Uncategorized

język polski I BT

22.05.2020. Temat: Sztuka oświecenia.

Epoka oświecenia, spójna pod względem ideowym, w dziedzinie sztuki rozwijała się w dwu głównych nurtach, z których jeden, klasycyzm, stanowił kontynuację prądu XVI i XVII wieku, drugi zaś, sentymentalizm, powstał w połowie XVIII wieku i zapoczątkował romantyzm – wielki nurt i zarazem późniejszą epokę sztuki i literatury europejskiej. W sztuce oświecenie istniał też styl nawiązujący do baroku i zapowiadający sentymentalizm – rokoko.

  1. Zapoznaj się z materiałem zamieszczonym w podręczniku ( s.246-247). Przeczytaj rozdziały:
  • POWRÓT DO ANTYCZNEGO IDEAŁU PIĘKNA
  • WYTWORNE ZABAWY

 

  1. Zapoznaj się z materiałem dotyczącym sztuki oświecenia

 

https://epodreczniki.pl/a/przeczytaj/D17Cqmc8Z

 

Klasycyzm –wzorujący się na antyku, dąży do jasności i harmonii, do prostoty stylu i przejrzystości myśli.

Cechy klasycyzmu:

  • symetria
  • harmonia, kompozycyjność, statyczność
  • sceny mitologiczne lub historyczne
  • akty, portrety, realistyczne widoki miast
  • realizm i idealizm
  • konwencjonalne pozy, gesty
  • w rzeźbie: naśladowanie wzorów antycznych
  • w architekturze: gmachy reprezentacyjne i użytkowe, pałace i wille na planie prostokąta, elementy zapożyczone z antyku – kolumny, portyki, symetria, porządek.

Portret pani Récamier – obraz francuskiego malarza Jacques-Louis Davida z 1800 roku.

Jacques Louis David, Śmierć Marata, 1793.

Jeana Paula Marata zasztyletowano podczas kąpieli. Dawid uwiecznił śmierć przyjaciela na obrazie uchodzącym dziś za szczytowe osiągnięcie klasycyzmu w malarstwie. Przyciąga uwagę mała liczba rekwizytów, z których każdy ma znaczenie.

Rokoko – koncentrował się na kwestii estetycznego „smaku”, którego przymiotami miały być takie cechy jak: czułość, delikatność i trafność stylu. Rokoko wskazywało na wagę uczuć, ale w postaci wysokiej. Stąd dążenie do wyrafinowania wyrazu artystycznego:

  • motywy dworskie, mitologiczne
  • jasna, pastelowa kolorystyka
  • w rzeźbie elegancja, dynamika, precyzja szczegółów
  • ozdobne detale, motyw muszli, płomieni
  • inspiracje Dalekim Wschodem

Diana po kąpieli – obraz rokokowego malarza francuskiego François Bouchera.

Sentymentalizm – skupiał się na akcentowanie roli uczuć zarówno w procesie poznania, jak i wszystkich dziedzinach życia oraz wiary w niezwykłą moc natury. W sentymentalizmie znalazł swoje ujście postulat powrotu do natury.

 

  1. Zapoznaj się z materiałem –  Ikony oświecenia (podręcznik s. 252-253)
  2. Odpowiedz na pytania zamieszczone w podręczniku na s. 247. Zadanie 4 dla chętnych.

Pozdrawiam – Katarzyna Nowak