Telefon stał się ważnym elementem naszego codziennego życia. Może ułatwiać nam wiele spraw dotyczących przekazywania i odbierania wiadomości, organizowania spotkań, zachowania bezpieczeństwa, utrzymania kontaktu z najbliższymi. Z uwagi na dostęp do ogromnej bazy informacji często jest pomocny w nauce. Dzięki możliwości słuchania muzyki, oglądania filmów, robienia fotografii, grania w gry jest źródłem rozrywki. Czasami jednak zaczyna dominować i staje się najważniejszym i nieodłącznym urządzeniem młodych osób.
Symptomami uzależnienia od telefonu komórkowego są:
- korzystanie ze telefonu przez wiele godzin w ciągu dnia,
- utrata kontroli nad czasem użytkowania telefonu,
- rezygnowanie z ciekawych aktywności na rzecz korzystania z telefonu,
- ograniczenie kontaktów towarzyskich w realnym świecie,
- utrata zdolności koncentracji na rozmówcy w realnej rozmowie,
- obsesja na punkcie smartfona (nierozstawanie się z nim),
- brak skupienia na zwykłych sprawach ze względu na potrzebę używania smartfona,
- zdenerwowanie, frustracja, poczucie straty w przypadku braku możliwości korzystania z telefonu.
Ogłoszony w naszej szkole konkurs pod hasłem „Telefon nie jest całym moim światem” miał na celu zachęcenie do refleksji: czy nie korzystam z telefonu nadmiernie. Uczestnicy konkursu poprzez przygotowane plakaty promowali czas spędzony bez telefonu. Wyróżniono dwie uczennice: Patrycję Waszczuk, która przekonuje do poświęcania czasu zwierzętom oraz Justynę Naumczyk, która uważa, że warto czytać książki. Pozostali uczestnicy w swoich pracach zwrócili uwagę na to, iż telefon może: mieć zły wpływ na zdrowie, „kraść” nasz czas, przeszkadzać w podziwianiu otoczenia, rozluźniać kontakty z innymi i prowadzić do uzależnienia. Wszyscy autorzy otrzymają upominki ufundowane przez Radę Rodziców.
Jeden z przesłanych pomysłów to: „Po co te telefony?! Wrzućcie je do szuflady i nie myślcie, że bez nich nie dacie rady!” Dzień bez telefonu może być świetnym sposobem sprawdzenia czy nie jesteśmy zagrożeni uzależnieniem.
Zachęcamy wszystkich do odpowiedzialnego i świadomego korzystania z telefonu, który tak jak wiele innych otaczających nas przedmiotów może przynieść coś pozytywnego lub negatywnego.
Anna Gronowska
psycholog szkolny