17.04.2020.
Temat: Barok – świat wewnętrznych sprzeczności.
Celem dzisiejszej lekcji będzie przeanalizowanie podstawowych informacji na temat epoki baroku. Analizując treści zawarte w podręczniku str. 132 – 137 przygotuj notatkę, w której zawarte muszą zostać następujące informacje:
- NAZWA I RAMY CZASOWE EPOKI – wyjaśnij etymologię terminu barok, określ ramy czasowe epoki, określ ramy czasowe polskiego baroku;
- KONTEKST HISTORYCZNY – Na podstawie podrozdziału KONFLIKTY POLITYCZNE wyjaśnij, dlaczego w historii okres baroku nazywany jest czasem wojen;
- DUCHOWE NIEPOKOJE – wymień przyczyny i przejawy niepokoju duchowego ludzi epoki baroku;
- FILOZOFIA W BAROKU – przedstaw główne założenia filozofii Kartezjusza i Pascala.
- ŻYCIE CODZIENNE W BAROKU – opisz życie codzienne w baroku, zwróć uwagę na termin teatralizacja życia
Przydatne informacje znajdziesz także w materiałach znajdujących się na platformie e- podręczniki.
https://epodreczniki.pl/a/od-renesansu-do-baroku/Ds47GuVAU
https://epodreczniki.pl/a/w-co-wierzyc-religia-i-filozofia-baroku/D47I483eG
17.04.2020.
Temat: Sztuka baroku.
Artyści barokowi podejmowali podobne tematy jak twórcy renesansowi, jednak w odmienny sposób. Podważyli oni bowiem kanon estetyczny wypracowany w starożytności. Fascynowało ich to, co niezwykłe, wyrafinowane, tajemnicze.
Klasyczny kanon (antyk, renesans) |
Barok |
umiar, proporcjonalność | zaburzenie proporcji, przesada, nadmiar |
harmonia | dysharmonia, niepokój, kontrasty |
jasność, przejrzystość | nieregularność |
dzieła wiernie odwzorowują rzeczywistość | metafizyka, wyobraźnia, deformacja, kreacjonizm |
Renesansowe poczucie piękna i proporcji zastąpiono poszukiwaniem harmonii przeciwieństw i tkwiącego w nich piękna różnorodnego. Wszystko to miało zadziwić odbiorcę i skłonić go do refleksji nad złożonością świata i różnymi wymiarami piękna. Artysta powinien olśniewać odbiorcę i w tym celu wykorzystywać efekt niespodzianki, złudzenia, kontrastu.
Ludzie sztuki XVII wieku doceniali zmysłowy urok świata. Kanon piękna poszerzył się o tematy codzienności, zwyczajności, brzydoty czy nawet śmierci.
Jedną z głównych cech sztuki barokowej był iluzjonizm – czyli dążenie do stworzenia złudzenia rzeczywistości.
BAROK – subiektywizm, zmysłowość i intelektualizm, metamorfoza
ARTYSTA – kreuje, zaskakuje, prowokuje, przekonuje, olśniewa
DZIEŁO SZTUKI – dynamizm, niezwykłość, niejednoznaczność, kontrast, dysharmonia, koncept, alegoria, metafora
- Wykorzystując informacje zawarte w podręczniku, zgromadź informacje według podanych poniżej zagadnień:
- malarstwo barokowe – cechy, główni przedstawiciele i ich dzieła
- architektura baroku i jej cechy
- rzeźba w baroku
Podczas pracy wykorzystaj także informacje zawarte w lekcji na platformie e-podręczniki
https://epodreczniki.pl/a/barokowe-kontrasty/DOdHngvhQ
możesz obejrzeć także : https://www.youtube.com/watch?v=k_vkdlopYZc
Pozdrawiam – Katarzyna Nowak