Uncategorized

Język polski, 18.06.2020 r.

Drodzy Uczniowie,

zapraszam Was na kolejne spotkanie z poezją Czesława Miłosza.

Temat:  Refleksja o człowieku współczesnym w poezji Czesława Miłosza.

  1. Wysłuchaj recytacji wiersza „Dar” (Berkeley,1971 r.)- interpretacja autora

https://www.youtube.com/watch?v=23AxBRJ3J8M

  1. Gatunek, typ liryki – liryka bezpośrednia, refleksyjna; impresja o raju darowanym na chwilę.
  2. Podmiot liryczny – osoba dojrzała, która zaakceptowała siebie i umie się cieszyć; darem jest szczęśliwy, słoneczny od rana dzień; estetyka wpływa na etykę – piękno dnia łagodzi: chęć posiadania rzeczy materialnych, zazdrość, zawistną pamięć, zbytnie wymagania, ból fizyczny. Chęć utrwalenia w poezji szczęśliwej chwili, afirmacja życia i świata pod wpływem słonecznego poranka.
  3. Wiersz stychiczny, wiersz wolny, 9 wersów.

Utwór „Dar” to wiersz wolny, ponieważ nie posługuje się rymem. Budową przypomina prozę, różni go od niej podział na wersy. Długość wersów wyznaczona została przez strukturę zdań i ich rozmiar. Epitety- szczęśliwy, niebieskie, itd., personifikacja – kolibry przystawały, anafora – nie, wyliczenie- morze i żagle; paralelizm składniowy; rytmizacja tekstu; język oszczędny, prosty, jasny, lapidarny podkreśla prostotę uczucia szczęścia, jasność duszy, równowagę, harmonię duchową.

  1. Do jakich uniwersalnych toposów, motywów, symboli odwołuje się ten tekst? Jakie konteksty należy przywołać, dokonując jego interpretacji? Jakie teksty kultury przywołują podobny motyw sądu ostatecznego, apokalipsy?

Kontekst biograficzny (Zatoka San Francisco),

Kulturowy – malarstwo- C. Monet „Dom rybaka” 1882 r.; impresjonizm;

„Pan Tadeusz”, „Faust” – „trwaj chwilo, jesteś piękna”- zatrzymanie szczęśliwego czasu;

człowiek w świecie natury w pieśniach Horacego, Kochanowskiego,

Filozoficzny – epikureizm

Epikur twierdził że:

– najwyższym dobrem jest przyjemność;

– przyjemny aspekt jakiegoś zdarzenia należy zawsze rozważyć w stosunku do skutków ubocznych;

– przyjemność doraźną odnieść do innej: oddalonej w czasie, ale trwalszej, dłuższej, bardziej intensywnej;

– przyjemność nie musiała oznaczać wcale przyjemności zmysłowej – większą wartość miała przyjemność duchowa, artystyczna;

– warunkiem prawdziwego korzystania z życia są: opanowanie, umiar i spokój ducha;

– żądzę należy hamować, a spokój ducha pomoże znieść cierpienie;

Epikur nauczał, jak nie bać się śmierci („Śmierć wcale nas nie dotyczy. Bo gdy my istniejemy, śmierć jest nieobecna, a gdy tylko śmierć się pojawi, wtedy już nas nie ma”) i cierpienia („Strach przed cierpieniem jest gorszy od samego cierpienia”

Teologiczny – droga człowieka po bezmiarze życia (motyw homo viator), motyw rajskiego ogrodu, krainy szczęścia; klasycyzm: estetyka określa etykę.

  1. Przygotuj się do analizy i interpretacji wiersza „Oeconomia Divina” oraz „Wyznanie” Cz. Miłosza.

Pozdrawiam

Agnieszka Piekarska