31.03.2020 r.
TEMAT: CZYMŻE BYŁABYM BEZ BOGA? SONIA MARMIEŁADOWA – GRZESZNICA I ŚWIĘTA
Jako wprowadzenie do tematu przeczytaj informacje z podręcznika- str. 39-40, temat 5.
Zastanów się nad dwoistością postaci bohaterki powieści.
Przeczytaj fragmenty „Zbrodni i kary” F. Dostojewskiego zamieszczone w podręczniku- akapit 1-3, str. 40-41 i wykonaj polecenia od 1 do 4, str.43 . Sprawdź, czy twoje ustalenia zgadzają się z prezentowanym poniżej materiałem
Sonia
Grzesznica
– wejście na drogę prostytucji – rezygnacja z udziału w obrządkach kościelnych ze względu na potępienie i wykluczenie |
Święta
– altruistyczna motywacja decyzji, empatia wobec bezradnej, oszalałej z bólu macochy i głodującego rodzeństwa – utożsamianie się z ludźmi cierpiącymi – zadeklarowana, gorliwa chrześcijanka studiująca Biblię jako księgę o życiu, zafascynowana religią |
Przeczytaj fragmenty utworu opowiadające o wspólnym czytaniu ewangelicznej opowieści o Łazarzu. Zwróć uwagę na puentę – obraz mordercy i jawnogrzesznicy, którzy zjednoczyli się w czytaniu Wiecznej Księgi.
Polecenie:
Na podstawie fragmentów z podręcznika oraz całości utworu wskaż podobieństwa i różnice między bohaterami, wypełniając kartę-karta pracy 1
W swojej pracy uwzględnij pochodzenie społeczne, sytuację rodzinną, los, osobowość i postawy bohaterów. Następnie wyciągają wnioski z konstrukcji obu postaci i określ ich funkcję w utworze.
Postaraj się określić funkcję motywów biblijnych w utworze, zwłaszcza opowieści ewangelicznej o Łazarzu i nawiązania do postaci Marii Magdaleny.
Zapamiętaj, że niemal we wszystkich utworach Dostojewskiego w sposób dosłowny lub metaforyczny pojawiają się obrazy święte, czyli ikony. Jedną z nich jest ikona wskrzeszenia Łazarza. Natomiast postać Marii Magdaleny jest przywołana poprzez nazwanie Soni przez narratora jawnogrzesznicą.
Zapamiętaj, że poprzez skojarzenia biblijne Dostojewski zwrócił uwagę na zdolność człowieka do podniesienia się z moralnego upadku, z ciemności grzechu. Skojarzenia biblijne zapowiadają zwycięstwo duchowego życia i dobra.
Na zakończenie przeczytaj akapit 7 w podręczniku, str.42 i spróbuj zinterpretować finał powieści. Wykorzystaj pojęcia kluczowe, zamieszczone na str. 43 ( agape, grzech) i wprowadzenie do lektury, str. 39-40.
Zapoznaj się z sugestiami interpretacyjnymi zakończenia powieści:
Wskrzesiła ich
miłość, serce każdego z nich miało w sobie niewyczerpane |
→ zmartwychwstanie obojga do nowego życia |
źródło życia dla serca drugiego. | → miłość–agape, wspólnota z drugim człowiekiem |
Postanowili czekać cierpliwie. | → postawa pokory w życiu |
Pozostawało im jeszcze siedem lat udręki | → przyjęcie cierpienia |
i tyle bezgranicznego szczęścia!
Ale zmartwychwstał i wiedział o tym, czuł to w pełni |
→ miłość sensem i radością życia |
całym odnowionym jestestwem, | → odnalezienie wewnętrznej harmonii |
ona zaś – ona przecież żyła tylko jego życiem. | → braterstwo duchowe i poświęcenie
|
Proszę zwrócić uwagę na uniwersalność zakończenia w duchu modernistycznym. Główny bohater nie tylko rozpoznaje drogę do Boga, odnajduje go w sobie, ale przede wszystkim osiąga zgodę z samym sobą i z ludźmi.
Bohaterkę należy postrzegać jako osobę wspomagającą emocjonalny i moralny rozwój Raskolnikowa. Przemiana mordercy jest skutkiem wpływu Soni, przykładu dobrego człowieka.
Zaliczenie zajęć:
Wypełnioną kartę pracy 1, proszę przesłać na adres b.kusiuk@wp.pl, w dniu dzisiejszym-podając imię, nazwisko i klasę.
Pozdrawiam- Bożena Kusiuk