Drodzy Uczniowie,
Temat: Tworzenie tekstu pisanego – wywiad.
- Wywiad – to zapis rozmowy w postaci wydrukowanej, cyfrowej, nagrania dźwiękowego lub dźwiękowo-wizualnego. Rozmowa ze znaną osobistością, podana do wiadomości publicznej do druku, radia, telewizji, internetu.
- CECHY WYWIADU:
– spontaniczność, naturalność (wywiad nie powinien być sztuczny),
– dialogowy charakter (wywiad ma charakter rozmowy dwóch osób),
– niejednorodność stylistyczna (fachowa terminologia, styl oficjalny i potoczny),
– synkretyzm (wywiad łączy w sobie wiele tematów, dziedzin).
- Cel wywiadu:
– informacja o interesujących faktach,
– kreowanie wizerunku rozmówcy,
– pozyskiwanie czytelników,
– kształtowanie opinii, postaw odbiorców (najczęściej poprzez nakłonienie rozmówcy do skomentowania jakiegoś fragmentu rzeczywistości),
– perswazyjność (wywiad nie jest tylko informacyjnym gatunkiem),
– koncentracja wokół jednego tematu (mimo synkretyzmu wywiad powinien być skoncetrowany wokół jednego tematu),
– zawiera ciekawe informacje dla odbiorców (nudnego wywiadu nikt nie będzie czytał),
– rozmowa zmierza do jakiegoś uogólnienia (wywiad ma być z konkretną osobą, ale powinien odkrywać prawidłowości dla całej grupy),
– pośredniość – odbiorcą dla indagowanego jest szerokie audytorium, a nie indagujący.
- TYPY WYWIADÓW:
wywiad informacyjny – poświęcony faktom, wydarzeniom; wzbogaca wiedzę o świecie,
wywiad publicystyczny – prezentuje osobę i jej przekonania,
wywiad w postaci rozmowy – ciąg pytań i odpowiedzi,
wywiad w postaci konwersacji – wielotematyczna, dyskusja z luźno powiązanymi pytaniami (akcentuje błyskotliwość rozmówców),
wywiad – kontrowersja – podkreśla sprzeczność racji, rozbieżność poglądów, napastliwy, brutalny.
- ETAPY PRACY NAD WYWIADEM:
– wybór indagowanego – musi to być osoba interesująca, ważna
– określenie grupy odbiorców wywiadu
– określenie celu wywiadu – ustalenie celu tego wywiadu, a tym samym kierunku, którym będzie zmierzała rozmowa.
Przygotowanie do wywiadu:
– zebranie informacji na temat indagowanego,
– merytoryczne przygotowanie się do tematu wywiadu,
– zebranie interesujących problemów, które warte są poruszenia,
– sformułowanie pytań (uwzględniających zainteresowania odbiorców, cechy indagowanego, własne kompetencje) – pamiętaj, by odkrywały one coś nowego zarówno dla indagowanego, jak i dla odbiorców,
– uzgodnienie terminu wywiadu z indagowanym.
Przeprowadzanie wywiadu:
– swobodna rozmowa,
– sprzyjające warunki,
– pytania muszą zaspokajać ciekawość odbiorców,
– dynamiczność rozmowy,
– dramatyzm wywiadu,
– indagujący musi panować nad wywiadem i kontrolować jego tempo, przebieg, temat,
– nie można dopuszczać do zbyt długich odpowiedzi indagowanego.
Przydatne zwroty: chciałbym zapytać; chciałbym się dowiedzieć, chciałbym zadać panu/i pytanie; czy mógłby pan odpowiedzieć na parę pytać dotyczących; mam do pana kilka pytań; czy mógłby pan zająć stanowisko/zdradzić swoją opinię/ustosunkować się/zabrać zdanie na temat/wyrazić własne zdanie.
Redakcja wywiadu (tylko wtedy, gdy nie są na żywo):
– korekta wywiadu – poprawienie błędów (w prasowych)- wycięcie w pozostałych formach wywiadu,
– nadawanie ostatecznego kształtu (zadbaj, żeby wypowiedzi indagowanego oddawały jego charakter na poziomie językowym).
- Budowa i schemat:
Tytuł – skierowanie uwagi na rozmówcę lub problem,
Lid, czyli zapowiedź tekstu – prezentacja rozmówcy lub tematu rozmowy,
Seria pytań i odpowiedzi,
Podziękowanie za rozmowę,
Podsumowanie – wnioski, puenta.
7. Zapoznaj się z przykładowymi wywiadami:
https://www.granice.pl/publicystyka/ewa-szymanska-wywiad/1356/1.
8. Przeprowadź wywiad 5-7 pytań z mamą lub ojcem na dowolny temat. Wyniki swojej pracy prześlij do oceny na mego e-maila.
Życzę Wam owocnej pracy i zachęcam do przesyłania przeprowadzonych wywiadów.
Pozdrawiam
Agnieszka Piekarska