Drodzy Uczniowie,
na dzisiejszej lekcji ćwiczyć będziemy tworzenie wypowiedzi pisemnej − charakterystyki.
Temat: Formy wypowiedzi – charakterystyka.
- Definicja charakterystyki
– Charakterystyka to forma wypowiedzi, która ma na celu prezentację postaci rzeczywistej lub literackiej.
– Jest to opis wyglądu zewnętrznego z opisem cech wewnętrznych.
- Rodzaje charakterystyki ze względu na obiekt opisu:
– indywidualna
– zbiorowa
– porównawcza
– autocharakterystyka
- Charakterystyka bezpośrednia to nazywanie cech bohatera wprost. Charakterystyka pośrednia to przedstawienie postaci w różnych sytuacjach, dzięki czemu poznajemy jej cechy.
- Plan charakterystyki
– Wstęp (przedstawienie postaci – pochodzenie, wiek, sytuacja rodzinna)
– Rozwinięcie: wygląd zewnętrzny (wzrost, budowa ciała, kształt i rysy twarzy, usta, nos, ogólne wrażenie: przystojny, elegancki, sympatyczny, arogancki. Opis wyglądu zewnętrznego powinien również uwzględnić cechy wyróżniające daną osobę pośród innych: gesty, mimikę, sposób poruszania się, indywidualne cechy ubierania się. Zainteresowania, cechy intelektu (zdolny, odznacza się znakomitą pamięcią, spostrzegawczy, umiejący radzić sobie w każdej sytuacji, zaradny, posiadający różnorodne zainteresowania itd.), cechy charakteru, stosunek do innych ludzi: rodziców, kolegów, nauczycieli, osób starszych itp., życzliwy, okazujący szacunek, tolerancyjny, wyrozumiały, serdeczny, ciepły lub obojętny, krytyczny, wrogi, lekceważący, zarozumiały itp.
– Zakończenie ( podsumowanie, własna ocena postaci)
- Proszę uzupełnić tekst brakującymi fragmentami, wybierając je z ramki.
To optymistka. Jest bardzo ładna. To moja sąsiadka. Zawsze mogę na nią liczyć.
Lubię słuchać, gdy coś opowiada. Ma duże poczucie humoru. Ma talent kulinarny. Jest zgrabna. |
Moją przyjaciółką jest Paulina. . . . .Razem chodziłyśmy do szkoły. Ma 25 lat. Paulina jest niską, szczupłą szatynką. . . . . . . . . Ma ciemne oczy, mały, lekko zadarty nos i wąskie usta. Jej zęby były krzywe i dlatego teraz nosi aparat ortodontyczny. . . . . . . . Ma idealną figurę, bo uprawia sport. Moja przyjaciółka ma miły, spokojny głos. . . . . Często żartuje, a jej śmiech jest zabawny. Paulina jest wesoła, dowcipna. . . . . . . . . Często powtarza, że wszystko będzie dobrze. Jest bardzo towarzyska i gościnna. Lubi zapraszać koleżanki, kolegów i często dla nich gotuje. . . . . . . . Potrafi ugotować coś dobrego, nawet gdy w lodówce brakuje produktów. Cieszę się, że mam taką przyjaciółkę jak Paulina. . . . . . .
Rozwiązane zadanie prześlijcie na mego e-maila do oceny.
- Proszę uszeregować informacje w kolejności właściwej charakterystyce.
Mój przyjaciel ma imię Piotr.
Ma kilka wad, ale jest bardzo dobrym przyjacielem.
To mój współlokator.
Jest wesoły, dowcipny i gadatliwy.
Jest wysokim, dość krępym blondynem.
Dużo gestykuluje – jak Włoch – gdy coś opowiada.
Bardzo lubi piłkę nożną. Jest fanem Realu Madryt.
Sam też świetnie gra.
- Różnice pomiędzy charakterystyką pośrednią a bezpośrednią. Po jednej stronie znajdą się frazy charakterystyczne dla charakterystyki pośredniej, czyli opisy postaci zawarte w czynach lub myślach danej osoby albo w opiniach innych ludzi. Po drugiej zaś obecne będą określone elementy opisu nazwane wprost.
Charakterystyka pośrednia | Charakterystyka bezpośrednia |
Bardzo dobrze opiekował się psem, którego znalazł na ulicy. Przygotowywał mu dobre jedzenie, często wyprowadzał na spacery i zabierał do weterynarza, gdy była taka potrzeba. | Był troskliwy i opiekuńczy. |
Leżała przed telewizorem całymi dniami. Często zasypiała w ubraniu, bo nie chciało jej się wstać. Nie odrabiała prac domowych, nie uczyła się, nie pomagała rodzicom w domu. | Była leniwa i nieobowiązkowa |
Wczoraj kolega z pracy powiedział Annie coś niemiłego i ona cały czas płacze. Nie może przestać o tym myśleć. Jest jej przykro. Nie chce wyjść z koleżanką do pubu. Nie ma na nic ochoty. | Jest wrażliwa, smutna, przygnębiona. |
- Charakterystyka postaci – najczęstsze błędy
– skupienie się na wyglądzie zewnętrznym, pominięcie charakterystyki wewnętrznej, czyli napisanie opisu postaci, nie charakterystyki,
– pisanie nie na temat,
– brak przemyślanej koncepcji całości, brak realizacji planu charakterystyki,
– brak oceny postaci,
– ubogie słownictwo, częste powtórzenia, brak spójności,
– błędy gramatyczne, błędy ortograficzne i błędy interpunkcyjne.
Pozdrawiam
Agnieszka Piekarska