Uncategorized

język angielski I PT 24.06.2020 r.

Język angielski 24.06.2020 r.

Dzień dobry. Dzisiejszy temat lekcji to:

Temat lekcji: Rozwiązywanie zadań maturalnych z działu podróżowanie i turystyka. Ćwiczenie strategii egzaminacyjnych.

Cele lekcji:
1. Rozwijanie umiejętności czytania i słuchania ze zrozumieniem.
2. Poznanie strategii egzaminacyjnych pomocnych w rozwiązywaniu arkuszy maturalnych.

Przebieg lekcji: Otwieramy podręcznik na str. 46 i wykonujemy zadania egzaminacyjne 1,2, 3 i 4 na tej stronie.

Link do strony z podręcznika: https://www.sendspace.com/file/89yn1b

Zad 1. Read the strategy. Then read the questions in Ex 2 carefully and think about what the topics are going to be- Przeczytaj strategię. Następnie przeczytaj uważnie pytania w ćwiczeniu 2 i pomyśl jakie będą tematy.

Zad 2. Wysłuchaj 6 fragmentów wypowiedzi. Odpowiedz na pytania. Wybierz A,B lub C.

Nagranie 2.09:


Słówka z pytań:
a reason for travelling-
powód podróżowania
improve sth- poprawić, polepszyć coś
a competition– konkurs, zawody
a scuba diving course– kurs nurkowania z butlą
a travel agency- biuro podróży
bring in- przyciągnąć, sprowadzić
fewer- mniej (z rzeczownikami policzalnymi)
book a campsite-
zarezerwować pole namiotowe
convenient- wygodny
facilities- urządzenia/obiekty/infrastruktura- na tym polu namiotowym
nearby- w pobliżu

Skrypt do nagrania:
Nagranie 1:
When I leave school in July, I’m going to Canada for two months. It’ll be a sort of holiday, but I’m working too. I’m going to spend the first month in Quebec, where I’m staying with a lady who runs a restaurant. She says she only speaks French, which is fine by me, because that’s the whole point of this trip really. Even so, I hope she’ll also teach me a bit about cooking while I’m there, and since I’ll be working in the restaurant, there’s a good chance she will. After that, I’m off to Sunrise Ranch, where they have more than a hundred horses. They do riding holidays for kids from Quebec, so I’m going to help out there for the last month, you know, doing whatever they ask me to.

a sort of-tu: jakby; rodzaj
run a restaurant/company- prowadzić restaurację/firmę
point of sth- cel czegoś
even so- mimo to
since=because- ponieważ

Nagranie 2:
F: Hey, Jack, are you all going to go to France again for your holiday this summer?
M: Yes, Dad booked us a hotel last week.
F: How are you getting there?
M: Well, I wanted us to fly rather than drive because it’s such a long way. The trouble is that all the cheap tickets are either before the school holidays or after we go back.
F: Hmm, there’s always the train? That’s really good.
M: I know, but to get tickets for August, you need to book months in advance.
F: It sounds like you haven’t got much choice.
M: No, I just hope the traffic isn’t too bad.

get- dostać się/dotrzeć
the trouble is- problem w tym
book months in advance- zarezerwować wiele miesięcy przed
have much choice- mieć duży wybór

Nagranie 3:
Oh, hi Mrs Smith… I just wanted to tell you about the activities that we’ve got planned for tomorrow. I know your son and daughter wanted to do the under-sixteens tennis, but we’ve had to move that to next Friday because it looks like it might rain tomorrow. So we’re putting on scuba diving for beginners instead, which is always very popular with our teenagers. We provide all the equipment, so no need to worry about that, and it lasts a full day. I’m sure they’ll love it. Now,  that probably sounds a bit energetic, so for parents we’ve arranged a trip to the Ashmead Museum- they’ve got a fantastic exhibition on at the moment which I’m sure you’ll love.

put on- tu: organizować
scuba diving- nurkowanie z butlą
provide- zapewniać
last- trwać

Nagranie 4:
M: Hi, I’m James Richardson.
F: Hello, Mr Richardson, how can I help?
M: Well, I’m flying back to England tomorrow with the family, and we leave at 7 in the morning.
F: OK, so you’ll need to check in at 5, which means leaving here by 4:30, and I’m afraid that’s too early for the first bus. So I’ll order you a taxi, and shall I book you an alarm call?
M: Yes, thanks.
F: Have you got a lot of luggage?
M: No, just cabin bags.

check in: zgłaszać się do odprawy (na lotnisku); zameldować się (w hotelu)
luggage- bagaż

Nagranie 5:
Like many of Europe’s top destinations such as Rome, Venice and Barcelona, the beautiful city of Dubrovnik in Croatia is facing a real problem- there are just too many tourists. Many local people have moved away from the city to escape the crowds, traffic jams and noise that every summer brings and they want the city authorities to do something about it. One suggestion is to limit the number of cruise ships to no more than two a day. These are a particular problem, because the ships bring thousands of tourists all at the same time. Although the visitors often only stay for a few hours, a small city like Dubrovnik can’t manage such huge numbers.

a destination- cel podróży
face a problem- mierzyć się z problemem
escape the crowd- uciec od tłumów
traffic jams– korki
the city authorities– władze miasta
although- chociaż
manage such large numbers- poradzić sobie z tak dużymi liczbami

Nagranie 6:
M: I’ve found a really nice campsite for us to stay in.
F: Oh good, is it one we’ve been to before?
M: Well, I was trying to find that place by the river where we stayed last time, you know, and we went swimming, and then I clicked on the link to this one, and I think It’s going to be even better.
F: Where is it exactly?
M: Well, it’s about 30 kilometres outside Paris, but there’s a fast train that gets you right to the city centre in about 10 or 15 mintues.
F: Well that sounds fine.
M: Yeah, I mean, it hasn’t got a restaurant or anything but there’s a pizza place and a little supermarket in the village nearby, so we should be fine in the evenings.

find sth (find-found-found)- znaleźć coś
in about 10 or 15 mintues- za około 10 lub 15 minut
nearby- w pobliżu; pobliski

Zad 3. Read the strategy. Then read the questions in Ex 4 and think about what kind of information they ask for? – Przeczytaj strategię. Następnie przeczytaj pytania w ćw. 4 i pomyśl o jakiego rodzaju informację oni proszą.

Zad 4. Przeczytaj tekst (1-3). Odpowiedz na pytania. Wybierz A,B lub C.

Słownictwo z tekstu które powinniście znać.
TEKST 1:
free of charge- bezpłatny
get around the city- podróżować po mieście
car-free- wolny od samochodów (bez samochodów)
safe- bezpieczny
famous for sth- słynny/znany z czegoś
date back 300 years- pochodzić sprzed 300 lat
a guided walk/tour- spacer/wycieczka z przewodnikiem
light up sth- (light-lit-lit) rozświetlać coś
be lit up- być rozświetlonym
a string of sth- sznur/szereg czegoś
a guide book- przewodnik (książka)
in particualr=particularly- szczególnie/zwłaszcza
walk along the canals- spacerować wzdłuż kanałów
hire a bicycle- wynająć rower

TEKST 2:
set (o słońcu)- zachodzić  (a sunset- zachód słońca)
blow (blow-blew-blew) np. o wietrze-
softly- delikatnie
a bank of the river/canal– brzeg rzeki/kanału
a young couple- młoda para
exchange smiles- wymieniać uśmiechy
shine (shine-shone-shone)- świecić
keep doing sth- ciągle coś robić: Let’s keep going- chodźmy dalej
get lost- zgubić się
describe- opisywać
pleasure of meeting new people- przyjemność poznawania nowych ludzi

TEKST 3:
DOWN UNDER- tak potocznie mówi się o Australii i Nowej Zelandii (z racji położenia ich daleko na półkuli południowej)
arragne sth- zorganizować coś
pick sb up- odebrać kogoś
along with- razem z
get along with sb- dobrze się z kimś dogadywać
an expert on the subject- ekspert w temacie
still- ciągle/nadal; tutaj: mimo to
go on a trip- pojechać na wycieczkę
extract from a book/text/film– urywek z książki/tekstu/filmu
particular area- konkretny rejon/obszar
advertise sth- reklamować coś
emphasise sth- podkreślać coś
advantage of sth/of doing sth- zaleta czegoś/robienia czegoś

Oczekiwania i praca domowa:
1. Proszę zapoznać się ze strategiami egzaminacyjnymi w podręczniku i wykonać powyższe zadania (zad. 2 i 4) oraz oczywiście zapisać i nauczyć się nowego słownictwa z lekcji.

W razie pytań archilczuk@gmail.com lub kontakt przez Facebook.

Ponieważ jest to już nasza ostatnia lekcja, chciałbym podziękować wszystkim za współpracę w czasie zdalnych lekcji i życzyć Wam udanych i bezpiecznych wakacji. Do ZOBACZENIA w szkole!

Ariel Chilczuk