29.05.2020. Temat: Sztuka oświecenia.
Epoka oświecenia, spójna pod względem ideowym, w dziedzinie sztuki rozwijała się w dwu głównych nurtach, z których jeden, klasycyzm, stanowił kontynuację prądu XVI i XVII wieku, drugi zaś, sentymentalizm, powstał w połowie XVIII wieku i zapoczątkował romantyzm – wielki nurt i zarazem późniejszą epokę sztuki i literatury europejskiej. W sztuce oświecenie istniał też styl nawiązujący do baroku i zapowiadający sentymentalizm – rokoko.
- Zapoznaj się z materiałem zamieszczonym w podręczniku ( s.246-247). Przeczytaj rozdziały:
- POWRÓT DO ANTYCZNEGO IDEAŁU PIĘKNA
- WYTWORNE ZABAWY
- Zapoznaj się z materiałem dotyczącym sztuki oświecenia
https://epodreczniki.pl/a/przeczytaj/D17Cqmc8Z
Klasycyzm –wzorujący się na antyku, dąży do jasności i harmonii, do prostoty stylu i przejrzystości myśli.
Cechy klasycyzmu:
- symetria
- harmonia, kompozycyjność, statyczność
- sceny mitologiczne lub historyczne
- akty, portrety, realistyczne widoki miast
- realizm i idealizm
- konwencjonalne pozy, gesty
- w rzeźbie: naśladowanie wzorów antycznych
- w architekturze: gmachy reprezentacyjne i użytkowe, pałace i wille na planie prostokąta, elementy zapożyczone z antyku – kolumny, portyki, symetria, porządek.
Portret pani Récamier – obraz francuskiego malarza Jacques-Louis Davida z 1800 roku.
Jacques Louis David, Śmierć Marata, 1793.
Jeana Paula Marata zasztyletowano podczas kąpieli. Dawid uwiecznił śmierć przyjaciela na obrazie uchodzącym dziś za szczytowe osiągnięcie klasycyzmu w malarstwie. Przyciąga uwagę mała liczba rekwizytów, z których każdy ma znaczenie.
Rokoko – koncentrował się na kwestii estetycznego „smaku”, którego przymiotami miały być takie cechy jak: czułość, delikatność i trafność stylu. Rokoko wskazywało na wagę uczuć, ale w postaci wysokiej. Stąd dążenie do wyrafinowania wyrazu artystycznego:
- motywy dworskie, mitologiczne
- jasna, pastelowa kolorystyka
- w rzeźbie elegancja, dynamika, precyzja szczegółów
- ozdobne detale, motyw muszli, płomieni
- inspiracje Dalekim Wschodem
Diana po kąpieli – obraz rokokowego malarza francuskiego François Bouchera.
Sentymentalizm – skupiał się na akcentowanie roli uczuć zarówno w procesie poznania, jak i wszystkich dziedzinach życia oraz wiary w niezwykłą moc natury. W sentymentalizmie znalazł swoje ujście postulat powrotu do natury.
- Zapoznaj się z materiałem – Ikony oświecenia (podręcznik s. 252-253)
- Odpowiedz na pytania zamieszczone w podręczniku na s. 247. Zadanie 4 dla chętnych.
Pozdrawiam – Katarzyna Nowak