18. 06. 2020r.
TEMAT: Lekcja podsumowująca- analiza materiałów źródłowych.
Na dzisiejszej lekcji będziemy doskonalić umiejętność czytania ze zrozumieniem, analizy materiałów źródłowych oraz myślenia przyczynowo-skutkowego i wnioskowania.
Na początek kilka informacji przypominających czym są źródła historyczne i jakie mają one znaczenie.
W edukacji obywatelskiej, która dostarcza uczniom wiedzy o otaczającym ich życiu oraz ma na celu wyposażenie młodego człowieka w umiejętności umożliwiające mu funkcjonowanie we współczesnym społeczeństwie, pojęcie źródła jest rozumiane i stosowane jako „wszelka informacja wraz jej nośnikiem (tekstem z dzieł klasyka, gazetą, filmem video itp.) stosowana podczas zajęć z uczniami”.
“W dzisiejszych czasach, kiedy to środki masowego przekazu czynią młodzież i dorosłych biernymi odbiorcami manipulowanej (…) informacji, szczególnie ważne jest, by uczeń potrafił krytycznie analizować i wartościować źródła…”
D. J. Steel, L. Taylor, Family History in Schools, London, 1 973, s. 2.
Ponieważ najistotniejszym elementem metody badawczej historii jest wnioskowanie ze źródeł, pokolenia historyków wypracowały rozliczne klasyfikacje źródeł, ustanowiły wzory rozumowania i procedury, dzięki którym potrafimy je gromadzić, oceniać przydatność, dokonywać wyboru, analizować i weryfikować. Większość tych umiejętności nauczyciel powinien ćwiczyć i wykorzystywać na lekcjach edukacji obywatelskiej.
Najprostsza klasyfikacja źródeł – to podział na źródła pisane i niepisane.
WSKAZÓWKI PRAKTYCZNE DO PRACY ZE ŹRÓDŁAMI PISANYMI:
Zanim przystąpisz do lektury źródła, zapoznaj się z okolicznościami wydania dokumentu na tyle szczegółowo, żeby wiedzieć, kto, gdzie i kiedy dokument napisał/wydał.
- Dokładnie i powoli przeczytaj tekst. Przeczytaj go nawet dwu lub trzykrotnie. Spróbuj przy użyciu dostępnych źródeł wyjaśniać na bieżąco trudne lub niezrozumiałe słowa.
- Ustal kto, gdzie i kiedy stworzył tekst.
Bardzo proszę abyście zapoznali się z materiałami umieszczonymi poniżej. Wszyscy czytacie je uważnie i próbujecie odpowiedzieć na pytania pod tekstami. Osoby, które pragną poprawić ocenę końcoworoczną przesyłają mi odpowiedzi na pytania w formie pisemnej jako prace dodatkową dla chętnych. Pozostała część odpowiada ustni
Na dzisiejszej lekcji proponuję prace ze źródłami związanymi z początkami II RP:
Tekst źródłowy nr 1 – Orędzie prezydenta Wilsona
Tekst źródłowy nr 2 – Bitwa warszawska
Termin nadsyłania odpowiedzi – 19. 06. 2020r.
Wszelkie pytania i informacje zwrotne proszę kierować poprzez komunikator, e-dziennik lub e-mail zelaga@wp.pl wpisując w tytule wiadomości imię i nazwisko ucznia oraz klasę.
Pozdrawiam!
Agnieszka Żelazowska