1FTR (Tech)

Język polski 1.04.2020 r.

Drodzy Uczniowie, zapraszam Was na kolejne spotkanie z bohaterami „Makbeta” W. Szekspira.

Temat: Dramat „Makbet” Szekspira jako traktat na temat zła. Siostry Rządzące Losem – świat irracjonalny w utworze.

  1. Do poprzedniej lekcji mieliście jako załącznik dodaną kartę pracy – dołączam rozwiązanie. Bardzo proszę, byście sprawdzili swoje wpisy i porównali z proponowanymi jako poprawne.

Załącznik nr 1

  1. Wprowadzenie: Refleksja na temat pochodzenia zła.

unde malum? (łac. „skąd zło”)

greccy filozofowie: niewiedza

greccy literaci: sprzeniewierzenie się przeznaczeniu

chrześcijanie: grzech

  1. Charakterystyka czarownic na podstawie poszczególnych fragmentów dramatu:

I: Akt 1 scena 1

II: Akt 1 scena 3 (rozmowa czarownic między sobą)

III: Akt 1 scena 3 (rozmowa czarownic z Makbetem)

IV: Akt 3 scena 5

V: Akt 4 scena 1 (rozmowa czarownic między sobą)

VI: Akt 4 scena 1 (rozmowa czarownic z Makbetem)

Rozwiąż kartę pracy nr 2  Karta pracy 2

Proponowane rozwiązanie karty nr 2 – zachowujcie rozwiązane karty pracy do powtórzeń przed sprawdzianem i maturą  Propozycje odpowiedzi do karty pracy 2

Ustalenia po analizie fragmentów dramatu – do przepisania do zeszytu

Informacje w dramacie  i komentarz
Jak wyglądają? – chude palce, zapadłe usta, szpetny wygląd

– pozory kobiecości, ale mają brody

– robią wrażenie istot nie z tej ziemi

W jakich

okolicznościach

pojawiają się

wiedźmy?

– blask błyskawic, trzask piorunów, mgły i opary

– wrzosowisko, pusta, dzika okolica, miejsce ma też charakter uniwersalny.

– w atmosferze grozy, tajemniczości

Jakie maja

możliwości, na czym

polega ich działanie?

– zmieniają wygląd, rozpływają się w powietrzu, zamieniają       w zwierzęta

– odprawiają czary i zaklęcia

– władają żywiołami, wywołują burze na morzu, kierują wiatrami

– mają mściwą naturę

– ich dokuczliwość jest poniekąd efektem złości ludzi (żony kupca wełny).

– wyrządzają liczne szkody ludziom: uśmiercają czarami świnie, nękają

żeglarzy, doprowadzają do kalectwa

-ich możliwości są ograniczone: nie są w stanie zatopić statku

– nie mają pełnej władzy nad człowiekiem, ale mogą go umęczyć

Jakimi cechami

charakteryzują się ich

wypowiedzi?

(przykład ze sc. I)

– są zagadkowe, niejasne, zawikłane

– ich wypowiedzi oparte są na paradoksie, np. szpetność upiększa, piękność szpeci

Wypowiedź może odnosić się zarówno do dwoistości natury Makbeta, jak i złudności świata, w którym pozory ukrywają prawdę.

Z jakich składników

przygotowują swoje

mikstury, dlaczego?

– płazy i gady (ropucha, wąż, traszka, padalec, żmija)

– zwierzę nocy (nietoperz)

– mitologiczny potwór (smok)

– fauna drapieżna (wilk, rekin )

– trujące rośliny („korzeń zły” rośliny, gałązka cisu)

– części ciała Żydów, Turków, Tatarów, czyli niewiernych, wrogów

Chrześcijan

Jaką funkcję pełnią w kontekście problemu

zła?

pobudzają ambicję Makbeta, wywołują z głębi psychiki uśpione pragnienie władzy

– są uosobienie zła: czynią zło i wywołują zło w ludziach

– chcą ich omamić i zgubić, ale nie są w stanie pozbawić człowieka wolnej woli

– Banko widzi w nich siły szatańskie, wytwory umysłów zatrutych roślinami

– Makbet ulega ich sugestiom

 

  1. Tajemnicza mowa przepowiedni

Rozwiąż kartę pracy nr 3  Karta pracy 3

Propozycje odpowiedzi do karty pracy 3  Propozycje odpowiedzi do karty pracy 3

  1. Rola czarownic w utworze – wiedźmy, będąc głosem fatum, wprowadzają niejednoznaczność sytuacji; zaprzeczają kategoriom piękna i prawdy; uruchamiają w utworze machinę zła – błędne koło zbrodni; wprowadzają do utworu czarną magię – wyglądem i zachowaniem odpowiadają stereotypowym wyobrażeniom na temat czarownic; paradoksalnie wypowiadają się też jako moralizatorki – Hekate wieści tragiczny koniec losów Makbeta, wytyka pychę ludzką jako główną przyczynę zła; wprowadzają elementy humoru kolokwialnym stylem wypowiedzi: „coś mnie nagle   w palcu rwie, znak, że ktoś zły zbliża się”; obnażają żądzę władzy Makbeta; prowadzą swoistą grę z bohaterem.
  2. Dla chętnych – proszę o zapoznanie się z tekstem przedstawiającym przesądy związane z wystawianiem Makbeta w teatrze.

Załącznik nr 4 Załącznik nr 4 – tekst

  1. Bardzo proszę byście na ocenę wypełnili kartę pracy nr 5 – zadanie przygotowujące do egzaminu maturalnego. Praca, którą macie wykonać wymaga od Was zaangażowania i prawdopodobnie sporo pracy, ale jest dla mnie bardzo ważna. Na odpowiedzi czekam do 7.04.2020 r. Proszę byście rozwiązania przysłali na mego e-maila ckupar@wp.pl najlepiej w wersji programu Word, będę mogła na czerwono nanieść poprawki bezpośrednio obok błędu ewentualnie dopisać swoje uwagi. Zachęcam Was również do kontaktu, chętnie odpowiem na Wasze wątpliwości, ewentualnie doślę dodatkowe wyjaśnienia. Dzisiaj dostaliście trochę więcej materiału, ale realizujemy 2 godziny lekcyjne.

Karta pracy nr 5

Pozdrawiam Was serdecznie, życzę wytrwałości i zdrowia

Agnieszka Piekarska