08.05.2020. Temat: W. Szekspir – “Romeo i Julia”.
Przed nami kolejne spotkanie z bohaterami Szekspira. Jeśli jeszcze nie przeczytałeś utworu, to zrób to przed realizacją zadań. Tekst znajdziesz tutaj:
https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/romeo-i-julia.html
Podczas lektury dramatu Szekspira sporządź notatki do następujących zagadnień:
- Zasadniczy temat dramatu (wstępna pieśń Chóru).
- Bohaterowie utworu; przedstawiciele skłóconych rodzin.
- Kontekst historyczny wydarzeń ukazanych w dramacie.
- Zachowania skłóconych rodzin podczas spotkania na ulicy.
- Przedmiot sporu.
Zapoznaj się z wprowadzeniem do lektury zamieszczonym w podręczniku (str. 167)
1. Zapoznaj się z wykładem (także z pytaniami): https://epodreczniki.pl/a/milosc-poza-grob-romeo-i-julia—najslynniejsi-kochankowie-swiata/D1GUNd6Ym
(możesz pominąć działy: William Shakespeare o miłości, Kobiece spojrzenie na miłość, Piórem wieszcza)
2. Wykonaj obowiązkowo ćwiczenie interaktywne 1.4. Sprawdź swoją odpowiedź. Poprawną wersję zapisz w zeszycie. Odeślij mi zdjęcie notatki (wydarzenia ułożone we właściwej kolejności) jako potwierdzenie udziału w lekcji.
3. Chętni mogą wykonać ćwiczenie 16 (krzyżówka).
08.05.2020. Temat: Obraz miłości w tragedii Szekspira. (druga godzina lekcyjna)
Celem lekcji jest odpowiedź na pytanie, w jaki sposób bohaterowie Romea i Julii traktują miłość, charakterystyka bohaterów jako kochanków tragicznych.
- Charakterystyka sposobu przedstawiania miłości w utworze.
- Przeanalizuj wypowiedź Romea skarżącego się na męki nieodwzajemnionej miłości do Rozaliny. Na podstawie tekstu sformułuj co najmniej trzy cechy miłości i do każdej wypisz odpowiednie cytaty.
ROMEO
Niestety! Czemuż, z zasłoną na skroni,
Miłość na oślep zawsze cel swój goni!
Gdzież dziś jeść będziem?
Ach! Był tu podobno Jakiś spór?
Nie mów mi o nim, wiem wszystko
. „W grze tu nienawiść wielka, lecz i miłość.
O! wy sprzeczności niepojęte dziwa:
Szorstka miłości! nienawiści tkliwa!
Coś narodzone z niczego! Pieszczoto
Odpychająca! Poważna pustoto!
Szpetny chaosie wdzięków! Ciężki puchu!
Jasna mgło! Zimny żarze! Martwy ruchu!
Śnie bez snu! Taką to w sobie zawiłość,
Taką niełączność łączy moja miłość.
- Przeanalizuj dialog Romea i Benwolia dotyczący męki nieodwzajemnionej miłości bohatera do Rozaliny. Na podstawie tekstu sformułuj co najmniej trzy cechy miłości i do każdej wypisz odpowiednie cytaty.
ROMEO
Czy się nie śmiejesz?
BENWOLIO
Nie, płakałbym raczej.
ROMEO
Nad czym, poczciwa duszo?
BENWOLIO
Nad uciskiem,
Poczciwej duszy twojej.
ROMEO
A więc strzała
Miłości nawet przez odbitkę działa?
Dość mi już ciężył mój smutek, ty jego
Brzemię powiększasz przewyżką twojego;
Współczucie twoje nad moim cierpieniem
Nie ulgą, ale nowym jest kamieniem
Dla mego serca. Miłość, przyjacielu,
To dym, co z parą westchnień się unosi;
To żar, co w oku szczęśliwego płonie;
Morze łez, w którym nieszczęśliwy tonie.
Czymże jest więcej? Istnym amalgamem,
Żółcią trawiącą i zbawczym balsamem.
- Przeanalizuj wyznanie miłości Julii do Romea. Na podstawie tekstu sformułuj co najmniej trzy cechy miłości i do każdej wypisz odpowiednie cytaty.
JULIA
Moja miłość równie jest głęboka
Jak morze, równie jak ono bez końca;
Im więcej ci jej udzielam, tym więcej
Czuję jej w sercu. […]
Jeszcze słów parę, a potem dobranoc,
Drogi Romeo! jeśli twoja skłonność
Jest prawą, twoim zamiarem małżeństwo:
To mię uwiadom jutro przez osobę,
Którą do ciebie przyślę, gdzie i kiedy
Zechcesz dopełnić obrzędu; a wtedy
Całą mą przyszłość u nóg twoich złożę
I w świat za tobą pójdę w imię boże.
- Przeanalizuj dialog kochanków. Na podstawie tekstu sformułuj co najmniej trzy cechy miłości i do każdej wypisz odpowiednie cytaty.
JULIA
Jak żeś tu przyszedł, powiedz, i dlaczego? […]
ROMEO
Na skrzydłach miłości
Lekko, bezpiecznie mur ten przesadziłem,
Bo miłość nie zna żadnych tam i granic;
A co potrafi, na to się i waży;
Krewni więc twoi nie trwożą mię wcale. […]
Ciemny płaszcz nocy skryje mię przed nimi.
Lecz niech mię znajdą, jeśli ty mię kochasz.
Lepszy kres życia skutkiem ich niechęci
Niż przedłużony zgon w braku twych uczuć.
- Przeanalizuj dialog kochanków. Na podstawie tekstu sformułuj co najmniej trzy cechy miłości i do każdej wypisz odpowiednie cytaty.
ROMEO
O! Julio, jeśli miara twej radości
Równa się mojej, a dar jej skreślenia
Większy od mego: to osłódź twym tchnieniem
Powietrze i niech muzyka ust twoich
Objawi obraz szczęścia, jakie spływa
Na nas oboje w tym błogim spotkaniu.
JULIA
Czucie bogatsze w osnowę niż w słowa
Pyszni się z swojej wartości, nie z ozdób;
Żebracy tylko rachują swe mienie.
Mojej miłości skarb jest tak niezmierny,
Że i pół sumy tej nie zdołam zliczyć.
Swoje ustalenia porównaj z materiałem w załączniku
- Przeczytaj fragmenty utworu zamieszczone w podręczniku (str. 168-171), a następnie odpowiedz na pytanie 2 z 1części pytań dotyczących utworu (str.173)
- Środki stylistyczne wykorzystane przez autora do ukazania potęgi miłości.
apostrofy: Szorstka miłości! nienawiści tkliwa!;
wykrzyknienia: Niestety!, Ach!;
pytania retoryczne: A więc strzała / Miłości nawet przez odbitkę działa?;
słownictwo silnie nacechowane emocjonalnie: O pęknij, serce! Pęknij, mój bankrucie!; epitety: drogi Romeo, moja miłość, mąż najmilszy, ślubny mąż, sekretny kochanek;
kontrasty: Wieczność przyszłego szczęścia lub boleści;
porównania: Moja miłość równie jest głęboka / Jak morze;
hiperbole: Miłość, przyjacielu, to […] Morze łez, w którym nieszczęśliwy tonie;
oksymorony: Ciężki puchu! / Jasna mgło! Zimny żarze! Martwy ruchu!;
paradoksy: Śnie bez snu!
- Znajdź w tragedii Szekspira argumenty potwierdzające następujące tezy:
- Miłość jest słodkim, pozytywnym uczuciem.
- Miłość jest gorzka i destrukcyjna.
Swoje argumenty porównaj z przykładami w załączniku Cechy miłości – załącznik
- Wykorzystując znajomość lektury oraz innych tekstów odpowiedz na pytanie: Czy warto kochać jeśli miłość prowadzi do śmierci? Swoją wypowiedź uzasadnij.
Pracę prześlij jako potwierdzenie udziału w lekcji do 12.05.2020.
Pozdrawiam – Katarzyna Nowak