zofii Nałkowskiej napisz komentarz, w którym zinterpretujesz ten fragment – „Musi coś przecież istnieć. Jakaś granica, za którą nie wolno przejść, za którą przestaje się być sobą”. Komentarz będzie potwierdzeniem udziału w zajęciach lekcyjnych, proszę przesłać go na mojego e-maila ckupar@wp.pl. Zachęcam Was też do zadawania pytań i ewentualnych konsultacji.
Pozdrawiam i życzę powodzenia
Agnieszka Piekarska