19.05.2020r.
Temat: Rola i znaczenie łączności na świecie.
Celem lekcji jest charakterystyka wybranych współczesnych środków łączności.
1.Komunikacja jest działem gospodarki, który obejmuje:
– przewóz ludzi i towarów – transport
– przekaz informacji – łączność.
Łączność odpowiada za przesyłanie przesyłek i informacji drogą przewodową lub bezprzewodową.
Telekomunikacja to wysyłanie na odległość sygnału elektrycznego, dźwiękowego, optycznego i innych Jest ona obecnie najbardziej dynamicznie rozwijającą się dziedziną w całej gospodarce. Jeszcze kilkanaście lat temu środki przekazywania informacji można było jednoznacznie podzielić na przewodowe i bezprzewodowe. Aktualnie podział ten w znacznym stopniu zatarł się.
Łączność umożliwia procesy globalizacji oraz wpływa na zmniejszenie transportu osobowego. Działy łączności:
- poczta
- telekomunikacja
- telefonia stacjonarna
- telefonia komórkowa
- telefonia satelitarna
- telegrafia
- radiofonia i telewizja
- telekomunikacja komputerowa
- prasa
2. Polecam stronę https://www.geografia24.eu/geo_prezentacje_rozsz_2/382_5_uslugi/r2_5_03a.pdf oraz materiał w podręczniku strona 230-233 w celu zapoznania się z tematem.
3.W notatce z lekcji proszę napisać po 5 pozytywnych i negatywnych skutków rozwoju technologii informacyjno – komunikacyjnych ( sieci internetowej).
4. Dla chętnych proponuję wykonanie prezentacji (maksymalnie 15 slajdów) o rozwoju łączności. Termin – 22 maja 2020r.
Temat: Rozwój turystyki na świecie.
Celem lekcji jest zapoznanie się z przyczynami i skutkami rozwoju turystyki oraz analiza celów i motywów ruchu turystycznego.
- Turystyka to czasowy wyjazd poza miejsce stałego zamieszkania celem poznania środowiska przyrodniczego, społecznego, kulturowego wybranego obszaru. Z punktu widzenia ekonomicznego turystyka należy do najszybciej rozwijającego się sektora gospodarki – sektora usług.
- Zagadnienia:
- Przyczyny rozwoju turystyki
- Skutki rozwoju turystyki (pozytywne, negatywne)
- Klasyfikacja wyjazdów turystycznych ze względu na cel podróży ( wypoczynkowe, poznawcze, religijne, zdrowotne, handlowe, konferencyjne, towarzyskie, sportowe, biznesowe)
- Atrakcyjność i monokultura turystyczna.
- Praca z podręcznikiem – strona 234-240.
- Polecam stronę https://epodreczniki.pl/a/turystyka/DHILmpFbP rozdział 1,4.
- Potwierdzeniem udziału w dzisiejszych zajęciach będzie przesłanie zdjęcia rozwiązania pisemnie w zeszycie przedmiotowym ćwiczeń 1 i 2 z e-podręcznika (do 22.05.2020r.)
Wszelkie pytania i informacje zwrotne należy kierować do mnie na e-mail –kaczan2kaczan2@o2.pl lub poprzez e-dziennik wpisując w tytule wiadomości imię i nazwisko ucznia oraz klasę.
Pozdrawiam.
Mariusz Kaczan