15.06.2020. Temat: Przejrzyste, zwiewne […] błękitne zadumanie… Impresjonizm w malarstwie i w poezji.
Celem lekcji jest zaprezentowanie impresjonizmu jako kierunku artystycznego obecnego w różnych dziedzinach sztuki
Proszę zapoznać się z materiałem z podręcznika cz. 2, lekcja 10, 63–67 , szczególną uwaga. zwracając na następujące zagadnienia:
– podłoże narodzin impresjonizmu,
– główne cechy kierunku,
– twórczość czołowych przedstawicieli i ich dzieła.
Szczególną uwagę proszę zwrócić na obraz Monet, Impresja. Wschód słońca.
Analiza dwóch tekstów kultury, których twórcy wykorzystali technikę impresjonistyczną.
Na podstawie informacji zawartych w podręczniku spróbuj porównać sposób kreowania pejzażu w dziele malarskim i w tekście literackim.
- Przyjrzyj się dokładnie obrazowi Moneta, Impresja. Wschód słońca i spróbuj opisać impresjonistyczny obraz:
- wymieniając cechy charakterystyczne,
- opisując własne wrażenia i spostrzeżenia
2. Przeczytaj wiersz W lesie Przerwy-Tetmajera, s.66 w podręczniku
Analizując wiersz K. Przerwy- Tetmajera :
- określ jego problematykę
- zwróć uwagę na środki stylistyczne, które posłużyły poecie do uzyskania efektu wrażenia, chwilowego doznania
3. Uzupełnij kartę pracy-karta pracy -impresjonizm
Sprawdź, czy analizując teksty kultury doszedłeś do podobnych wniosków- otwórz załącznik odpowiedzi
W celu uzupełnienia wiadomości proszę wejść na stronę https://epodreczniki.pl/a/obrazy-malowane-swiatlem-i-kolorem—tworczosc-cloudea-moneta/DKkVECJDB i zapoznać się z tematem: Obrazy malowane światłem i kolorem – twórczość Cloude’a Moneta, gdzie znajdziecie szczegółową analizę jego dzieł.
Dla chętnych: Wysłuchaj Arabeski I C. Debussy’ego jako przykładu impresjonizmu w muzyce. Otwórz stronę https://www.youtube.com/watch?v=9Fle2CP8gR0
Pozdrawiam – Katarzyna Nowak