Uncategorized

język polski I BT

19.06.2020., 22.06.2020., 24.06.2020. Temat: Opowieść o genialnym muzyku – „Amadeusz” Miloša Formana.

Ostatnie trzy lekcje przeznaczamy na obejrzenie obsypanego nagrodami (8 Oscarów i 4 Złote Globy) arcydzieła Miloša Formana „Amadeusz” uznawanego za jeden z najwybitniejszych filmów w dziejach kina.

Miloš Forman (czytaj: Milosz Forman) – czeski reżyser filmowy, jeden z głównych przedstawicieli czeskiej Nowej Fali. Od 1868 r. mieszkał w Stanach Zjednoczonych. Tam nakręcił m. in. filmy „Lot nad kukułczym gniazdem”, „Hair”, „Skandalista Larry Flynt”.

Scenariusz filmu „Amadeusz” powstał na podstawie sztuki angielskiego pisarza Petera Shaffera. Osią konstrukcyjną fabuły jest spowiedź zbliżającego się do kresu swoich dni, na wpół obłąkanego Antonia Salieriego, byłego cesarskiego kapelmistrza. Momentem przełomowym w jego życiu było spotkanie z Wolfgangiem Amadeuszem Mozartem. Zafascynowany muzyką młodego kompozytora, nie może zrozumieć, dlaczego Bóg obdarzył niezwykłym talentem właśnie jego. Wydaje mu się to tym bardziej niesprawiedliwe, że w jego przekonaniu Mozart to prosty człowiek, w którym nie ma nic wyjątkowego. Włoch nie może się pogodzić z tym, że ktoś tak przeciętny stał się jego muzycznym konkurentem. Powoli traci wiarę w Boga, w porządek świata i zaczyna knuć intrygi aby pozbyć się rywala.

Choć Antonio opętany jest obsesją zniszczenia Mozarta to jednak wspaniale wypowiada się o muzyce rywala. Rozumie ją i podziwia.

Ważną rolę w filmie odgrywa muzyka. Stanowi ona ilustrację wydarzeń, a także jest dowodem potwierdzającym geniusz i wielkość Mozarta.

Reżyser z dbałością odtworzył także realia epoki. Wiarygodnie przedstawił sytuację artysty z czasów oświecenia, uzależnionego od protekcji mecenasów i opinii wpływowych środowisk. Stworzył w ten sposób nie tylko portret twórcy sztuki, lecz także ukazał świat oświecenia – ówczesne stroje, wnętrza, obyczaje, rozrywki i stosunki społeczne.

Obejrzyj film:

https://zaq2.pl/video/kfzft

Po obejrzeniu:

  • Na podstawie filmu opisz sytuację artysty w XVIII- wiecznym społeczeństwie.
  • Zastanów się i odpowiedz na pytanie: Geniusz czy prostak? Jaki obraz Mozarta ukazuje film?
  • Co – twoim zdaniem – decyduje o tym, że można kogoś nazwać geniuszem?
  • Wymień trzy utwory Mozarta wykorzystane w filmie Formana.

 

Pozdrawiam serdecznie i życzę udanych wakacji.

Do zobaczenia – Katarzyna Nowak