19.06.2020. Temat: Satyry mające naprawić świat – I. Krasicki „Świat zepsuty”.
Na dzisiejszej lekcji zapoznacie się z kolejną satyrą autorstwa Ignacego Krasickiego.
Przeczytaj satyrę „ Świat zepsuty” https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/satyry-czesc-pierwsza-swiat-zepsuty.html
Możesz również wysłuchać audiobooka:
https://www.youtube.com/watch?v=6DZEkPYnLo4
treść satyry znajdziesz również na:
https://epodreczniki.pl/a/naprawic-swiat-satyry-ignacego-krasickiego/D479GBKDA
Wykonaj ćwiczenia 7.1, 7.2, 7.3 zamieszczone pod tekstem w e-lekcji.
Struktura satyry przypomina mowę:
wstęp z określeniem celu to wersy 1.–6.
rozwinięcie z argumentacją i przykładami to wersy 7.–70.
podsumowanie to wersy 71.– 80.
Poszczególne części łączy przede wszystkim temat: „świat zepsuty”.
Środki stylistyczne zastosowane w pierwszych wersach utworu :Pytanie retoryczne – wersy 1.–4., apostrofa do satyry – wersy 4.–5 zapowiadają retoryczny charakter tekstu – przemówienie)
Przykładowy plan:
Teza: W kraju panuje bezprawie. Satyra to zepsucie obnaży.
Argument 1.: Przepadły wartości takie jak cnota i prawda czczone przez naszych przodków (wersy 7.–20.).
Argument 2.: Społeczeństwo jest zdemoralizowane: panuje nierząd, rozpusta, bezprawie (wersy 21.–34.).
Argument 3.: Dzieci nie szanują tradycji przodków (wersy 35.–58.).
Argument 4.: Zepsucie obywateli prowadzi do zguby państwa (wersy 59.–70.).
Wniosek: Państwo może się podnieść, jeśli obywatelom będzie zależało na jego dobru.
Pozdrawiam
Katarzyna Nowak