Uncategorized

język angielski 08.04.2020 r.

Język angielski 08.04.2020 r.

Temat lekcji: Jak ciekawie spędzić weekend – ćwiczenia w mówieniu i słuchaniu ze zrozumieniem.

Celem lekcji jest rozwijanie umiejętności mówienia oraz rozumienia ze słuchu na temat związany ze spędzaniem czasu wolnego.

Podręcznik strona 60.

Przebieg lekcji: Wykonujemy zadania 1,2,3, 4 oraz 5 na str. 60.

Zad 1. (Odpowiadamy na pytania- przykładowe odpowiedzi)
1. Is there a special day of the year when you get together with your family?
Yes, there is. I always get together with my whole family on Christmas Eve.
2. What is the occasion? What do you do?
We get together to celebrate Christmas. It’s a special time of the year when my whole family gathers at the table. Before we have Christmas dinner which consists of at least 12 dishes, we break wafer and exchange Christmas wishes. Then we give each other Christmas gifts and sing Chrismtas songs.
3. Do you enjoy spending time with your family?
Yes I do. I like spending time with my family because I don’t see my family too often and I can talk to my family members then.

Słownictwo:

get together with sb– spotykać się z kimś
whole family- cała rodzina
gather at the table- gromadzić się przy stole
consist of sth- składać się z
at least 12 dishes- co najmniej 12 potraw
we break wafer- łamiemy się opłatkiem
a family member- członek rodziny
then- wtedy; potem

Zad 2. Słuchamy nagrania a następnie ustalamy czy podane pod zadaniem zdania są zgodne z treścią nagrania lub nie.
Nagranie 1.24:

Skrypt z nagrania:
Elaina: When are you off home to America, Luke?
Luke: I’m going towards the end of November – just in time for Thanksgiving. Thanksgiving is the last Thursday in November.
Elaina: Does the university mind your going?
Luke: No, they’re OK about it. It’s only for a week anyway. It’s my grandparents’ fiftieth wedding anniversary, too, so it’s a pretty important time.
Elaina: When’s that?
Luke: That’s on the thirtieth of November.
Elaina: Hmm. All that way just for a week. It doesn’t sound like fun.
Luke: It’s fine, Elaina. It’s a really easy journey and I’ve done it so many times. I don’t have a problem, anyway.
Elaina: So will you see all your family at Thanksgiving?
Luke: Sure. Thanksgiving’s a family event in the USA. We always have a big meal together and eat turkey and pumpkin pie.
Elaina: Hmm. I always find those family parties a bit difficult. I usually argue with my brother.
Luke: I don’t have any problems like that with my sisters, so it’s OK. It’s only one day, anyway. After that, I go and see my friends.
Elaina: Do you think you’ll go back to the US when you finish your course here?
Luke: Well, I’d like to go travelling for a bit. I haven’t seen enough of Europe, but then I’ll probably go home and get a job. Actually, I’m thinking of getting a part-time job here. I’d like to work at weekends and maybe on Friday evenings … maybe in a restaurant.
Elaina: Well – don’t come and work at my place. I’m thinking of leaving. I’m just too busy to do my college work.
Luke: What you need is a holiday! Why don’t you come to America with me and meet my family?
Elaina: Er … No, I don’t think so. Not this time, anyway.

Słownictwo z nagrania i polecenia:
take a trip = go on a trip– pojechać na wycieczkę
spend time with sb– spędzać z kimś czas
get on well with sb– mieć z kimś dobre relacje
advise sb to do sth– radzić komuś coś zrobić
apply for a job- ubiegać się o pracę
in time for sth– w porze czegoś
important- ważny
event- wydarzenie
be busy- być zajętym
mind doing sth- mieć przeciwko robieniu czegoś
an anniversary- rocznica
journey– podróż
have a meal- jeść posiłek
find sth difficult– uważać coś za trudne
argue with sb= have an argument with sb
finish a course– skończyć studia
actually– tak na prawdę, właściwie
a part-time job– praca na pół etatu
leave a job– zrezygnować z pracy
anyway– tak czy inaczej, a tak w ogóle; i tak

Odpowiedzi do zadania:
1T; 2F; 3T; 4T; 5T; 6F; 7F

Zad 3. (Odpowiedzi)
1. just in time for Thanksgiving- akurat na czas Święta Dziękczynienia
2. it’s a pretty important time- to dość ważny czas
3. it doesn’t sound like fun- to nie brzmi/wydaje się fajnie
4. a family event- rodzinne wydarzenie/impreza
5. argue with my brother- kłócę się z bratem
6. too busy- zbyt zajęty

Nagranie 1.25 z odpowiedziami:

Zad 4. Przykładowa odpowiedź

I would rather go on a boat trip rather than to an amusement park. I would do so because during a boat trip I can admire beautiful views. Besides, a boat trip is longer than a ride on the roller-coaster.
I wouldn’t go to an amusement park because I’m afraid of heights and I think that it’s a dangerous form of entertainment. What is more, you have to stand in long queues if you want to go on a ride.

Słownictwo z zadania:
I would rather do sth- wolałbym zrobić coś
an amusement park- park rozrywki
admire beautiful views– podziwiać piękne widoki
be afraid of heights– mieć lęk wysokości (bać się wysokości)
a form of entertainment– forma rozrywki
stand in long queues- stać w długich kolejkach

Zad 5.
Nagranie 1.26:

Skrypt z nagrania:

Examiner: Why is it important to spend our free time in an active way?
Student: To start with, spending free time in an active way helps you relax. Another thing is that when you are busy, it is easier to forget about problems and the stress goes away. Also, active hobbies allow you to spend time with others and you learn to interact with people. On top of that, it is believed that people who are active look younger and live longer than those who just watch films or play computer games.

Odpowiedzi: To start with …; Another thing is that …; Also …; On top of that …

Oczekiwania i praca domowa:
1. Nauczyć się słownictwa z lekcji i w tym celu wykonać zadanie na platformie Learning Apps- Link do zadania- https://learningapps.org/display?v=p46ortkqc20 – jest to warunek uzyskania obecności na lekcji.
2. Zrobić zadanie 6 na str. 60.- czyli odpowiedzieć na pytania (od 3-5 zdań na każde pytanie):
a) Why are amusement parks popular?
b) What hobbies are most popular with teenagers now? Why?
Odpowiedzi na te pytania proszę wysłać na mój adres mailowy do 15 kwietnia 2020 r.

W razie pytań archilczuk@gmail.com lub kontakt przez Facebook.

Ariel Chilczuk